غزه مسأله‌ای فرادینی است/ جهان یکصدا حامی فلسطین

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه صلح و همزیستی از جمله مهمترین مولفه‌های ادیان است، گفت: جنگی که امروز در غزه جریان دارد یک جنگ دینی نیست، هیچ دینی این جنایت را تایید نمی‌کند و همه ادیان یک‌صدا این جریان‌ ظالمانه را محکوم کردند.

به گزارش خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان: هم اندیشی بین المللی اصحاب ادیان و مساله غزه، صبح امروز سه شنبه، ۱۸ اردیبهشت ماه) در محل در تالار علامه جعفری (ره) پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.  

در این نشست آیت الله «علی اکبر رشاد» رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛ اصحاب ادیان از جمله حاخام «یونس حمامی لاله‌زار» رهبر دینی کلیمیان ایران؛ کشیش «گریگوریس نرسسیانس» مشاور مذهبی شورای خلیفه گری ارامنه؛ «وانیا سرگیز» اسقف خلیفه‌گری آشوری کلدانی کاتولیک؛ «یوبالیت آلدو» کشیش کلیسای شرق آشوری و موبد «پدرام سروش‌پور» عضو انجمن زرتشتیان تهران حضور داشتند.

در ابتدای این هم‌اندیشی آیت‌الله رشاد، طی سخنانی ضمن ابراز تاسف از اتفاقاتی که در غزه به وقوع پیوسته است، گفت: نسبت به جهانی که در آن زندگی می‌کنیم تاسف میخوریم، سازمان‌های جهانی همه در کنار ظلم و ستم ایستاده اند و برخی تلاش می‌کنند نزاعی را که اکنون در غزه جریان دارد به نزاع مذهبی و دینی توصیف کنند و یا حتی از آن به عنوان به یک امر منطقه ای که در نقطه کوچکی از دنیا بر سر سرزمین رخ داده اطلاق می‌کنند.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: به نظر من مساله امروز فلسطین، نزاع دینی نیست، شاهدش آنکه اصحاب ادیان گوناگون بر اساس معارف دینِ خود آنچه در مورد مساله غزه رخ داده را تایید نمی کنند، واقعیت آن است که جنایاتی که علیه غزه به وقوع پیوسته همه با حمایت قدرت های جهانی شکل گرفته است؛ آنها هزاران نوزاد، جنین در شکم مادر، نونهالان، اطفال بی‌پناه را بمباران می‌کنند، در این جنگ خانه بسیاری از افراد ویران شده و به بیمارستان رفتند، به دشت پناه بردند اما آنان با بی‌رحمی تمام همچنان قتل عام می‌شوند، آیا در کره زمین هیچ دینی وجود دارد که کشتن کودکان بی پناه را تایید ‌کند؟

وی گفت: آیا هیچ دینی اجازه می‌دهد که یک رژیم  علیه زنان بی پناه و بی دفاع، افراد کهنسال، بیماران بستری در بیمارستان جنایت کند؟ آیا حمله ناگهانی و بمباران کردن خانه ای که در آن سلاح و رزمنده ای نیست و به شهادت رساندن صدها نفر از سوی ادیان تایید شده است؟ تصور نمی کنم که در کره زمین دینی باشد که این مساله را تایید کند؛ به نظر من امروز مساله فلسطین و غزه، یک نزاع دینی نیست و برخی برای سواستفاده از این جریانات تلاش می‌کنند که این فاجعه غیرانسانی را به سمت نزاع غیردینی سوق دهند، مساله غزه حتی منطقه ای نیست، این مساله جهانی و انسانی است و در مقیاس جهانی در حال رخ دادن است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: در آغاز این جنگ حتی وزارتخانه‌هایی که در سرزمین‌های اشغالی بودند تعطیل کردند و این وزارتخانه ها را به افراد آمریکایی در آنجا مستقر بودند سپردند، در این مدت حجم تجهیزاتی که آمریکا و کشورهای غرب در اختیار این دولت جعلی قرار دادند فوق‌العاده است، از این رژیم غاصب پشتیبانی دیپلماتیک و خبری کردند، در روزهای اول جنگ، رئیس جمهور وقیح آمریکا صریحا گفت که اگر اسرائیل تا الان نبود ما آن را ایجاد می‌کردیم.

آیت الله رشاد افزود: قدرت هایی که از آنها به قدرت‌های جهان‌خوار تعبیر می‌شود همواره در جنگ های مختلف از ظالمان حمایت داشتند، هر جای عالم می‌روید همین است، امام راحل فرمود هرجا فتنه ای است زیر سر آمریکا است و هرچه فریاد دارید بر سر آمریکا برآورید.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در بخش دیگری از مباحث خود با بیان اینکه شیوه های استعمارگری هر روز تفاوت می‌یابد، گفت: مساله جنگ جهانی در دوره فعلی به معنای این نیست که نیمی از جهان یک طرف باشند و نیمی دیگر از آن سوی کره زمین بایستند و بجنگند، جنگ امروز برای مستضعفان و آزادگان جهان است که یک سو قرار گرفتند و در مقابل چند قدرت که در سوی دیگر قرار دارند، حال سوال این است که در کجای عالم بیشترین اعتراض و مقاومت بعد از منطقه غرب آسیا وجود دارد؟ امروز دانشگاهیان آمریکا که هر کدام از پیروان ادیان مختلف هستند به جنایات غزه اعتراض کردند چون خبره فرهنگی هستند، چون آزاد بوده و سرسپرده نیستند، آنها ولو اینکه غربی و آمریکایی و مسیحی و یهودی و از هر مذهبی باشند، شروع به اعتراض کردند.

آیت الله رشاد با اشاره به اینکه مساله غزه جهانی است و ملت آمریکا و ملتِ کشورهای اروپایی معترض به این جنایات هستند، ادامه داد: متاسفانه حتی برخی دولت های مسلمان مزدور هستند یا ترسو بوده و عرضه ندارند، اما مردم همواره طرفدار غزه و هوادار فلسطین هستند بنابراین جنگ در غزه، جنگ دولت با دولت و سرزمین با سرزمین نیست، امروز در مساله غزه انسانیت و ضد انسانها روبه روی هم صف آرایی کردند.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: آنان که در هیروشیما قتل عام شدند چه گناهی داشتند؟ بعد از گذشت این همه سال از بمباران هسته ای هیروشیما آثارش نه تنها تاکنون باقی مانده است بلکه تا قرون بعدی هم بر جای می ماند، شیر و پلنگ و گرگ حیوانات وحشی هستند یا دولت آمریکا و کشورهای غربی؟ بعد از گذشت حدود ۸۰ سال از بمباران هیروشیما، مقام اول کشوری چون ژاپن که مملکتی پیشرفته است پستچی آمریکا می شود تا نامه ای را از سوی ترامپ نزد رهبر ما بیاورد و البته مقام معظم رهبری هم نپذیرفتند.

وی ادامه داد: واقعیت آن است که اگر هم جنگ می‌شود باید توأم با مروت و مطابق قوانین بین المللی به وقوع بپیوندد، جنگی که مطابق با دستور دین است، آیا دین مجوز برای کشتن اطفال می‌دهد؟ امروز اسرائیل به کمترین اهدافی که اعلام کرده بود دست نیافت؛ اگر شما می خواستید حماس را نابود کنید اتفاقا امروز زنده و جهانی شد؛ مساله فلسطین از نو زنده شد، در تاریخ بشر هیچ حادثه ای به اندازه جنگ ظالمانه غزه، عواطف بشری را تکان نداد. مساله استقلال فلسطین امروز از نو مطرح شد، جمهوری اسلامی هم می‌گوید این سرزمین صاحبانی اعم از مسلمان و مسیحی و یهودی داشتند و این افراد صاحبان این سرزمین هستند نه ساکنانی که آوردند اینجا مستقر کردند.

آیت الله رشاد با بیان اینکه یهودیان دنیا امروز نسبت به جنایات غزه اعتراض می‌کنند، گفت: موسی، عیسی، زردشت که از پیامبران بودند از چه کسانی دفاع می‌کردند؟ امروز پیشنهاد ما توقف این جنگ است، هرچه جلو می‌رویم وجدان ها در حال بیدار شدن هستند. امروز حتی برخی دولت های اسلامی که می خواستند با اسرائیل کنار بیایند خجالت می‌کشند، امروز حماس به لحاظ قدرت نرم به یک قدرت تبدیل شد، فلسطین مساله جهانی شده است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: همه ادیانی که در ایران هستند بر اساس حقوقی که قانون اساسی به رسمیت شناخته هموطن ما هستند و ایران را وطن خود می دانند و برای وطن جان می‌بازند، در جنگ و دفاع مقدس هشت ساله از همه ادیان جوانانی به جبهه رفتند، امروز هم‌صدا این جنگ ظالمانه و نسل کشی بی رحمانه را محکوم می کنیم.

کد خبر 1762143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha