گامی به‌سوی سازندگی

بسیج سازندگی به عنوان یک راهبرد جامع برای توسعه اجتماعی و اقتصادی در جامعه، با هدف کاهش محرومیت، تولید اشتغال، توسعه اقتصادی و... به وجود آمده و می‌تواند به دست‌یابی توسعه پایدار و شایسته کمک کند.

خبرگزاری شبستان-استان فارس؛ مهدی رحمانیان| محرومیت یکی از مسائل بزرگ اجتماعی است که تأثیر عمیقی بر زندگی افراد و توسعه جوامع دارد. برای مقابله با این مسأله چالش‌برانگیز، رویکردهای متعددی پیشنهاد شده که یکی از راهکارهای مؤثر برای محقق کردن محرومیت زدایی و برچیده شدن چهره فقر از جامعه، بسیج سازندگی است.

بسیج سازندگی به عنوان یک راهبرد جامع برای توسعه اجتماعی و اقتصادی در جامعه، با هدف کاهش محرومیت، تولید اشتغال، توسعه اقتصادی و... به وجود آمده است.

این حوزه تمرکز خود را علاوه بر محرومیت زدایی، بر ترویج فرهنگ کارآفرینی، پرورش مهارت‌های افراد و ایجاد فرصت‌های کسب و کار متمرکز کرده و به افراد کمک می‌کند تا به توانایی خود پی ببرند و محیط‌های اقتصادی و اجتماعی سالم‌تری را تجربه کنند.

بسیج سازندگی به عنوان یک راهبرد مؤثر جهت محرومیت زدایی در جامعه، بازدهی بالایی از خود نشان داده و می‌تواند به دست‌یابی توسعه پایدار و شایسته کمک کند.

بسیج سازندگی با ایجاد فرصت‌های شغلی و ترویج فرهنگ کارآفرینی، به افراد محروم کمک می‌کند تا خود را از وضعیت محرومیت خارج کرده و به توانایی خود برای شکستن دایره فقر و بیکاری بیشتر اعتماد و اعتقاد داشته باشند.

راهبردی برای محرومیت زدایی

بسیج سازندگی به عنوان یک راهبرد مؤثر جهت محرومیت زدایی در جامعه، بازدهی بالایی از خود نشان داده و می‌تواند به دست‌یابی توسعه پایدار و شایسته کمک کند.

این حوزه باید به عنوان یک ابزار اساسی در برنامه‌ها و سیاست‌های توسعه اجتماعی و اقتصادی مورد توجه و استفاده قرار گیرد تا بتوان با محرومیت مقابله و جلوه‌ای روشن‌تر از زندگی برای همه فراهم سازی شود.

بسیج سازندگی به عنوان یک حوزه مهم از بسیج، ۱۷ اردیبهشت سال ۱۳۷۹ به فرمان مقام معظم رهبری، آیت‌الله خامنه‌ای تأسیس شد. این نهاد به عنوان یک ابزار مؤثر در ترویج فرهنگ کارآفرینی، پشتوانه قوی‌ برای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور است.

گامی به‌سوی سازندگی

جهرم نیز از جمله شهرستان های فعال در بحث سازندگی و کارهای جهادی است که با پشتوانه بسیج سازندگی در زمینه های مختلف به ارائه خدمات جامعه هدف گام بر می دارد.

مسئول بسیج سازندگی سپاه ناحیه مقاومت بسیج جهرم با اشاره به فعالیت های یک ساله این نهاد، می گوید: اقدامات بسیج سازندگی به سه بخش پروژه های محرومیت زدایی، اقتصاد مقاومتی و کمک های مومنانه تقسیم شده که فعالیت هایی در طول یک سال گذشته در این راستا انجام شده است.

توسعه فعالیت های بسیج سازندگی جز با پای کار آمدن گروه های جهادی، امکان پذیر نیست؛ گروه هایی که همواره پای کار محرومان هستند و در هر شرایط جامعه و بدون چشمداشت آستین همت را بالا زده و به میدان خدمت گام می نهند.

اصلاح شبکه آب رسانی

مصطفی نورزاد با اشاره به پروژه های محرومیت زدایی، اجرای پروژه های اصلاح شبکه آب شرب را از جمله این اقدامات عنوان می کند که با همکاری اداره آبفا در روستاهای هکان، مانیان، چشوان، علویه، چنارسوخته، رنجکو، پازنویه، خرم آباد و گچ برو انجام شده است.

همچنین اجرای پروژه های آبرسانی کشاورزی، احیاء قنات و بهسازی جاده بین مزارع با همکاری اداره جهاد کشاورزی در روستاهای بهجان، کوشک حسن آباد، جرمشت، دنیان، آغان و اسفل فعالیت دیگر این نهاد در شهرستان جهرم بوده که نورزاد به آن اشاره می کند.

گام های سازندگی

از فعالیت های بسیج سازندگی در حوزه محرومیت زدایی، ساخت و تعمیر ابنیه های مختلف به ویژه در مناطق محروم و کم برخودار است که مسئول بسیج سازندگی جهرم تکمیل سالن ورزشی در بخش مرکزی با همکاری اداره ورزش و جوانان، تکمیل دو حسینیه و امامزاده در سطح شهر با همکاری اداره اوقاف و امور خیریه، افتتاح ۲ کارکاه اشتغالزایی و آماده سازی افتتاح ۴ کارگاه دیگر، آسفالت مسیر گلزار شهدای روستای چدرویه و تعمیر و تکمیل ۴۳منزل محرومین را از جمله این اقدامات می داند.

توسعه فعالیت های بسیج سازندگی جز با پای کار آمدن گروه های جهادی، امکان پذیر نیست؛ گروه هایی که همواره پای کار محرومان هستند و در هر شرایط جامعه و بدون چشمداشت آستین همت را بالا زده و به میدان خدمت گام می نهند.

گامی به‌سوی سازندگی

فعالیت ۱۱۰ گروه جهادی

نورزاد با اشاره به فعالیت گروه های جهادی در جهرم می گوید: تعداد ۱۱۰ گروه جهادی برادر و خواهر پایگاه های مقاومت بسیج مساجد محلات و اقشار تخصصی بسیج در شهرستان جهرم فعالیت دارند که در عرصه های عمرانی، فرهنگی آموزشی، سلامت، دامپزشکی، کشاورزی و... در طول سال و مناسبت های مختلف به ویژه در هفته بسیج سازندگی خدمت رسانی می کنند.

«اقتصاد مقاومتی»، بُعد دیگر بسیج سازندگی است که با هدف کمک به اشتغال محرومان و توسعه اقتصادی جامعه تشکیل شده و منشأ خدمات بسزایی در جامعه شده است.

۳۰ صندوق قرض‌الحسنه مردم یار بسیج سازندگی از سوی جهادگران عرصه سازندگی در سطح مساجد شهرستان جهرم راه اندازی شده و خدماتی نظیر ارائه وام های قرض الحسنه به اعضای صندوق را دنبال می کند.

اعطای وام به ۱۴۸ فرد جویای کار

مسئول بسیج سازندگی شهرستان جهرم با اشاره به ارائه تسهیلات اشتغالزایی خرد و خانگی و تولیدی ویژه متقاضیان و افراد جویای کار، می گوید: این تسهیلات با اعتباری بالغ بر ۱۵۰میلیار ریال به ۱۴۸ نفر از متقاضیان اعطا شده است.

فعالیت ۳۰ صندوق قرض الحسنه در مساجد

وی همچنین وجود ۳۰ صندوق قرض‌الحسنه مردم یار بسیج سازندگی را خدمت دیگری از سوی جهادگران عرصه سازندگی عنوان می کند که در سطح مساجد راه اندازی شده و خدماتی نظیر ارائه وام های قرض الحسنه به اعضای صندوق را دنبال می کند.

گامی به‌سوی سازندگی

خدمات مومنانه

بُعد دیگر وظایف بسیج سازندگی، حوزه «خدمات مومانه» است که با هدف تامین لوازم ضروری خانواده های کم بضاعت و محروم جامعه انجام می شود.

آنگونه که نورازد می گوید شروع ارائه گسترده خدمات مومنانه از زمان شیوع ویروس منحوس کرونا تا کنون در قالب بسته های معیشتی، نذر خون، نذر قربانی، جهیزیه و کمک جهیزیه، لوازم التحریر، کیف و کفش، آزادسازی زندانیان جرائم غیر عمد و ... انجام شده است.

وی همچنین بسیج سازندگی را همیارِ مردم و محرومین در فعالیت های جهادی و محرومیت زدایی عنوان می کند و ضمن قدردانی از بسیجیان جهادگر و خَیّرین نیک اندیش و مسئولین ادارات و نهادهای همکار، خواستار توجه ویژه و حمایت مسئولین از فعالیت های جهادی می شود.

با گرامیداشت سالروز تأسیس بسیج سازندگی، امیدواریم که این حوزه مهم با توانمندسازی افراد، ایجاد فرصت‌های شغلی و ترویج فرهنگ کارآفرینی، به توسعه پایدار و شایسته جامعه ما کمک کند و رونق اقتصادی و اجتماعی را در کشور تداوم بخشد.

کد خبر 1761939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha