برگزاری بزرگترین اجتماع فرهنگی مردم ایران با محور کتاب

رییس سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با تشریح برنامه های مهم این رویداد فرهنگی گفت: این نمایشگاه بزرگترین اجتماع فرهنگی مردم ایران حول محور انس به کتاب با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست خبری سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران پیش از ظهر امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت با حضور یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی رمضانی، رییس خانه کتاب و ادبیات ایران در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد.

برگزاری بزرگترین اجتماع فرهنگی مردم ایران با محور کتاب

برگزاری بزرگترین اجتماع فرهنگی مردم ایران حول محور انس به کتاب  در مصلی امام خمینی (ره)

 در این نشست «یاسر احمدوند»، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:  سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت تا روز شنبه ۲۶ اردیبهشت در مصلی تهران برگزار می شود؛ این نمایشگاه بزرگترین اجتماع فرهنگی مردم ایران حول محور انس به کتاب  است که با همکاری نهادها و دستگاه های ملی با حضور ناشران ارجمند به صورت حضوی و مجازی در شهر تهران برگزار می شود.

 رییس سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اظهار کرد:  طبیعتا نمایشگاه پس از ۳۵ دوره به استحکام و قوامی رسیده که در خانواده های ایرانی تقویمی را به خود اختصاص داده  است؛ از خانواده های ایرانی برای بهره مندی از آثار ناشران و برنامه هایی که در بخش های مختلف  این  رویداد در مصلی اجرا می شود دعوت می کنم؛ امیدواریم خدمتگزار لایقی برای مردم ایران و ناشران باشیم.

یاسر احمدوند تصریح کرد: در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تلاش شده بخش های مختلف نمایشگاه ارتقا پیدا کند و ضعف ها را برطرف کنیم؛ در  همین راستا بخش های میزبانی و پذیرایی مردم و دسترسی به امکانات رفاهی در مصلی و هم چنین اطلاع رسانی و آگاهی رسانی از برنامه ها و نقشه کامل غرفه ها در دسترس رسانه ها خواهد بود تا به اطلاع مردم رسانده شود،  این اتفاق برای نخستین بار در این دوره شکل گرفته است.

وی افزود:  در این دوره از نمایشگاه کتاب تلاش شد که واگذاری غرفه ها به ناشرانی که کار ساخت و ساز داشته باشند، زودتر انجام شود و از امروز همه ناشرانی که مراجعه می کنند  غرفه ها را دریافت می کنند و از بعدازظهر امروز اقلامی را که قرار است در غرفه باشد را جای گذاری می کنند.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به توجه ویژه به موضوع غزه در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران توضیح داد:  در  این نمایشگاه ویژه برنامه هایی با موضوع غزه و فلسطین  اجرا خواهد شد و از طرفی کار حجمی و نمادسازی برای مجاهدت های مردم غزه ساخته می شود و همچنین برنامه های متعددی توسط دانشگاهیان و اصحاب قلم و تجلیل از نویسندگان و مترجمان حوزه فلسطین تدارک دیده شده است.

وی یادآور شد:  به مناسبت همزمانی سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با دهه کرامت برنامه هایی برای جایگاه زنان و دختران ایران تدارک دیده شده است.

یاسر احمدوند تصریح کرد: سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در دو بخش حضوری و مجازی برگزار می شود؛ این روند برگزاری که در دولت سیزدهم شروع شد، استمرار دارد. تعدادی از ناشران علاوه بر بخش مجازی در بخش حضوری هم فعال هستند، این نمایشگاه همکاری ویژه ای با پست برای پاسخگویی به مطالبات مردم نقاط کشور دارد تا مرسوله های آنها در شرایط مطلوب تریبدست شان برسد.

وی یادآور شد: کتاب فروشی در بخش مجازی نمایشگاه کتاب به صورت تکمیلی و قاعده مند و با رفع نواقص ادامه خواهد داشت؛ پیش بینی می شود حجم مراجعه مردمی امسال بیش از سال های گذشته باشد، بنابراین تقاضا داریم که مردم حضورشان را در روزهای آغازی تقسیم کنند تا در روزهای پایانی با افزایش جمعیت مواجه نشویم.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بخش بین الملل سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت:  امسال در بخش بین الملل حدود ۶۰ ناشر خارجی حضور دارند و قریب ۵۰ هزار عنوان کتاب خارجی نیز عرضه می شود که سال گذشته این رقم  ۴۵ هزار کتاب بود. امسال از لحاظ بار دریافتی حضور ۷۰ تن حجم کتاب خارجی در نمایشگاه عرضه می شود.

یاسر احمدوند از برپایی نشر ایران در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خبر داد و گفت:  این رویداد روزهای ۲۴ و ۲۶ اردیبهشت  با حضور کارگزاران خارجی نشر برگزار می شود؛ در واقع این رویداد برای معرفی نشر ایران به ناشران خارجی و کارگزاران خارجی طرح ریزی شده است.

برگزاری بزرگترین اجتماع فرهنگی مردم ایران با محور کتاب

افزایش خدمات به  علاقمندان به کتاب سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

در  در این نشست «علی رمضانی»، قائم مقام سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: نمایشگاه امسال مزین به ایام ولادت امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) و ایام دهه کرامت است؛ امیدوارم نمایشگاه متفاوتی باشد.

وی اظهار کرد: پس از  برگزاری سی و چهارمین نمایشگاه کتاب ارزیابی هایی از این نمایشگاه صورت گرفته و نتیجه آن در کمیته های پانزده گانه بررسی شود تا خدمات بهتری در این دوره در اختیار مردم قرار گیرد. آنچه در دو دوره گذشته و این دوره دیده شده، نمایشگاهی به وسعت ایران اسلامی است و در همین راستا تلاش می شود اتفاقاتی که در مصلی امام خمینی(ه) و همایش بزرگ  عرصه کتابخوانی رخ می دهد در سراسر کشور نیز اتفاق بیفتد.

رییس خانه ادبیات و کتاب ایران گفت: یک بخش نمایشگاه کتاب است و بخش  دیگر هم اصحاب رسانه  هستند که وظیفه آنها اطلاع رسانی و ارسال تصاویر، فیلم ها و ویدیوها به سراسر کشور است.

علی رمضانی با اشاره به تعامل و همکاری ۷۰ دستگاه با ستاد برگزاری سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تصریح کرد: مجموعه دستگاه هایی که در تلاش هستند که این نمایشگاه برگزار شود، ۷۰ دستگاه هستند که در قالب خدماتی مثل شهرداری، ایمنی و انتظامی، پست، مصلی امام خمینی (ره)، بانک ملی ایران و مجموعه دانشگاه تهران که خدمات بهتری را برای مردم ارایه دهند.

وی تصریح کرد: در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران کلیه ناشران در فضای مسقف جانمایی شدند همچنین عمده کارگاه‌های ساخت و ساز که محل عبور مرور بود، جمع‌آوری و محیط بهسازی شده است.

قائم مقام سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از افزایش ۵ هزارتایی پارکینگ‌های سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اظهار کرد: از عموم مردم درخواست می‌کنیم، برای بازدید از نمایشگاه از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند؛ شهرداری وعده داده سرفاصله قطارها را کوتاهتر کند. سه درب جدید به مصلی اضافه شده است؛ دو در برای ورود نفرات و یک در برای ورود خودرویی در نظر گرفتیم. در واقع از سه جهت خیابان قنبرزاده، خیابان شهید بهشتی و اتوبان مدرس، ورودی نفررو و خودروی داریم.

علی رمضانی با اشاره به شعار سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: امسال  شعار نمایشگاه توجه به آینده و زمینه ساز ی آینده که خواندن است را مورد توجه قرار داده ایم و در همین راستا گردشگری ادبی مورد توجه قرار گرفته و نمایشگاه می تواند به یک گردشگاه ادبی برای مردم تبدیل شود.

وی درباره میزان یارانه اختصاص یافته به دانشجویان و طلاب و استادان دانشگاه در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران توضیح داد:   در این دوره دانشجویان ۷۰۰ هزارتومان یارانه دریافت می‌کنند که ۴۰ درصد را وزارت ارشاد و حامیان مالی پرداخت می‌کنندو و ۶۰ درصد دیگر را دانشجویان. میزان یارانه استادان نیز ۸۰۰ تومان است که ۵۰ درصد توسط وزارت ارشاد و حامیان و مابقی توسط خودشان پرداخت می‌شود. یارانه در بخش مجازی قابل استفاده است تا مردم بدون دغدغه و  احساس محرومیت، این دغدغه را نداشته باشند که نمی‌توانند مسافتی را طی کنند.

 وی با اشاره به اینکه در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ۶۴۰ خبرنگار از حوزه های مختلف ثبت نام کرده اند، گفت:  در این دوره از نمایشگاه ۲۰۰ خبرنگار کارت ثابت دریافت می کند و برخی هم کارت روزانه دریافت خواهند کرد و  ۸۴ شهروند خبرنگار که در فرایند ثبت نام شرکت کردند در این رویداد شرکت می کنند.

علی رمضانی یادآور شد: مرکز پاسخگویی نمایشگاه مثل سال های گذشته با قریب ۱۰۰ پاسخگو با شماره ۹۱۰۰۹۸۹۸ اطلاع رسانی خواهند کرد وبیش از ۱۲۰ نفر از اطلاع رسانان در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران مستقر خواهند شد.

قائم مقام سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اظهار کرد: کمیته فرهنگی نمایشگاه برنامه های متنوع موضوع محور، مناسبتی و جشن های مناسبی برگزار می کند. همچنین نمایشگاه کتاب بزرگداشت فردوسی را در تقویم خود دارد که برنامه هایی را کمیته فرهنگی پیش بینی کرده است.

علی رمضانی درباره تعداد قطعی ناشران حاضر در قائم مقام سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: مجموعه ناشرانی که در دو بخش مجازی و حضوری ثبت نام کردند و تا روزهای آتی افزایش پیدا می کنند در حدود ۲هزار و ۶۱۹ ناشر  هستند و ۲۵۰ ناشر در مراحل مختلف هستند که عمدتا به بخش مجازی منتقل خواهند شد.

 در ادامه این نشست مسئولان برگزاری  سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران  به سئولات خبرنگاران پاسخ دادند.

برگزاری بزرگترین اجتماع فرهنگی مردم ایران با محور کتاب

نمایشگاه کتاب تهران اگر با روند سابق برگزار می شد عملا تعطیل می شد

یاسر احمدوند در پاسخ به سئوالی درباره بودجه برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و درآمد های حاصل از این نمایشگاه توضیح داد: نمایشگاه کتاب تهران هیچ ردیف بودجه اختصاص یافته توسط مجلس ندارد، تصور اینکه نمایشگاه بوجه متصل دارد خیر ما پیشنهاد دادیم ولی یک ردیف از محل بودجه هایی که در حوزه نشر در اختیار معاونت فرهنگی قرار می گرفته دریافت نکردیم؛ این نمایشگاه در سال های مختلف برگزار می شود و دولت ۶۰ درصد هزینه های نمایشگاه را پرداخت می کرده است و مجموع درآمدها کمتر از یک چهارم هزینه نمایشگاه را پوشش می داده است و فاصله زیادی بین درآمدهای نمایشگاه و هزینه هایی که توسط دولت می شود وجود دارد؛ تلاش شد  در دولت جدید پس از استقرار وزارت ارشاد و حمایت های دولت از حوزه نشر هزینه برپایی نمایشگاه کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: سال گذشته  ۸۰ درصد هزینه نمایشگاه از درآمدهای خود نمایشگاه بود و کمتر از ۲۰ درصد از هزینه های دولت بود و امسال هم تلاش می شود همین روند ادامه پیدا کند. با همه توسعه ای که در کار نمایشگاه صورت گرفته حدود ۲۰ درصد بودجه را دولت بپردازد و بقیه هزینه ها توسط حامیان مالی، اجاره غرفه ها و... و. به همت کسانی که نمایشگاه را اداره می کنند، تامین می شود و این دستاورد بزرگی برای نمایشگاه است.

یاسر احمدوند افزود:  نمایشگاه کتاب تهران اگر با روند سابق برگزار می شد تعطیل می شد؛ عملا نمایشگاه از نمایشگاه در حال تعطیل به نمایشگاه خودکفا تبدیل شده است.  اکنون آنچه صرف نمایشگاه می شود صرفا یارانه می شود هر چقدر دولت کمک کند برای خرید کتاب صرف می شود نه هزینه های نمایشگاه.

وی درباره شفافیت مالی برگزاری نمایشگاه کتاب اظهار کرد: در مورد شفافیت قانونی وجود ندارد؛ علاوه بر سازمان بازرسی، دیوان محاسبات و نظارت وزارتخانه و غیر از دستگاه هایی که به طور عمومی نظارت دارند، عملکرد خانه کتاب توسط حسابرسی رسمی مطلوب ارزیابی شده است. این عملکرد هم مطلوب، روشن و هم نظارت شده است و هم قابل دفاع است؛ چون اتکا به بودجه های دولتی کاهش پیدا کرده است.

رییس سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران  درباره حضور ناشرانی که سال قبل صرفا در بخش نمایشگاه مجازی شرکت کرده بودند گفت: ناشرانی که به دلایل مختلف در نمایشگاه شرکت نمی‌کنند، اینگونه نیست که نتوانند در دوره بعد شرکت کنند؛ بلکه امکانش فراهم است اما طبیعی است در ازدحام حضور کسانی که هر سال شرکت می‌کنند اگر اولویت بندی شود، اولویت با کسانی است که حضور مستمر دارند.

 وی درباره حضور ناشران کتاب ساز در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران   اظهار کرد:  ما ناشری مشخصا به عنوان کتابساز در دسته‌بندی رسمی نداریم، این اصطلاح به تعدادی از ناشران پخته‌خوار اطلاق می‌شود که اغلب با استفاده از گریزگاه و خلأ قانونی کتاب منتشر می‌کنند و حضورشان اشکال قانونی ندارد زیرا از خلأ قانونی استفاده می‌کنند. البته در قیمت‌گذاری هم رعایت انصاف نمی‌کنند تا بتوانند تخفیف بالا ارائه دهند بنابراین تلاش کردیم اگر ناشری روشش اینگونه است که آثار ناشران دیگر را کپی کرده یا استفاده نادرست و غیرقانونی داشته است و این موضوع برای ما محرز شده باشد، در نمایشگاه حضور پیدا نکند. البته این روند نیاز به کار جمعی و گروهی است.

علی رمضانی درباره سکوهای دیجیتال و ناشران دیجیتال گفت: ناشران دیجیتال در یک سالن مجزا حضور دارند و امسال سال دوم است که در نمایشگاه حضور دارند  و روند قرارگیری آنها بهتر شده و در رواق دوم شرقی قرار دارند با سردر مجزا و چینش و فضای بهتری برای آنها در نظر گرفته شده است، سکوها هم همین طور.

یاسر احمدوند درباره ناشرانی که حکم ممنوعیت از حضور در نمایشگاه گرفته اند، گفت: عدد ناشران محروم انگشت شمار است، اگر تخلفی صورت بگیرد و محرز باشد، برخورد صورت می گیرد؛ امسال دو ناشر نمی توانند حضور پیدا کنند، امیدواریم امسال تخلفاتی نداشته باشیم.

علی رمضانی درباره توجه به طرح «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» در در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران  گفت: پایتخت کتاب سمنان انتخاب شده است، برای این طرح برنامه هایی تدارک دیده شده جانمایی آنها در ایوان ورودی مردم در طبقه اول در بلوار امام رضا (ع) و پشت ناشران خارجی قرار خواهند گرفت.

رییس سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اظهار کرد: تلاش وزارت ارشاد و وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی  بر این بوده که امکان بهره مندی یارانه به غیر از دانشجویان و طلاب  نیز فراهم شود. امیدواریم این امکان فراهم شود از سوی دولت و تلاش ما این است که یارانه ها امسال افزایش پیدا کند و کمک دولت به کتابخانه ها برسد.

یاسر احمدوند درباره اختصاص سهم یک درصد بودجه سال دستگاه ها به فرهنگ اظهار کرد:  قرار بر این بود که یک درصد از درآمد برخی از شرکت های دولتی به حوزه فرهنگ  اختصاص یابد که این  موضوع محقق نشد؛ هنوز از محل بودجه امسال سهمی از یک درصد حاصل نشده و نمایشگاه کتاب فعلا از  این امکان بهره مند نیست.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حضور  و عدم حضور هند در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران  به عنوان مهمان ویژه و اظهار کرد: مهمان ویژه نمایشگاه کشور هند اعلام شد و دلیل انتخاب هم رابطه فرهنگی و سابقه دیرینه فرهنگی بین دو کشور ایران و هند بود؛ تلاش ما این بود که با جامعه فرهنگی هند روابط فرهنگی توسعه داده شود و برای همین نمایندگان هند با حضور  در ایران این مسئله را نهایی کردند، پس از حمله رژیم صهیونیستی به ایران و عملیات وعده صادق امکان حضور اتباع هند  در ایران  میسر نبود و سفیر هند تماس گرفت و تاکنون نتوانسته است این محدودیت را بردارد و تا این لحظه کشور یمن میهمان ویژه نمایشگاه سی و پنجم است. تلاش ها و تدابیر حداکثری صورت گرفت، اتفاقاتی که خارج از پیش بینی هر کسی بود و کشور یمن جایگزین شد و برنامه های متعددی هم اجرا خواهد شد.

یاسراحمدوند درباره حضور صندوق های رای در ۲۱ اردیبهشت در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: ۳ صندوق سیار برای مراجعان به نمایشگاه در محیط های عمومی مصلی فراهم شده است و تصور این است که استقبال خوبی از این انتخابات  بشود.

رییس سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران درباره ناشران دینی حاضر در این رویداد به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت:  ما دسته بندی دینی و غیر دینی برای ناشران نداریم ناشرانی دینی هم حضور درند و برنامه های متنوع با رویکرد دینی در این نمایشگاه برگزار خواهد شد.

پایان پیام/

کد خبر 1761885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha