تثبیت نرخ ارز، لازمه تقویت جریان تولید در کشور است

پژوهشگر اقتصاد اسلامی گفت: از جمله الزامات و بایسته های حمایت از جریان تولید در کشور، تثبیت نرخ ارز و جلوگیری از نوسانات شدید آن است.

دکتر امید ایزانلو در گفتگو با خبرگزاری شبستان در قم با اشاره به لزوم اهتمام همه مدیران و مسئولان به منظور تحقق اهداف مدنظر در نام گذاری سال 1403 به عنوان سال" جهش تولید با مشارکت مردم" گفت: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی یکی از مشکلات جدی که کشور با آن روبرو بوده به خصوص در سال های پس از جنگ تحمیلی، بحث تورم بوده که البته در برهه های مختلف شدت و ضعف داشته اما به طور کلی وجود داشته است.

عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه افزود: در سالیان اخیر و به موازات تشدید تحریم های ناجوانمردانه دشمنان، این مشکل جدی تر هم شده و آثار و تبعات گسترده تری به خصوص نسبت به جریان تولید داخل به همراه داشته است.

محقق و پژوهشگر اقتصاد اسلامی ادامه داد: به لحاظ تحلیل اقتصادی باید گفت زمانی که نرخ ارز بالا می‌رود، تورم افزایش می یابد و از آن سو ارزش پول ملی کاهش می یابد، در این میان نکته ای که وجود دارد این است که کاهش ارزش پول نیز به فقیرتر شدن مردم و افزایش فاصله طبقاتی منجر می شود همان طور که به جهت تورم فزاینده از سال 97 به بعد شاهد این وضعیت نامطلوب بوده ایم.

این استاد اقتصاد ادامه داد: این واقعیت در حالی رخ داده که رهبر معظم انقلاب در بند دوم سیاست‌های کلی برنامه‌ی هفتم توسعه بر لزوم ایجاد ثبات در سطح عمومی قیمت‌ها و نرخ ارز تأکید نموده اند به این معنا که برنامه‌ی دولت باید به نحوی باشد که به نرخ ارز ثبات بدهد و جلوی بی ثباتی ها در این زمینه با مدیریت صحیح و هدفمند گرفته شود.

ایزانلو درخاتمه گفت: از آن جا که متأسفانه ما بیش از حد وابسته به دلار هستیم، این اهرم تأثیرگذاری بالایی بر اقتصاد ما دارد و لذا باید در آینده به دنبال کاهش و رفع این وابستگی باشیم.

کد خبر 1761802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha