بیماران MS شیروان محروم از برکات MRI تزریقی

بیماران مبتلا به ام اس دومین شهر خراسان شمالی علاوه بر رنج بیماری، متحمل هزینه‌های سرسام آور تهیه دارو و درمان هم هستند و از سویی نبود برخی دستگاه ها از جمله آم آر آی تزریقی برای این بیماران خاص مشکلات آنان را دوچندان کرده است.

خبرگزاری شبستان-خراسان شمالی؛ فاطمه مقدسی باجگیران

بیماران مبتلا به ام اس دومین شهر خراسان شمالی علاوه بر رنج بیماری، متحمل هزینه‌های سرسام آور تهیه دارو و درمان هم هستند و از سویی نبود برخی دستگاه ها از جمله آم آر آی تزریقی برای این بیماران خاص مشکلات آنان را دوچندان کرده است. لازم است مسئولان مربوطه برای کاهش مشکلات این گروه، اقدامی عاجل انجام دهند زیرا که بیماران ام اس شهرستان شیروان سال های بسیاری است که مسیر ۶۰ کیلومتری شیروان تا بجنورد و یا ۲۰۰ کیلومتری مشهد را برای انجام آم آر آی خود طی می کنند.

شهریورماه سال گذشته با اختصاص یک دستگاه ام آر آی به بیمارستان خاتم الانبیاء این شهرستان، بارقه ی امیدی در دل آنان ایجاد شد که دیگر با طی کردن مسیر طولانی خداحافظی کرده و تمام امورات درمان را در شهرستان خود انجام می دهند.

بیماران ام اس شیروان محروم از برکات ام آر آی تزریقی

با مراجعه بیماران خاص برای تشخیص و ادامه درمان و دارو به بیمارستان خاتم الانبیاء شیروان جهت انجام ام آر آی متاسفانه متوجه شدند این دستگاه خدمات تزریقی انجام نمی دهد، چیزی که نیاز است هر بیمار ام اس سالانه دوبار انجام دهد.

این شرایط بغرنج افراد مبتلا و خانواده‌های آنان را با چالش بسیاری مواجه کرده بود که علاوه بر اینکه با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند نبود دستگاه آم آر آی تزریقی به بزرگترین مشکل پیش روی آنان تبدیل شده بود.

با توجه به شرایط خاص بیماران ام اس و تردد بیماران برای انجام آم آر آی در مسیر بجنورد و گاها مشهد مشکلات آنان دوچندان شده بود و استرس و نگرانی بر زندگی آنان حاکم شده بود، انتظار می رفت مسئولان برای اینگونه مشکلات چندین ساله تدبیری بیاندیشند.

طی کردن مسافت طولانی با هزینه های بالا از یک سو و ماندن در صف طولانی  و یا گاها چندین ماه در صف نوبت ماندن خود استرس و نگران این بیماران را دوچندان کرده است و اکنون آنان خواستار رسیدگی به وضع و مشکلات موجود خود هستند.

طی کردن مسافت طولانی بیماران خاص به مشهد برای انجام آم آر آی تزریقی

مسئول انجمن بیماران ام اس شهرستان شیروان گفت: دستگاه ام آر آی این شهرستان فاقد تزریق برای بیماران خاص است و این بیماران که اکثرا هم از روستاها هستند به بجنورد یا مشهد تردد می کنند.

مهری گل محمدزاده اظهارکرد: هر بیمار ام اس جهت چک کردن بیماری خود و تغییر داروها توسط پزشک مربوطه، ام آر آی تزریقی را انجام می دهد.

وی افزود: با توجه به افزایش تعداد این بیماران طی دوسال اخیر، هزینه ها سرسام آور دارو و درمان، رفت و آمد آنان از روستا به شهرهای مجاور و یا استان های دیگر جهت انجام آم آری آی تزریقی، آنان را درگیر مشکلات بیشتری به غیر از درد و بیماری خود کرده است.

گل محمدزاده اضافه کرد: این بیماران برای کاهش هزینه های درمان و ام آر آی خود باید به بیمارستان دولتی مراجعه کنند که در خراسان شمالی فقط بیمارستان امام علی(ع) بجنورد این خدمات را دارد.

چهارماه در نوبت انتظار برای انجام ام آر آی تزریقی

مسئول انجمن بیماران ام اس شهرستان شیروان گفت: انجام آم آر آی تزریقی در مراکز دولتی رایگان است که بیماران هنگام مراجعه با صف شلوغی مواجه می شوند و از حوصله آنان خارج است زیرا که فقط روزانه یک بیمار تزریقی پذیریش می کنند.

گل محمدزاده افزود: علاوه بر مشکلات موجود، باید چهارماه در نوبت انتظار باشند تا پذیرش شوند که این شرایط را برای آنان سخت تر از گذشته می کند.

وی اضافه کرد: هر بیمار ام اس براساس تشخیص پزشک، سالانه دوبار می تواند ام آر آی با تزریق در مراکز دولتی به صورت رایگان انجام دهد، اما مراکز دولتی مدت زمان طولانی را برای پذیرش انجام می دهد و مراکز خصوصی هزینه آن برای هر بیمار ۳۰ میلیون ریال می شود که در حد توان فرد نیست.

به گفته وی  اکنون ۱۵۸ بیمار زیرپوشش انجمن ام  اس شهرستان هستند که از این تعداد ۵۰نفر آقا و مابقی خانم هستند و دختر ۱۲ ساله تا خانم ۶۰ ساله درگیر این بیماری در شهرستان هستند.

انتظار بیماران تا هفته آینده به پایان می رسد

رییس بیمارستان خاتم الانبیاء شهرستان شیروان گفت: دستگاه ام آر آی اختصاص داده شده به این شهرستان از مجهزترین و به روز ترین دستگاه ها است و قابلیت های بسیاری دارد.

میلاد انوری در پاسخ به گلایه بیماران ام اس در خصوص نبود ام آر آی تزریقی در این شهرستان اظهارکرد: تاکنون در این زمینه با کمبود نیرو مواجه بودیم که اکنون جذب شده و در حال گذراندن آموزش های لازم هستند که تا هفته آینده اقدام به پذیرش بیماران تزریقی در بیمارستان خاتم الانبیاء شهرستان انجام خواهد شد.

وی افزود: با توجه به حساسیت موضوع(ام آر آی تزریقی) طی این مدت پی گیری های بسیاری برای جذب نیروی مربوطه انجام شد و بالاخره به سرانجام رسید.

رییس بیمارستان خاتم الانبیاء شهرستان شیروان در خصوص تعداد پذیرش روزانه بیماران تزریقی اضافه کرد: فعلا نمی توان در این باره رقمی اعلام کرد باید کار به صورت رسمی انجام شود تا مشخص شود.

انوری در بخشی از سخنان خود، ضمن اشاره به سایر مشکلات این حوزه  ادامه داد: کمبود نیروی رادیولوژیست برای انجام ریپورت ام آر آی  از دیگر مشکلات این حوزه است که پی گیری های لازم انجام شده و قرار است انشالله این مشکل نیز برطرف شود.

بیماری ام. اس که کوتاه نوشت عبارت (Multiple Sclerosis) یا همان تصلب بافت چندگانه است، یکی از شایع‌ترین بیماری های سیستم اعصاب مرکزی به شمار می‌رود و زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن به طور اشتباه به بافت چربی مغز و نخاع آسیب برساند و آن را مورد حمله خود قرار دهد.

تاکنون هفت هزار و ۲۲ بیمار خاص و سرطانی در خراسان شمالی شناسایی و در سامانه اختصاصی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی استان برای بهره‌مندی از خدمات صندوق بیماران خاص ثبت شده است.

بر اساس تعریف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، چهار بیماری تالاسمی، هموفیلی، دیالیز و ام اس در زمره بیماران خاص قرار می‌گیرند.

ام اس با نظر پزشک و ام آر آی تشخیص داده می‌شود و عوارض آن در افراد مختلف، متفاوت است.

به گفته متخصصان حوزه درمانی، زنان حدود دو برابر بیشتر از مردان در معرض مستقیم این بیماری قرار دارند.

انجمن ام‌اس در ایران از سال ۱۳۷۸ شروع به فعالیت کرد و اهداف این انجمن پژوهش، آموزش، توان‌بخشی پزشکی، اجتماعی، حمایت دارو و درمان، حمایت‌های اقتصادی، امدادی کمک به ایجاد تشکل‌های غیردولتی در استان‌های کشور باهمت افراد خیر این انجمن در خدمت مبتلایان به ام‌اس است.

شهرستان شیروان به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.

کد خبر 1761796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha