قم در غم فراق صادق آل‌عبا(ع)

همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) شهر مقدس قم غرق در عزا و ماتم است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، شهر قم امروز همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) شاهد عزاداران عاشقی است که از سراسر کشور خود را به حرم حضرت فاطمه معصومه (س)رسانده تا این مصیبت عظمی را به  ایشان تسلیت بگویند.

مساجد، حسینیه ها، تکایا، دفاتر حضرات آیات عظام مراجع تقلید و صحن های حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، میدان آستانه، خیابان های منتهی به حرم مطهرنیز هم اکنون مملو از جمعیت عزادار است.

از نخستین ساعات صبح امروز نیز دسته های سینه زنی از نواحی مختلف شهر قم به سمت حرم مطهر فاطمه معصومه(س) حرکت کرده و سخنرانان ومداحان با خطابه ومدیحه سرایی گوشه ای از زندگی امام جعفر صادق(ع) را برای سوگواران تبیین می کنند.

مقابرامامزادگان نیز دراین شبهای غمبار شاهد برگزاری آیین های عزاداری و سخنرانی با حضور زائران و مجاوران است.

مسلمانان غیرایرانی مقیم قم نیز با برگزاری آیین های سوگواری به شیوه سنتی عشق و علاقه خود را به آن امام همام نشان می دهند.

هم اکنون حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) پذیرای گروه کثیری از زائران و شهروندان عزادار قم است که درقالب دسته های سینه زن وزنجیرزن جهت عزاداری وعرض تسلیت به حضرت معصومه (س) وارد این حرم مطهر می‌شوند.

همچنین مراسم عزاداری شب شهادت امام صادق علیه السلام با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی و مداحی عباس حیدرزاده در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها برگزار شد.

همچنین بیرقهای سیاه عزا، بر گنبد نورانی حرم حضرت معصومه (س) خیابانها و میادین افراشته شده وهیئت های سینه زن و زنجیر زن سیاه پوش بر گرداگرد حرم مطهر، بر سر و سینه می زنند و بر مظلومیت آن حضرت اشک ماتم می ریزند.

مسجد مقدس جمکران نیز مملو از زائرانی است که از سراسر کشور به به مکان مقدس آمده اند تا با شرکت در مراسم سوگواری این مصیبت را به امام عصر تسلیت بگویند.

جعفر بن محمد معروف به امام جعفر صادق(ع) (۸۳-۱۴۸ق) ششمین امام شیعیان اثنی عشری بعد از پدرش امام باقر(ع) است. وی به مدت ۳۴ سال (۱۱۴ تا ۱۴۸ق) امامت شیعیان را بر عهده داشت که با خلافت پنج خلیفه آخر اموی یعنی از هشام بن عبدالملک به بعد و دو خلیفه نخست عباسی سفاح و منصور دوانیقی هم‌زمان بود. امام صادق(ع) به جهت ضعف حکومت اموی، فعالیت علمی بسیار بیشتری نسبت به دیگر امامان شیعه داشت.

شمار شاگردان و راویان ایشان را ۴۰۰۰ نفر دانسته‌اند. بیشتر روایات اهل بیت(ع)، از امام صادق(ع) است و از این‌رو مذهب شیعه امامی را مذهب جعفری نیز می‌خوانند.

امام صادق(ع) در میان پیشوایان فقهی اهل سنت نیز جایگاه بالایی دارد. ابوحنیفه و مالک بن انس از او روایت کرده‌اند. ابوحنیفه او را عالم‌ترین فرد در میان مسلمانان دانسته است.

امام صادق با وجود ضعف حکومت اموی و درخواست شیعیان، برضد حکومت قیام نکرد. او درخواست‌های ابومسلم خراسانی و ابوسلمه را برای برعهده‌گرفتن خلافت رد کرد. امام صادق(ع) در قیام عمویش زید بن علی شرکت نکرد و شیعیان را نیز از قیام پرهیز می‌داد؛ بااین‌همه روابط حسنه‌ای با حاکمان زمان خود نداشت. وی به جهت فشارهای سیاسی حکومت‌های اموی و عباسی از روش تقیه استفاده می‌کرد و به یارانش نیز چنین توصیه می‌کرد.

امام صادق(ع) به‌منظور ارتباط بیشتر با شیعیان، پاسخ به سؤالات شرعی آنها، دریافت وجوه شرعی و رسیدگی به مشکلات شیعیان، سازمان وکالت را تشکیل داد. فعالیت این سازمان در زمان امامان بعد گسترش پیدا کرد و در غیبت صغرا به اوج رسید.

امام جعفر صادق در ۲۵ شوال به دستور شقی‌ترین فرد زمان منصور دوانقی به شهادت رسید و پیکر مطهر ایشان در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد.

کد خبر 1761712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha