امام صادق (ع) ذخیره علمی بزرگی برای شیعه برجای گذاشت/ریش سفیدان جهت حذف تیراندازی در مراسم تشییع جنازه همکاری کنند

امام جمعه مارگون ضمن تسلیت شهادت رئیس مذهب تشیع، گفت: امام جعفر صادق (ع) با تربیت شاگردانی دانشمند، ذخیره علمی بزرگی برای شیعه برجای گذاشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، حجت الاسلام والمسلمین «رحم الله خواجه پور» ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه شهر مارگون ضمن توصیه خود و نمازگزاران به رعایت تقوای الهی، دوری از گناه و معصیت، موضوع خطبه اول را در رابطه با انگیزه‌های شرک اختصاص داد و اظهار کرد: «حب الدنیا و حب لا یجتمعان فی قلب ابدا» دوست داشتن دنیا و دوست داشتن خدا در یک قلب نمی‌گنجد، باید فقط خدا را در قلبمان قرار دهیم و او را فقط اطاعت کنیم.

امام جمعه شهرستان مارگون با اشاره به اینکه بعضی‌ها خدا را رها می‌کنند و به سراغ غیر خدا می‌روند، گفت: گاهی این کار به دلیل قدرت است که خداوند متعال در آیه ۷۳ سوره حج می‌فرماید «تمام مردم قدرت آفریدن یک مگس را هم ندارند.لَنْ یَخْلُقُوا ذُبَابًا وَلَوِ اجْتَمَعُوا لَهُ ۖ  »یا برای لقمه نانی به سراغ غیر خدا می‌روند که قرآن می‌فرماید «لا یملکون لکم رزقا غیر از خدا هیچ کس توان و قدرت روزی دادن را ندارد و فقط خداست که روزی به ما می‌دهد».

وی ادامه داد: امام معصوم علیه السلام در روایت می‌فرمایند: «اگر ‌توانی از حکومت خدا فرار کنی و رزق خدا را نخوری، برو هرچه می‌خواهی گناه کن، در حالی که لایمکن الفرار من حکومتک ما هیچ گاه نمی‌توانیم از حکومت خدا فرار کنیم و رزق خدا را نخوریم».

حجت الاسلام خواجه پور با اشاره به اینکه برخی نیز به خاطر رسیدن به عزت به سراغ غیر خدا می روند، بیان کرد: خداوند متعال در قرآن می‌فرماید: «فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِیعًا عزت و ذلت دست خداست».

خطیب نماز جمعه مارگون ادامه داد: زلیخا یک زمانی سلطان بانو بود و یک زمانی ذلیل شد و خدا او را ذلت بار کرد، حضرت یوسف علیه السلام در گوشه زندان نشسته بود ولی خدا او را عزیز مصر کرد و امام حسین علیه السلام در مقابل دشمن ایستاد، خدا عزت را به امام حسین علیه السلام و ذلت را به شمر، عمر سعد و لشکر دشمن داد.

وی یادآور شد: برخی نیز به خاطر نجات از مشکلات به سراغ غیر خدا می‌روند که قرآن می‌فرماید: «فَلَا یَمْلِکُونَ کَشْفَ الضُّرِّ عَنْکُمْ وَلَا تَحْوِیلًا هیچ کس غیر از خدا نمی‌تواند انسان را نجات دهد و مشکلات او را برطرف سازد».

حجت الاسلام خواجه پور بهترین مسیر را مسیر الهی و بندگی خداوند دانست و اظهار کرد: این شرک به خدا خاطراتی هم دارد، انخستین پیام و هدف انبیا علیهم السلام مبارزه با شرک و دعوت به بندگی خالصانه خداوند متعال است.

امام جمعه شهرستان مارگون ضمن تاکید بر اینکه تمام گناهان مورد عفو و بخشش الهی قرار می‌گیرند به جز شرک به خدا، گفت: آدم مشرک رای امور دنیوی به سراغ غیر خدا می‌رود و در واقع با این کار اعمالش را نابود می‌سازد.

وی ادامه داد: آدم مشرک همیشه مضطرب و نگران است، چرا که دلبسته به غیر خدا و از غیر او توقع دارد و نگران است از اینکه مبادا توقع او محقق نشود، به همین خاطر مضطرب و نگران است.

حجت الاسلام خواجه پور تاکید کرد: آدم مشرک مردم را دچار اختلاف و تفرقه می‌کند و خواسته‌هایش را از غیر خدا می‌خواهد و اگر محقق نشد، ختلاف و تفرقه افکنی می‌کند.

خطیب نماز جمعه مارگون با بیان اینکه در قیامت آدم مشرک خوار و ذلیل می‌شود و به عقوبت الهی گرفتار خواهد شد، گفت: زمانی شاه ایران با تکیه به ابرقدرت‌ها مردم ایران را سرکوب می‌کرد ولی چیزی نگذشت که گریه کنان با ذلت از کشور خارج شد.

وی با اشاره به اینکه به سراغ غیر خدا رفتن عاقبتی جز شقاوت و بدبختی ندارد، گفت: «فَسَتَذْکُرُونَ ما أَقُولُ لَکُمْ وَ أُفَوِّضُ أَمْری إِلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصیرٌ بِالْعِبادِ برای خدا قدم برداریم فکر و ذکر و رفتارمان و گفتارمان برای خدا باشد و جز بر خدا بر هیچ کس توکل نکنیم. وَمَن یَتَوَکَّلۡ عَلَی ٱللَّهِ فَهُوَ حَسۡبُهُۥٓۚ إِنَّ ٱللَّهَ بَٰلِغُ أَمۡرِهِۦۚ قَدۡ جَعَلَ ٱللَّهُ لِکُلِّ شَیۡءٖ قَدۡرٗا پروردگارا جز خودت هیچ کس را در قلب ما قرار مده»

حجت الاسلام خواجه پور در خطبه دوم ضمن تسلیت شهادت رئیس مذهب تشیع حضرت امام جعفر صادق علیه السلام، گفت: امام جعفر صادق (ع) تلاش و کوشش خود را با مساعی علمی آغاز و حوزه فکری و ثمربخش خود را که بزرگان فقها و متفکران از آن بیرون آمدند، در صفوف امت، افتتاح کرد و با تربیت شاگردانی دانشمند، ذخیره علمی بزرگی برای امت برجای گذاشت.

وی ادامه داد: بعضی از شاگردان نامی آن بزرگوار هشام بن حکم، مؤمن طاق و محمد بن مسلم و زرارة بن اعین و ... که هر یک چهره‌های درخشانی از تربیت شدگان مکتب آن حضرت هستند.

حجت الاسلام خواجه پور یادآور شد: حرکت علمی امام صادق (ع) آن سان گسترش یافت که سراسر مناطق اسلامی را دربر گرفت و مردم از علم او سخن‌ها می‌گفتند و شهرتش در همه شهرها و دیارها پیچیده بود.

خطیب نماز جمعه مارگون بیان کرد: امام جعفر صادق علیه السلام مکتب فکری را سازماندهی، برای وحدت افراد تشکل‌هایی ایجاد، برای گشودن باب اجتهاد شاگردانی را در مکتب خود تربیت داد که می‌توان محمد بن مسلم، زراره بن اعین و هشام بن حکم را نام برد.

وی اظهار کرد: علت اینکه به مذهب ما «مذهب جعفری» گفته می‌شود، این نیست که امامان دیگر برای اسلام خدمت نکرده‌اند، بلکه سبب نامیده شدن آن است که دوره زندگی امام صادق(ع) مصادف بود با اواخر حکومت امویان و اوایل خلافت عباسیان، به علت درگیری‏ها و اختلافاتی که میان این دو خاندان به وجود آمده بود، فرصت خوبی برای فعالیت‌های فرهنگی پدید آمد که امام صادق(ع) از آن بهره گرفت و شیعه را توسعه داد.

حجت الاسلام خواجه پور با اشاره به اینکه امام صادق (ع) با تشکیل حلقه های درس و تبیین معارف و مبانی تشیع، به نشر و تبلیغ اسلام پرداخت، ادامه داد: امام (ع) روایات بسیار زیادی را بیان فرمود و به همین جهت حیات مجددی در کالبد شیعه دمیده شد، معارف و احکام شیعه بیش از هر زمانی مطرح و نظم و ترتیب خاص و ارزنده‏ای به شیعه داده شد و به همین جهت این مذهب را به امام جعفر صادق (ع) منسوب می‌نمایند.

امام جمعه شهرستان مارگون بیان کرد: علاوه بر تحکیم مبانی آن، عمده احادیث این مذهب نسبت به امامان دیگراز این امام بزرگوار نقل شده است.

وی بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با معلمان در هفته گذشته را یادآور شد و ادامه داد: معظم له فرمودند « آموزش و پرورش یک دستگاهی در ردیف دستگاه‌های دیگر کشور نیست، بلکه ایجاد کننده نیروی انسانی همه مراکز کشور است»؛ یعنی همه عزیزانی که در ادارات و مراکز علمی و دانشگاهی قرار گرفتن در مکتب معلمان عزیز تلمذ کردند.

حجت الاسلام خواجه پور افزود: مقام معظم رهبری از همه معلمان تشکر کردند و فرمودند: «همه باید از معلمان تشکر کنیم، معلمان، فرزندان ما را برای یک عمر زندگی آماده می‌کنند.روز دوازدهم اردیبهشت برای ما یک فرصت است که عرض اخلاصی بکنیم به جامعه‌ی معلمین کشور. هم تشکر کنیم، هم عرض ارادت کنیم، هم در حد توان تکریم زبانی از معلمان عزیزمان بکنیم، من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق» همه باید از معلمین شکرگزار باشند، شما هستید که فرزندان ما را تربیت می کنید، تعلیم می دهید و آنها را برای زندگی دوران عمرشان آماده می کنید. همه‌ ملت در هر رتبه‌ای، در هر شغلی باید از معلمین تشکر کنند.»

خطیب جمعه شهر مارگون ادامه داد: مقام معظم رهبری با اشاره به امید دادن به دانش آموزان فرمود «امید دادن به دانش آموزان، خدمت به آینده کشور است، برای دانش آموزان پیشرفت‌ها را توضیح بدهید، نقاط مثبت را توضیح بدهید ،او را امیدوار کنید به آینده و این می‌تواند خدمت به آینده باشد».

وی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب به مسئله غزه و رفتارهای آمریکا هم اشاره داشتند و فرمودند «صهیونیست‌ها و پشتیبانان آمریکایی و اروپایی نمی‌توانند مسئله غزه را از دستور کار افکار عمومی دنیا خارج کنند، به دانشگاه‌های اروپایی نگاه کنید، باید فشارها به رژیم صهیونیستی روز به روز افزایش پیدا کند. عزیزان من آمریکا دم از حقوق بشر می‌زند، اما وقتی دانشجویان از ظلم آنها اعتراض می‌کنند آنها را مورد شکنجه و ضرب و شتم قرار می‌دهند؛ یعنی حق ندارند اعتراض کنند، کجای این کار دفاع از حقوق بشر است؟. دانشجویان آمریکایی نه تخریب کردند نه شیشه‌ای شکستن، اما اینجور با اون‌ها رفتار می‌کنند، رفتار آمریکا موضع جمهوری اسلامی را نشان داد».

حجت الاسلام خواجه پور گفت: مقام معظم رهبری در ادامه فرمودند «همه ملت‌ها به مسئله غزه واکنش نشان دادند، مظلومیت مردم غزه برای دنیا ثابت شد و ظالم بودن اسرائیل و همپیمانانش هم همینطور. شما دقت کنید معنای عقب نشینی چیست؟ معنای عقب نشینی این است که حتی فرماندهان جنگ و سربازان آنها هم جنگ با مردم غزه خسته شدند و استعفا دادند. امام فرمود هرچه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید. یقیناً یک روزی شاهد پیروزی مردم فلسطین و غزه خواهیم بود و از طرف شاهد ریشه کن کردن و نابود شدن استکبار جهانی هم ان شاالله خواهیم بود».

امام جمعه شهرستان مارگون ضمن تبریک هفته بزرگداشت معلم، افزود: هفته معلم فرصت بسیار مناسبی برای معرفت به جایگاه شامخ معلم و تجلیل از معلمان است.

وی با اشاره به اینکه همه ما باید از زحمات دلسوزانه معلمان تشکر کنیم، اظهار کرد: معلمانی که در سنگر خطیر تعلیم و تربیت قرار دارند، معلمانی که با تمام مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند تا بتوانند آینده این کشور را با متربیان بسازند.

حجت الاسلام خواجه پور ضمن تقدیر و تشکر از مدیر آموزش و پرورش شهرستان مارگون، اظهار امیدواری کرد همه با کمک هم بتوانیم با تعلیم و تربیت دانش آموزان و اصلاح جامعه زمینه ظهور حضرت مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف را فراهم سازیم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان مارگون ضمن اظهار گلایه از نحوه برگزاری برخی از مراسمات تشییع جنازه ها، خاطرنشان کرد: از مردم فهیم و با فرهنگ شهرستان مارگون جهت مقابله کردن با فرهنگ‌های غلط و تحقق فرهنگ‌های درست از جمله ازدواج‌های به سبک زندگی اسلامی، جلوگیری از هزینه‌های گزاف در ازدواج‌ها و تقلیل مهریه‌ها که تاکید اهل بیت علیهم السلام بوده تقدیر و تشکر می کنم.

وی گفت: جلوگیری از برخی از رسومات در تشییع جنازه‌ها از جمله استفاده از موسیقی‌های لهو و لعب و تیراندازی که این مسائل را می‌توان از فرهنگ‌های بسیار خوب این مردم عزیز و با فرهنگ از زبان جاری کرد .

حجت الاسلام خواجه پور یادآور شد: گاهی اوقات در روستاهای اطراف مشاهده می‌شود که عده‌ای از جوانان عزیز از سلاح و آن هم سلاح غیر مجاز در مراسمات تشییع جنازه استفاده می‌کنند که احساسات مردم با این کار جریحه‌دار می‌شود و رعب و وحشتی در میان مردم ایجاد می‌شود.

امام جمعه شهرستان مارگون ادامه داد: در زمان قدیم چون تلفن همراه نبود، وسیله نقلیه وجود نداشت، دسترسی ها به همدیگر و روستاهای اطراف بسیار ضعیف بود، یک فردی از میان آن روستا تیری به هوا شلیک می کند تا روستای همجوار متوجه شوند اتفاقی افتاده است.

وی بیان کرد: متاسفانه در این استان برخی از مواردی که مشاهده می‌شود نگران کننده است و جوان عزیز ما در تشییع جنازه به راحتی تیراندازی می‌کند که من نفهمیدم مفهوم این تیراندازی چیست؟ اگر مفهوم تیراندازی این است که این شخصی که از دنیا رفت شخص مهمی است این زهی خیال باطل است و ما در آیات و روایات چنین چیزی را نداریم . بلکه ارزش انسان به دین، ایمان، اخلاق و رفتار حسنه اوست نه به تیراندازی در تشییع جنازه.

حجت الاسلام خواجه پور اظهار کرد: خوشبختانه در مرکز شهر و بسیاری از روستاها این مسئله وجود ندارد و خواهشی که دارم ریش سفیدان جوانان عزیز همکاری نمایند مثل برطرف کردن دیگر فرهنگ‌های غلط، این فرهنگ نامناسب را از میان تشییع جنازه بردارند.

امام جمعه شهرستان مارگون گفت: از مردم توقع دارم که جلوی این فرهنگ غلط و آسیب تیراندازی در تشییع جنازه را بگیرند و نیروی انتظامی و دادستان هم ورود پیدا کند و کسانی که قصد ندارند از این مسئله جلوگیری کنند، طبق قانون با آنها برخورد نمایند.

کد خبر 1761659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha