مسجدی‌هایی که حامی فرزندآوری هستند

کانون تخصصی خواهران «حضرت فاطمه الزهرا(س)» ارومیه مهم‌ترین اولویت برنامه‌های خود را جوانان، ازدواج و بحث جوانی جمعیت تعریف کرده و در این باره فعالیت‌های متنوع و اثرگذاری را تدارک دیده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان آذربایجان غربی، تلاش برای افزایش نسل، و جوان شدن نیروی انسانی کشور و حمایت از خانواده، یکی از مهمترین دغدغه های مقام معظم رهبری، مسئولان و آحاد مردم است و حضرت آقا فرمودند که به دست‌اندکاران این حسنه‌ ماندگار توصیه میکنم که در کنار تدابیر قانونی و امثال آن، به فرهنگ‌سازی در فضای عمومی نیز اهمیت دهند.

مقام معظم رهبری در اجتماع بزرگ مردم بجنورد نیز می فرمایند؛ نسل جوان را باید حفظ کرد. با این روند کنونی اگر ما پیش برویم، کشور پیر خواهد شد. خانواده ها، جوان ها باید تولید مثل را زیاد کنند؛ نسل را افزایش دهند. این محدودکردن فرزندان در خانه ها، به این شکلی که امروز هست، خطاست. این نسل جوانی که امروز ما داریم، اگر در ده سال آینده، بیست سال آینده و در دوره ها و مرحله های آینده این کشور بتوانیم آن را حفظ کنیم، همه مشکلات کشور را اینها حل می کنند؛ با آن آمادگی، با آن نشاط، با آن شوقی که در نسل جوان هست، و با استعدادی که در ایرانی وجود دارد. پس ما مشکل اساسی برای پیشرفت نداریم.

محبوب ترین مخلوق نزد خدارسول خدا صلی الله علیه و آله: «وَلَمَوْلُودٌ فِی أُمَّتِی أَحَبُّ إِلَیَّ مِمَّا طَلَعَتْ عَلَیْهِ الشَّمْس.» «همانا یک نوزادِ متولد شده در امّتم، از آنچه خورشید بر آن می تابد، نزد من محبوب تر است.

در کنار تمام مشکلاتی که به نحوی زوج های جوان را درگیر کرده که از فرزندآوری منصرف یا به یک فرزند بسنده کنند موضوع سقط جنین است. سقط جنین یک تجربه ناگوار است که هر دو شریک زندگی را تحت تأثیر قرار می دهد اما طبعا زنان با عوارض و آسیب های جسمی و روانی شدیدتری در سقط جنین روبه رو هستند. اگر سقط خودبه‌خود صورت گیرد، اختلالات هورمونی ایجاد می‌کند و ممکن است بارداری‌های بعدی را دچار اختلال کند.

در استان هزار و ۴۰۰ کانون فرهنگی و هنری فعالیت می کند که بیش از ۱۰۶ هزار نفر عضو این کانون ها بوده و از هزار و ۴۰۰ کانون فعال در استان ۴۴۰ کانون فرهنگی و هنری اهل سنت، ۷۰۰ کانون آن روستایی . ۳۰۰ کانون فرهنگی و هنری خواهران هستند که در سال ۱۴۰۲ نیز ۸۶ کانون فرهنگی و هنری تخصصی خواهران تشکیل شد.

در این راستا طرح «میخواهم زنده بمانم» از سری برنامه های حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با هماهنگی ستاد کانون های فرهنگی و هنری استان، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در کانون فرهنگی و هنری حضرت فاطمه الزهرا(س) شهرستان ارومیه که تخصصی خواهران بوده با حضور بانوان به صورت مکرر در حال برگزاری است.

اعضای مسجدی که حامی فرزندآوری هستند

اعضای مسجدی که حامی فرزندآوری هستند

زهرا ابوالفتحی، مدیر کانون فرهنگی و هنری فاطمه الزهرا(س) ارومیه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان آذربایجان‌غربی، اظهار کرد: این کانون محل حضور کودکان و نوجوانان است، و فعالیت ها و برنامه های پیش بینی شده در این کانون ویژه بانوان و دختران است.

وی برگزاری کارگاه های مهارت های زندگی و خانواده و تربیت فرزند را نیز با درخواست خود بانوان به صورت مرتب در کانون فرهنگی و هنری فاطمه الزهرا(س) ارومیه در حال برگزاری است.

ابوالفتحی ادامه داد: در موضوع سقط جنین هم مشاوره می دهیم و در صورت حل نشدن به مشاورهای تخصصی تر به صورت رایگان ارجاع می دهیم و تمام تلاش ما در کانون حل کردن مشکلات زوج های جوان است.

وی ادامه داد: اعضای مسجدی کانون فرهنگی و هنری فاطمه الزهرا(س) به صورت جهادی در حوزه جمعیت در مساجد دیگر و فرهنگسراها فعال هستند و تاثیرات این کارگاه ها را میتوان در مردم دید و ما حتی بانوانی که تاثیر مثبت گذاشته و اقدام به فرزندآوری کردند را تنها نمیزاریم و پیگیر احوالاتشان بوده و در صورت وجود مشکلی سعی بر حل کردن آن داریم.

مدیر کانون فرهنگی و هنری فاطمه الزهرا(س) ارومیه با بیان اینکه حتی بانوان مسجدی برای این خانم ها ویارانه آماده کرده و بهشون تحویل می دهند، گفت: همچنین همدلی و همراهی یکی دیگر از دلایل حضور پرشور دختران جوان و نوجوان در مساجد است و در کانون ما همه با هم همدل هستیم و حتی می توان گفت بیشتر از اعضای خانواده کنار هم بوده و زندگی می کنیم.

اعضای مسجدی که حامی فرزندآوری هستند

اعضای مسجدی که حامی فرزندآوری هستند

وی گفت: امیدوارم متولیان اصلی این کار و مسئولین فعالیت‌های بیشتری برای افزایش فرهنگ سازی و تشویق جوانان به فرزندآوری و جوانی جمعیت انجام بدهند و این موضوع را اولویت اصلی خود قرار بدهند.

مدیر کانون فرهنگی و هنری فاطمه الزهرا(س) ارومیه ادامه داد: برگزاری کلاس های آموزشی رزمی، مسابقات ورزشی، دوره های آموزشی روخوانی و روانخوانی قرآنی کریم، پاسخگویی به شبهات دینی، آموزش مهارت های خانواده، اجرای کارگاه های پیشگری از مواد مخدر، جلسات جهاد تبیین انقلاب اسلامی، برگزاری کارگاه های آموزشی آسیب های فضای مجازی، اردوهای فرهنگی تفریحی، حجاب و عفاف، برگزاری جلسات مشاور خانواده و نقش زنان در خانواده با الگوگیری از زندگی حضرت فاطمه (س)، برگزاری کلاس های تربیتی دینی در فضای باز، تجلیل از دختران باحجاب به مناسبت هفته عفاف و حجاب و برگزاری کلاس های امداد گری، کمک به مردم زلزله زده خوی از جمله برنامه هایی است که در این کانون اجرا می شود.

اعضای مسجدی که حامی فرزندآوری هستند

گفتنی است؛ جمعیت مساله اساسی در تمام عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و یکی از عوامل مهم و موثر در قدرت کشورها است؛ در این راستا بدون شک یکی از مهمترین راهکارهای فرهنگی، فرهنگ سازی در راستای کاهش سقط جنین است که می‌تواند با خط بطلان کشیدن بر روی باور نادرست «فرزند کمتر، زندگی بهتر» که میراث به جای مانده از دوران اجرای سیاست‌های غلط جمعیتی است، را میتوان با تلاش بیشتر خط بطلانی بر روی این موضوع کشید.

همچنین در این راستا رویداد جایزه جوانی جمعیت در استان آذربایجان غربی به دبیری ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان برگزار خواهد شد. خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌ها و موسسات خصوصی، مدیران و نخبگان از جمله محورهای رویداد است و بخش رسانه‌ای رویداد جایزه جوانی جمعیت نیز انتشار اخبار، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، تولید برنامه تلویزیونی، تولید برنامه رادیویی، تولید برنامه شبکه خانگی، تولید اثر سینمایی، انتشار یادداشت و تحلیل در رسانه از جمله بخش ها است.

متقاضیان شرکت در سطح استانی می توانند آثار خود را در وبگاه B۲n.ir/jameyataz و متقاضیان شرکت در سطح ملی در وبگاه www.jameyat.ir ارسال کنند و شرکت همزمان در هر دو سطح رویداد پیشنهاد می گردد و مهلت ارسال آثار و دستاوردها پانزدهم اردیبهشت ماه سال جاری ۱۴۰۳ است.

کد خبر 1761444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha