نهضت فرهنگی امام صادق(ع) در مقابله با جنگ شناختی راهگشا است

آیت الله کعبی بر لزوم استفاده از سیره امام صادق (ع) در جهت مقابله با تهاجم فرهنگی تاکید کرد و گفت: مقابله با جنگ نرم و جنگ ادراکی و ترکیبی دشمنان علیه اسلام و مسلمانان با جهاد تبیین براساس معارف امام صادق (ع) و توجه به سبک تبلیغ حضرت و استفاده از ابزار نوین و نهضت علمی ممکن خواهد بود.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، امام جعفر صادق (ع) ششمین پیشوای شیعیان جهان در ۱۷ ربیع الاول سال ۸۳ هجری قمری در مدینه متولد شد. نام مبارکشان «جعفر» و مشهورترین کنیه آن حضرت «ابوعبدالله»، و مشهورترین لقبشان، «صادق» است. پدر ایشان امام باقر (ع) و مادرش ام فروه است. امام صادق (ع) در سال ۱۱۴ هجری قمری پس از شهادت پدرش در سن ۳۱ سالگی به امامت رسید. دوران امامت ایشان مصادف با اواخر حکومت بنی‌امیه و اوایل حکومت بنی‌عباس بود. سرانجام در سال ۱۴۸ هجری قمری منصور دوانیقی به‌وسیله انگوری که آن را به زهر آلوده کرده بود، امام صادق (ع) را مسموم و به شهادت رساند. ایشان در سن شصت و پنج سالگی به شهادت رسید و پیکر پاکش را در قبرستان بقیع کنار قبر پدرش امام محمدباقر (ع) به خاک سپردند.

در خصوص اقدامات علمی و فرهنگی امام صادق (ع) با عضو خبرگان رهبری گفتگویی انجام دادیم.

 آیت الله عباس کعبی، عضو خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان با بیان اینکه نهضت علمی امام صادق(ع) در جهت احیای اسلام ناب محمدی و مقابله با تحریف و تدبیر آموزه‌های اسلامی صورت گرفت گفت: امام صادق (ع) در تداوم تلاش علمی امام سجاد( ع) البته در قالب دعا و مناجات به بازسازی پایه های اسلام پرداختند. ضمن اینکه امام باقر(ع) هم شاخصه های اسلام محمدی را به اصول و فروع دین تبدیل کردند.

 وی با بیان اینکه امام صادق (ع) به تعمیق معارف اسلام در همه علوم پرداختند تصریح کرد: مرجعیت فکری، معنوی، حقوقی و سیاسی اهل بیت (ع) توسط امام صادق(ع) و با تدریس شاگردان برومندشان صورت گرفت.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه تمدن اسلامی را می توان بر پایه علوم جعفری ، طراحی و باز تولید کرد افزود: به عنوان نمونه امام صادق (ع) در زمینه برخورداری جامعه از محیط زیست سالم، مدیریت بهینه منابع آبی و احیای ظرفیت های طبیعی در جهت توسعه و پیشرفت جوامع مطالب و توصیه های فراوانی دارند ضمن اینکه حضرت فرمودند: زندگی در چهار چوب هوای پاک، آب فراوان و زمین مستعد کشاورزی گوارا خواهد شد.

وی با بیان اینکه روزگار امام صادق (ع) نیز با رونق یافتن بحث و گفت وگو درباره مسائل کلامی و اصول اعتقادی همزمان بود. تصریح کرد: امام صادق (ع) در تاریخ اسلام، بیش از دیگر پیشوایان در آموختن علوم و معارف اسلامی و تربیت فرهنگی مسلمین توفیق داشته است.

آیت الله کعبی اظهار کرد: سرمایه های انسانی، حکومت عادلانه، عدالت اجتماعی، از بین بردن فاصله طبقاتی و برخورداری از سلامت و بهداشت جامعه از جمله بیانات امام صادق (ع) است که فرمودند: هر ملتی در امور دنیا و آخرت خود به سه طبقه نیاز دارد در غیر این صورت دچار عقب ماندگی خواهند شد، اول وجود فرمانروایان و دانشمندان عادل، دوم فرمانروایان و دانشمندان خدا ترس سوم پزشکان با بصیرت.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه بعد از تزلزل بنی‌امیه و بنی‌عباس، مردم از معارف اسلام ناب فاصله زیادی گرفته بودند افزود: مردم در این دوره با این معارف آشنا نبودند و با ظهور فرقه های مختلف اسلام ناب را به انحراف کشانده بودند بر همین اساس در این فضا حضرت تهدید را به فرصت تبدیل کردند و معارف را بر پایه قرآن و معارف اهل بیت (ع) احیا نمودند.

آیت الله کعبی با بیان اینکه نهضت علمی امام صادق(ع) بستر ساز نهضت سیاسی و تحولات اجتماعی است بیان کرد: احیای شاخصه های رهبری صالح، توجه به بعد تعلیم و تربیت و آموزه های قرآن و سنت نبوی، مبارزه با فرقه های نو ظهور، دیده بانی دین و مرزبانی اندیشه، بهره مندی از علوم در جهت حیات طیبه ، ایجاد تشکیلات بسیار عمیق اما سری بر پایه نظام وکالت با محوریت نواب و جانشینان ائمه جهت راه اندازی نهضت سیاسی، الهام گرفته از این نهضت علمی امام صادق (ع) بود.

وی خاطر نشان کرد:  امام خمینی(ره) در اوایل انقلاب با توجه به الگوی نظری و عملی علوم ال محمد(ص) به ویژه امام صادق (ع) تمدن نوین اسلامی را طراحی و عملیاتی نمودند.

 این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر لزوم استفاده از سیره امام صادق (ع) در جهت مقابله با تهاجم فرهنگی تاکید کرد و گفت:  قطعا مقابله با شبیه خون فرهنگی، جنگ نرم و جنگ ادراکی و ترکیبی دشمنان علیه اسلام و  امت اسلام با تولید قدرت نرم و جهاد تبیین براساس معارف امام صادق (ع) و توجه به سبک های تبلیغ حضرت و استفاده از ابزار نوین و نهضت علمی و استفاده از ظرفیت رسانه ای ممکن خواهد بود.

کد خبر 1761384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha