مجلس یازدهم به دوران تاریک رانت‌های صنفی پایان داد

قالیباف گفت: مهمترین اقدام مجلس یازدهم در این حوزه رفع انحصار از مجوزهای کسب و کار و شکستن قلم‌های طلایی با تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار بود که به دوران تاریک رانت‌های صنفی پایان داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز (سه شنبه۱۱ اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی، در نطق پیش از دستور خود گفت: فرا رسیدن سالروز شهادت معلم انقلاب، استاد شهید مطهری و روز معلم را گرامی می دارم. شهید مطهری پاره تن و حاصل عمر امام راحل و صدای بلند عقلانیت انقلاب اسلامی بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ایشان، عمر شریف خود را صرف مبارزه سرسختانه با انحرافات کرد و به همین جهت همواره مورد بغض و نفرت متحجران و غرب زده‌ها بود، جوانان و نوجوانان دلباخته به انقلاب اسلامی، اندیشه بلند مطهری را که جوهر اندیشه امام است چراغ راه خود قرار دهند تا اساتید خودخوانده و درس نخوانده به اسم اسلام و انقلاب راهزن فکر و عمل آنها نشوند.

وی در ادامه روز جهانی کار و کارگر را به تمام کارگران عزیز تبریک و تهنیت گفت و افزود: مجلس یازدهم کارنامه درخشانی در حوزه حمایت از تولید و اشتغال دارد و قوانین مهمی در این باره به تصویب رسیده است. مهمترین اقدام مجلس یازدهم در این حوزه رفع انحصار از مجوزهای کسب و کار و شکستن قلم‌های طلایی با تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار بود که به دوران تاریک رانت‌های صنفی پایان داد.

قالیباف افزود: تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان نیز به عقب ماندن نظام قانونگذاری از نیازهای زیست بوم  فناوری کشور پایان داد و به گفته معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، قانون جهش تولید دانش بنیان تاکنون منجر به ۱.۳ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی شده است. رهبر معظم انقلاب قانون جهش تولید دانش‌بنیان را یکی از ۳ قانون راهبردی تصویب شده در مجلس یازدهم دانستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تصویب قانون مالکیت فکری و قانون حمایت از صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی، همچنین معافیت‌های مالیاتی بر کسب و کارهای خرد و تصویب قانون مالیات بر سوداگری برای هزینه‌دار کردن فعالیتهای اقتصادی غیرمولد و در نهایت اختصاص منابع تبصره ۱۸ بودجه برای ایجاد اشتغال به خود استانها از دیگر عناصر ریل‌گذاری مجلس در موضوع تولید و اشتغال هستند که در صورت اجرای درست و دقیق آن به بهبود وضعیت کسب و کار در کشور و رونق تولید منجر خواهد شد.

بررسی بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳

براساس این گزارش، طبق اصلاحات آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی روند بررسی بودجه تغییر کرده است بدین شکل که ابتدا مجلس شورای اسلامی بخش اول لایحه مربوط به احکام و منابع و مصارف را بررسی و تصویب می‌کند و بعد از تصویب بخش اول و ابلاغ به دولت، نوبت به بررسی بخش دوم مربوط به جداول می‌شود.

بنابر این بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در اسفندماه ۱۴۰۲ برای اجرا به دولت ابلاغ شد و از روز گذشته یعنی دوشنبه ۱۰ اردیبهشت نوبت بررسی بخش دوم لایحه بودجه۱۴۰۳ مربوط به جداول آغاز شد.

نمایندگان مجلس روز گذشته، جدول شماره ۵ مربوط به «درآمدها، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و واگذاری دارایی‌های مالی»، جدول شماره ۷ با عنوان «اعتبارات دستگاه‌های اجرایی ذیل دستگاه‌های سیاستگذار در سال ۱۴۰۳» و جدول شماره ۹ با عنوان «برآورد اعتبارات ردیف های متفرقه سال ۱۴۰۳» را تصویب کردند و امروز در جریان دومین روز بررسی جداول بودجه ۱۴۰۳ کل کشور در مجلس، جدول شماره ۸ لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور با عنوان «برآورد تملک دارایی‌های مالی» و جدول شماره ۱۰ لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور مربوط به مصارف استان‌ها  تصویب شدند.

رئیس کمیسیون تلفیق در توضیح جدول شماره ۱۰ گفت: مجلس شورای اسلامی تغییری در جدول شماره ۱۰ مربوط به استان‌ها به وجود نیاورده است و فقط چهار ستون به آن اضافه کرده که مربوط به توازن در توزیع می‌شود.

همچنین جدول شماره ۱۱ لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور با عنوان «بودجه مصوب شرکت‌های دولتی» و پیوست سه با عنوان «شرکت‌های دولتی»، جدول شماره ۱۲ لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور با عنوان «هزینه‌کرد یک درصد از هزینه‌های شرکت‌های دولتی»، جدول شماره ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور با عنوان «جدول منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه ها (تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۳) » و جدول شماره ۲۰ لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور با عنوان «طرح‌های مطالعاتی و اجرایی» به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیدند.

براساس این گزارش جدول شماره ۲۱ لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور با عنوان «توزیع اعتبارات نیروهای مسلح»، جدول شماره ۲۲ لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور با عنوان «منابع و مصارف حوزه انرژی»، و جدول پیوست یک لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور با عنوان «اعتبار طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه دستگاه‌های اجرایی» نیز تصویب شدند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان بررسی جداول بودجه ۱۴۰۳ گفت: این امکان وجود دارد که در تنظیم جداول برای ایجاد تراز، جابجایی‌هایی داشته باشیم اما به معنای تغییر ماهیت جداول نیست و ردیفی به جداول اضافه نمی‌شود.

محمدباقر قالیباف از نمایندگان خواست به تغییرات مصوب در جداول، پیوست‌ها و ردیف‌ها رای دهند که نمایندگان با ۴۶ رای موافق، ۱۶ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر به بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ رای دادند.

موارد تسری مزایا و امتیازات قوانین ایثارگران مشخص شد

 رسیدگی به لایحه برنامه هفتم توسعه کشور اعاده شده از شورای نگهبان نیز در دستور کار امروز نمایندگان قرار داشت.

وکلای ملت در این جلسه پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان برخی از موارد اعاده شده از سوی شورای نگهبان را اصلاح کردند. در همین راستا نمایندگان در این جلسه در ماده ۳۱ برنامه هفتم به دنبال ایرادات شورای نگهبان، دولت را صرفا مجاز به تسری مزایا و امتیازات قوانین ایثارگران در طول برنامه به جانبازان و شهدای مدافع حرم و جانبازان و شهدای امنیت و اینکه «رزمندگان به ازای هر ۱۲ ماه حضور در جبهه مشمول ۸ درصد معافیت شوند»، کردند.

در ادامه جلسه نیز احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم پیشنهاد معافیت مالی رزمندگان را ارائه کرد و درخواست کرد که مجلس بر مصوبه خود اصرار ورزد و همراه دیگر مصوبات اصرار شده جهت بررسی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شود که قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به پیشنهاد نماینده قم گفت: از آنجا که این مصوبه مشمول اصل ۷۵ قانون اساسی شده، یعنی بار مالی دارد دیگر نمی‌توانیم بر آن اصرار ورزیم یا اصلاحش کنیم ضمن آن که در همین برنامه هفتم دولت مکلف شده است ظرف ۶ ماه قانون جامع ایثارگران را بیاورد، این در حالی است که قانون برنامه ششم تا همان زمان تمدید شده است، لذا بهتر است از این ماده عبور کنیم چرا که نمی‌توانیم مدافعان حرم را نادیده بگیریم اما در قانون جامع ایثارگران تکلیفی شده است که همه موارد در آن ذکر شده است بنابراین پیشنهاد می‌کنم عبارت «مجاز است» را جایگزین عبارت « مکلف است» کنید. در نهایت عبارت «مجاز است» به هر دو بند اضافه شد.
در پایان نمایندگان با این پیشنهاد با ۱۵۶رأی موافق، ۵ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۹ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در ادامه جلسه علنی امروز در نوبت عصر نمایندگان لایحه برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران را جهت تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.

گزارش در حل تکمیل...

کد خبر 1761204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha