دیدار اعضای شبکه بهداشت شهرستان ری با تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

رییس شبکه بهداشت شهرستان ری و رئیس اداره کل سلامت شهرداری تهران به همراه برخی از اعضای شبکه بهداشت شهرستان ری و اداره کل سلامت شهرداری تهران با حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر دیدار کردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، دکتر امینی، رئیس شبکه بهداشت شهرستان ری و دکتر صاحب رئیس اداره کل سلامت شهرداری تهران ضمن ارائه عملکرد خود در هفته سلامت به همراه برخی از اعضای شبکه بهداشت شهرستان ری و اداره کل سلامت شهرداری تهران با حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) دیدار کردند.

در این نشست حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر ضمن تشکر از زحمات اعضای شبکه بهداشت شهرستان ری و اداره کل سلامت شهرداری تهران اظهار داشت: شغلی که شما دارید، یکی از مشاغل مهم و پرثواب از نظر اسلام است.

وی افزود: از منظر اسلام علم به دو قسم تقسیم می شود علم ادیان و علم ابدان که در نگاه کلان، علم طب نیمی از علم است همچنین طبق روایتی از امام صادق (ع) مردم در هر جامعه ای به ۳ گروه نیاز دارند که یکی از آنها پزشک آگاه و مورد اعتماد است.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) با بیان این که بعد از آمدن حضرت آدم (ع) به روی زمین، خداوند متعال به وی علم نجوم و طب را آموخت، افزود: این مساله نشان می دهد طب و پزشکی از اول خلقت مورد توجه خداوند بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر با اشاره به تاکید اسلام بر احترام به طبیب در جامعه گفت: علاوه بر اسلام در طول تاریخ هم اطباء مورد احترام مردم بوده اند، چرا که آنها ارتباط مستقیم با سلامت مردم دارند و اسلام نیز به طور خاص به تمام زوایای حوزه سلامت توجه کرده است.

وی یکی از حوزه های مورد توجه اسلام در امور پزشکی و سلامت جامعه را مساله احساس مسئولیت پزشکان برشمرد و اظهار داشت: پزشک باید با انگیزه و عشق این راه را طی کند، در حدیثی نقل شده است که اگر بیماری را ببینی و به او توجه نکنی شما هم مانند کسی هستی که به او ضربه وارد کردی و در بیمار شدن او شریک خواهی شد، این مساله در سوگند نامه پزشکان هم آمده است و پزشک باید هر بیماری را جدا از این که او چه دینی دارد و یا در کدام قشر از جامعه زندگی می کند، مداوا کند.

رئیس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث با بیان حدیثی از حضرت علی (ع) که پزشک باید هم تقوای الهی داشته باشد و هم خیرخواه و تلاشگر باشد، افزود: پرستار و پزشکی که به استقبال بیماری که مرض او مسری است می رود، نشانگر عامل بودن به این فرمایش امیرالمومنین (ع) هستند.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر با اشاره به تاکید اسلام بر تشخیص بیماری، اظهار داشت: پیامبر اکرم (ص) در حدیثی فرمودند، تا کسی درد را تشخیص نداده هیچ وقت اقدام به درمان نکند و اگر در چنین شرایطی به بیمار ضرری وارد شود، از نظر شرعی ضامن است و باید هزینه های او را پرداخت کند.

وی با بیان اینکه اسلام در مساله درمان هم به جسم و هم به روح انسانها توجه دارد، افزود: امروز یکی از بیماریهای روحی انسانها، افسردگی است که در روایات ما از آن به همّ و غصه تعبیر شده است. درمان آن نیز شادی و شادکردن انسانها است که یکی از کارهای مهم و پرثواب شاد کردن مردم است و در حدیثی آمده که مومن غم خود را در دل و شادی خود را در چهره نشان می دهد.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) همچنین به مساله پیشگیری در حوزه سلامت اشاره کرد، و بیان داشت: در اسلام پیشگیری مهم تر از درمان است و اسلام پاکیزگی و بهداشت را بخشی از ایمان می داند و در قرآن کریم آمده است که خداوند پاکیزه است و پاکیزگی را هم دوست دارد.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر، پوشیدن لباس پاکیزه، کوتاه کردن شارب و ناخن، استفاده از ظروف درب دار و پوشیدن کفش مناسب را از جمله اموری دانست که اسلام در باب پیشگیری از بیماری روی آنها تأکید کرده است همچنین توصیه کرده هنگامی که به پزشک مراجعه می کنید، مریضی خود را به صورت دقیق بگویید که بر اساس حدیثی از حضرت علی (ع) اگر کسی این کار را انجام ندهد به بدن خود خیانت کرده است.

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (ص)، اظهار داشت: پیامبر گرامی اسلام در این حدیث به پرستاران و پزشکان بشارت داده که اگر یک شبانه روز بر بالین مریضی باشند و با تمام نیروی خود پرستاری از آن مریض کنند، فردای قیامت با حضرت ابراهیم (ع) محشور می شوند و در حدیثی دیگر از حضرت علی (ع) در این باره آمده است که اگر پزشک یا پرستاری با تمام توان خود برای درمان مریضی تلاش کند، مثل روزی که از مادر متولد شده، گناهانش پاک می شود؛ چه آن بیمار خوب بشود و چه خوب نشود.

حجت الاسلام و المسلمین در پایان افزود: کار شما مجموعه پزشکان و پرستاران در حوزه بهداشت و درمان کار پرثوابی است و اگر تلاش و کار شما برای رضای خداوند متعال باشد، برای تمام کارهای شما ثواب نوشته می شود و باعث برکت زندگی شما خواهد بود.

کد خبر 1760957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha