معرفت‌افزایی و فرهنگ‌سازی وظیفه مهم منتظران در هر شرایطی است

حجت‌الاسلام جعفری با اشاره به وظایف مختلفی که منتظران امام عصر(عج) بر عهده دارند، گفت: خدا در قرآن تصریح کرده کسانی که اهل ایمان و عمل صالح هستند زمین را به ارث می‌برند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد صابر جعفری در گفتگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، فرهنگ انتظار را رکن مهمی در آماده‌سازی جامعه برای ظهور موعود برشمرد و اظهار داشت: منتظران واقعی دارای وظایفی هستند، در این باره وظایف آنها از چند منظر اهمیت دارد که در آیات و روایات تصریح شده است.

نائب رئیس انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه قم بیان کرد: در این باره در آیات و روایاتی در حوزه انتظار ولی خدا و وظایف منتظران سخن گفته شده، مثلا روایتی است که امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند:مَنْ سَرَّهُ اَنْ یَکُونَ مِنْ اَصْحابِ الْقائِمِ فَلْیَنْتَظِرْ، وَلْیَعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَ مَحاسِنِ الاَْخْلاقِ وَ هُوَ مُنْتَظِرٌ؛ امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند: کسی که مایل است جزء یاران حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار گیرد باید منتظر باشد و اعمال و رفتارش در حال انتظار با تقوی و اخلاق نیکو توأم گردد.

وی عنوان کرد: همچنین آیاتی که سخن از مومنان نسبت به اولیای خدا دارد و اینکه چه شاخصه‌ها و ویژگی هایی دارند و آیاتی که در ذیل آنها روایاتی آمده و سخن از اصحاب آخر زمان و یاران ولی خدا می گوید که اگر شما کفر بورزید خداوند به جای شما انسان هایی را خواهد آورد که این ها مومن هستند و آیاتی شبیه به این ها که در واقع شاخصه هایی را از منتظران واقعی بیان می‌کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین جعفری خاطرنشان کرد: اینکه خداوند می‌فرماید: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ»، یعنی صحبت سر ایمان و عمل صالح است و خداوندبه این‌ها وعده می‌دهد و در واقع ویژگی منتظران را بیان می‌کند.

وی تصریح کرد: در سوره عصر که انسان‌ها را دچار خسران می‌بینند غیر از اهل ایمان و عمل صالح و اهل توصیه به حق و صبر و اینکه بندگان صالح وارث زمین خواهند شد؛ این‌ها شاخصه‌هایی است که در آیات و روایات و در توصیف منتظران آمده است.

نائب رئیس انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه قم اظهار داشت: این رویکرد براساس آیات و روایات است تا شاخصه‌هایی که برای منتظران وجود دارد و وظایفی را که برای منتظران رقم خورده است، بشناسیم.

وی ادامه داد: رویکرد دوم، رویکردی ترکیبی از عقلی و روایی است و آن توجه به این موضوع است که وقتی از وظایف منتظران سخن می‌گوییم منتظران مطلق نیست و به تعبیر قید دارد، منتظران منتطران چه شخصیتی؟ منتظران چه واقعه و حادثه ای؟ وقتی به این موضوع توجه کنیم آن موقع براساس این موضوع بحث روشن می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین جعفری گفت: وقتی می‌گوییم وظایف منتظران، شاخصه‌های منتظران را این گونه درمی‌یابیم و از منتظران امام عصر(ع) سخن می‌گوییم، آن موقع اگر این طور گفته شد به هر مقدار درجه معرفتی را نسبت به امام ولی عصر و نسبت به جایگاه امامت و جایگاه ولی و حجت خدا بیشتر باشد، آن زمان وظایف و نوع وظایف عمیق تر رقم می‌خورد و گستره آن مشخص تر می‌شود.

وی افزود: اگر امام زمان(عج) را به مقدار حل یک سری مشکلات مادی و جهانی و یا شفا و شفاعت فردی دیدیم به همین مقدار هم وظایف بر آن رقم می‌خورد که شامل توجه به امام و دعا بر امام  توسل به امام(ع) است که همین مقدار توقع و انتظار وجود دارد، به همین میزان هم وظایف و نگاه شما رقم می‌خورد.

نائب رئیس انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه قم بیان کرد: اما اگر گستره سطح را این گونه قرار دادیم که امامی که به «بِیُمْنِهِ رُزِقَ الْوَری» تعبیر شود و امامی که در سطح معرفتی جایگاه او واسطه فیض برای همه چیز در عالم است پس اگر این را در نظر گرفتیم آن موقع انتظار چنین شخصیتی و انتظار اینکه من منتظر تحقق همه آن گستره فعالیت و چنین حجت خدا هستم متفاوت می شود.

وی تأکید کرد: نوع زندگی انسان و نوع برخورد افراد و نوع دعای افراد اینکه برای چه دعا می‌کنیم و برای چه چیزی کار می‌کنیم وقتی نگاه ما برای شخصیتی باشد که عدالت را در همه ابعاد نه فقط ابعاد سیاسی و اجتماعی می خواهد پیاده کند و کار و مسیر او، مسیری است که در همه ابعاد از نظر فکری و روحی و روانی و از نظر علمی و در همه ابعاد عدالت محقق می شود وقتی این گونه نگاه کنیم آن موقع انتظار چنین شخصیتی، یک رفتار خاص خودش را می طلبد که اصلاح نگاه افراد دیگر نمی تواند یک نگاه محدود منطقه ای و نژادی و گروهی و حتی نگاه فردی باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین جعفری خاطرنشان کرد: حتی حوزه اجتماعی هم دایره‌اش متفاوت می‌شود، اگر نگاه را نسبت به امام منتظَر که منتظر او هستیم به درستی رقم بزنیم آن موقع وظایفی که در این قبال رخ می دهد تغییر می‌کند که چه وظایفی داریم این منافاتی با رویکرد اول و آیات و روایات ندارد، این اتفاقا از آیات و روایات برمی‌آید.

وی ادامه داد: در این باره دو رویکرد وجود دارد و رویکرد دوم نیز خودش می‌تواند کلیاتش را با اندیشه و فکر و عقل به آن رسید که من منتظر چه امامی و چه تحول و تغییری هستم و نیازمندی بشر چیست؟ این بسیار متفاوت است.

نائب رئیس انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه قم تصریح کرد: تصور کنیم انسانی در یک فضاپیمایی است که از کره زمین خارج شده و متاسفانه ارتباط اش با مرکزی که او را فرستاده قطع شده و بر یک سیاره ای فرود آمده که نمی داند کجاست و این سیاره چه ویژگی هایی دارد و چه قانونی برای این سیاره حاکم است، در این شرایط فضانورد جرات ندارد از فضاپیما خارج شود چون نمی داند قوانین چیست.

وی گفت: چنین شرایطی او را مضطر می‌کند و دنبال یک ارتباطی است با مرکز که چگونه عمل کند این اضطرار به قوانین و باید و نبایدها برمی‌گردد، در این خصوص ما و شناخت ما و منتَظری که منتظر هستیم نوع وظایف ما را رقم می زند.

حجت‌الاسلام و المسلمین جعفری افزود: اگر نگاه به هستی این باشد که امام با همه گستره بزرگ نورانیت و جایگاه عظیمی که در عالم دارد چون در زمینی که قرار است این امام مدیریت کند قواعد و قوانین باید در زمین همراه برقرار باشد و باید قوانینی در زمین برقرار باشد و آن است که وقتی در زمین آمد و خواست کار را پیش ببرد لازم به همراهی مردمان و یاری و نصرت مردم است.

وی عنوان کرد: وقتی عیسی متوجه دشمنی‌ها شد گفت پیامبر و ولی خدا در این زمین نیاز به یاری مردمان دارند؛ سنت و قواعد عالم این طوری است اگر من فهمیدم که امام عصر(عج) قرار است در زمینی کار کند با آدم‌های مختلفی که هوا پرستی ها و جاه طلبی ها و شهوت پرستی ها و استکبار و تعصب ها و جهل ها دارند مقابل امام صف آرایی می‌کنند، این ها می طلبد من نیز احساس وظیفه کنم و نقش نصرت و یاری را داشته باشم.

نائب رئیس انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه قم تصریح کرد: وقتی دعای سلامتی امام زمان(عج) را قرائت می کنیم تمام این جلوه‌های ولایت و نصرت را از خدا می خواهیم اما تحقق آن همراه یاری و نقش ماست، همراه ماست تا نقش ایفا کنیم.

وی با بیان اینکه یادآوری نقش مهم منتظران حضرت ولی عصر(عج) در هر زمان و مکانی نیازمند معرفت افزایی و فرهنگ سازی در جامعه است خاطرنشان کرد: اینها وظایف ما را نسبت به منتظران متفاوت می‌کند و نگاه ما را به نقشی که داریم مشخص می‌کند وقتی این خواسته را داریم یعنی ما هم نقش داریم چنان چه اصحاب عیسی گفت ما نصرت گر و یاری گر هستیم این اشاره به وظایف منتظران دارند.

این استاد عالی حوزه خاطرنشان کرد: اینکه ما مکانی و زمانی را به نام حضرت ولی عصر (عج) نماییم مهم است، هر چند همه زمان‌ها و مکان‌ها به نام خداست و به نام ولی خداست و چه بدانیم و ندانیم همه سر سفره فیض و واسطه رزق و رزی به نام حجت خدا هستند، اما اینکه به یاد باشیم بسیار ارزشمند است و هر چه زمان بیشتر اختصاص دهیم و فرهنگ سازی و معرفت افزایی کنیم طبیعتا این کار به آن انجام وظایف ما کمک بیشتری می کند.

کد خبر 1760619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha