آب های امن ایران، زمینه ساز توسعه دریامحور

امیر آشتیانی امنیت دریایی را یکی از مولفه های اصلی در توسعه دریامحور برشمرد و تاکید کرد: با اقتدار در حفظ امنیت دریایی حضور داشته ایم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، آبان ماه سال ۱۴۰۲ بود که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل یکصد و دهم قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست‌های کلی توسعه دریا محور را برای اقدام به روسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند.

در متن ابلاغی سیاست های کلی توسعه دریا محور، دریاها و خصوصاً دریاهای آزاد و اقیانوس‌ها از مواهب الهی و ذخایر و منابع سرشاری برای زمینه‌سازی رشد علم و فناوری، افزایش کار و ثروت، تأمین نیازهای حیاتی و تولید اقتدار و بستر مناسبی برای تمدن‌سازی می‌باشند. ایران با موقعیت ممتاز جغرافیایی و قرارداشتن بین دو دریا و برخورداری از هزاران کیلومتر سواحل و نیز جزایر و ظرفیت‌های فراوان بر زمین مانده، لازم است با حضور مؤثر در ساحل، فراساحل، دریا و اقیانوس و بهره‌گیری از آن به عنوان یک پیشران و محور توسعه کشور، برای احراز جایگاه شایسته منطقه‌ای و جهانی در بهره‌گیری از دریا اقدام کند.

بنابراین ۹ محور اصلی در این سیاست ابلاغی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفته است که سیاست‌گذاری یکپارچه امور دریایی و تقسیم کار ملی و مدیریت چابک و کارآمد دریا، توسعه فعالیت‌های اقتصادی دریامحور و ایجاد قطب‌های توسعه دریایی پیشران در سواحل، جزایر و پس کرانه ها، تسهیل و توسعه سرمایه‌گذاری و مشارکت داخلی و خارجی با ایجاد زیرساخت‌های لازم نرم افزاری و سخت افزاری (حقوقی، اقتصادی، زیربنایی و امنیتی)، تدوین طرح جامع توسعه دریامحور با پهنه‌بندی دریا، کرانه و پس‌کرانه و تعیین سهم و جغرافیای جمعیت، تجارت، صنعت، کشاورزی و گردشگری، خصوصاً در سواحل و جزایر جنوب و بالاخص سواحل مکران با تاکید بر هویت ایرانی-اسلامی، بهره‌برداری حداکثری و بهینه از ظرفیت‌ها، منابع و ذخایر زیست بوم دریایی با ممانعت از تخریب محیط زیست دریایی بخصوص توسط کشورهای دیگر، تأمین و ارتقاء سرمایه انسانی و مدیریت متعهد و کارآمد و ایجاد پشتوانه علمی، آموزشی و پژوهشی، توسعه همکاری‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری در طرح‌های بزرگ مقیاس و دانش بنیان زیرساختی، تولیدی و خدماتی با کشورهای همسایه و سایر کشورها، افزایش سهم کشور در حمل و نقل دریایی و ترانزیت و حمایت از سرمایه‌گذاران بومی و محلی در طرح‌های توسعه‌ای و حمایت از فعالان اقتصادی و بنگاه‌های کوچک و متوسط جوامع محلی محورهای اصلی آن است.

همچنین حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده کل قوا حدود یک ماه پس از ابلاغ سیاست های کلی توسعه دریا محور و در دیدار با فرمانده کل ارتش و جمعی از فرماندهان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های فراوان در نیروی دریایی ارتش به‌خصوص ظرفیت این نیرو برای کمک به اجرای سیاست‌های اقتصاد دریا محور، بر لزوم کشف ظرفیت‌های جدید به‌منظور افزایش اقتدار نظام و کشور و همچنین ایجاد نشاط و امید در جامعه تاکید کردند.

از طرفی امنیت یکی از مولفه های اصلی و مهم در توسعه دریا محور است و اگر امنیت دریا برقرار نباشد، اقتصاد کشور با مشکل مواجه خواهد شد بنابراین در سایه امنیت و اقتدار می توان از عرصه دریا بهره برد. در این راستا یکی از وظایف اصلی ارتش در زمینه توسعه دریا محور، امنیت دریایی است.

امیر محمدرضا آشتیانی درخصوص اهمیت امنیت در توسعه دریامحور به خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان گفت: با تمرین و ممارستی که نیروهای مسلح در راستای تحقق امنیت دریایی انجام می دهند همواره امنیت دریایی در بالاترین سطح خود برقرار است.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه با اقتدار در حفظ امنیت دریایی حضور داشته ایم، افزود: در راستای امنیت دریاها و برای به تصویر کشیدن امنیت دریایی و امنیت آبراه های حساس اقدامات شبانه روزی توسط نیروهای مسلح در حال انجام است و این رویکرد ادامه خواهد یافت.

امیر آشتیانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در حوزه اقتدار دفاعی در دنیا از یک جایگاه ویژه ای برخوردار است، تصریح کرد: اقتدار دفاعی جمهوری اسلامی ایران در دنیا به واسطه بومی سازی تجهیزات و تسلیحات و تامین نیازمندی های نیروهای مسلح  است به طوریکه غالب تجهیزات و تسلیحات مورد نیاز نیروهای مسلح در داخل کشور تامین می شود.

وی تاکید کرد: خودکفایی و بومی سازی و تولید داخل تجهیزات و تسلیحات دفاعی، جایگاه ویژه و خاصی در دنیا برای کشور به وجود می آورد و موجب اقتدار دفاعی کشور می شود که امنیت ملی ثمره و دستاورد آن خواهد بود.

امیر آشتیانی با اشاره به رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴، خاطرنشان کرد: سه قدرت بزرگ ایران، روسیه و چین در این رزمایش مشترک حضور داشتند و با توجه به اهمیت رزمایش کشورهای عمان، قزاقستان، پاکستان، آفریقای جنوبی و جمهوری آذربایجان نیز به عنوان ناظر در رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی حضور داشتند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، امنیت دریایی را یکی از مولفه های اصلی در توسعه دریامحور برشمرد و تاکید کرد: ایجاد صلح و ثبات در منطقه و دریا هدف اصلی از برگزاری رزمایش هاست که بازتاب بین المللی خواهند داشت.

کد خبر 1759293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha