سومین جشنواره بین‌المللی قرآن کریم مشکات برگزیدگان خود را شناخت

آیین اختتامیه سومین جشنواره بین‌المللی قرآن کریم مشکات با تقدیر از برگزیدگان به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، مرحله نهایی و اختتامیه مسابقات قرآن کریم مشکات عصر شنبه ۱۸ فروردین همزمان با اذان مغرب و اقامه نماز جماعت با حضور آیت‌الله موسوی‌جزایری، عضو مجلس خبرگان رهبری، حجت‌الاسلام تقوی، نماینده مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، حجت‌الاسلام مجتبی محمدی، امام‌جمعه کوهسار و مدیر مؤسسه قرآنی مشکات و جمعی از مدیران و چهره‌های قرآنی کشور در تهران با تقدیر از برگزیدگان برگزار شد.

سومین جشنواره بین‌المللی قرآن کریم مشکات برگزیدگان خود را شناخت

بنابراین گزارش؛ حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جماعات کشور در این مراسم با اشاره به اهمیت ماه مبارک رمضان و توجه به فیوضات این ماه پربرکت گفت: امید داریم به فضل پروردگار از حقیقت این ماه بهره وافری داشته باشیم. در شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان امام سجاد(ع) دعایی دارند که در آن می‌فرمایند: «اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی التَّجافِی عَنْ دارِ الْغُرُورِ، وَ الإِنابَةَ إِلی‏ دارِ الْخُلُودِ، وَ الاسْتِعْدادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْتِ؛ خدایا به من روزیِ عظیمِ پهلو تهی‌کردن از سرای فریب‌ها را عنایت فرما، و رجوع به سرای سرور و خلود و جاودانگی را روزیم کن، و استعداد برای مرگ، قبل از نزول مرگ را نصیبم فرما.»

وی افزود: حضرت از صدر شب با این کلمات با خدا راز و نیاز می‌کردند و از خدای متعال تجافی از دارالغرور و داشتن رفتار خردمندانه و عاقلانه با دنیا و انابه نسبت به سرای جاودان و پهلو گرفتن و دل نبستن به دنیا و از طرف دیگر با تمام وجود در کانون جذبه دارالخلود قرار گرفتن و آمادگی برای سفر مرگ را درخواست می‌کردند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جماعات کشور ادامه داد: قرآن کریم هم دارالغرور را معرفی و تفسیر و تعبیر کرده و هم از حقیقت آن رونمایی کرده است و شیوه رفتار با دارالغرور را به ما نشان داده است. از یکسو دل نبستن و از یک سو عمل کردن و توشه برداشتن را به ما نشان داده و از سوی دیگر اسرار دارالخلود را برملا کرده است و این از بزرگترین برکاتی است که قرآن کریم به ما ارائه داده است. لذا قرآن شیوه سفر از دارالغرور به دارالخلود را به ما آموزش داده است.

حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری تصریح کرد: توجه به زیست مؤمنانه یکی از مواردی است که قرآن کریم به ما آموزش داده است. آمادگی سفر به دارالخلود آراستگی به فضائل و محاسن اخلاق را نیاز دارد و این سرفصل بسیار بزرگی است که پیامبر(ص) به صورت ویژه به آن تاکید کرده‌اند. لذا با قرآن باب سعادت و خوشبختی به سوی همه خوانندگان هدایت باز شده است و این هدایت و رحمت سفره ویژه خدای متعال برای ما است.

وی اظهار کرد: کارویژه شب قدر شناخت قدر قرآن است، یعنی مومن توجه کند که چه نعمت بزرگی در اختیارش قرار گرفته است که با تمسک به آن می‌تواند به همه آرزوها و خواسته‌هایش برسد. امروز به برکت انقلاب اسلامی و ایثار مجاهدان و ایثارگران در عصر انقلاب وارد عصر بعثت دوباره و بازگشت دوباره قرآن به محیط بشریت شده‌ایم. لذا از خون‌آوردهای مهم انقلاب همین نهضت قرآنی است که در کشور ما به راه افتاده است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جماعات کشور گفت: امروز در جلسه‌ای هستیم که چهره‌های نام‌آور و نام‌آشنای قرآنی ایران در آن حضور دارند که نمی‌توان حق آن را ادا کرد. هر یک از این عزیزان منشا خدمات بزرگی در این زمینه هستند. خوشبختانه نهضتی که امروز در قرائت، تفسیر و حفظ قرآن توسط شما عزیزان در کشور اتفاق افتاده است، بسیار جای خرسندی دارد، اگرچه با نقطه ایده‌آل فاصله بسیاری داریم، اما باید شکرگزار این نعمت باشیم تا راه‌ها بیشتری برای ما باز شود.

حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری بیان کرد: رهبر انقلاب در مورد قرآن هدف‌گذاری کرده‌اند و در باب حفظ توقع ۱۰ میلیون حافظ را داشته‌اند و به همین منظور باید همه ظرفیت نهادها و بخش مردمی پای کار بیایند. همانطور که چندین سال است شعار تولید و رونق اقتصادی را هر ساله مطرح می‌کنند، اما امسال در شعار سال مشارکت مردم را مطرح کردند، و اگر این نهضت قرآنی می‌خواهد به هدفش برسد، راهی جز این ندارد که با مشارکت مردم به این هدف برسد.

وی اظهار کرد: جلسه امشب یک نمونه از یک حرکت و نهضت قرآنی است که از یک محله کوچک شروع و امروز به نقطه‌ای رسیده است که به صورت بین‌المللی در حال برگزاری مسابقات است؛ کاری که شاید یک سازمان عریض و طویل به سختی آن را انجام دهد، اما این موسسه به خوبی آن را انجام داده است.

سومین جشنواره بین‌المللی قرآن کریم مشکات برگزیدگان خود را شناخت

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جماعات کشور گفت: اگر ما در عرصه قرائت به این شکل کار می‌کنیم و موفق هستیم پس یعنی در بقیه ساحت‌ها نیز می‌توانیم به این شکل به پیش برویم. قرآن مرکز برکت است و هرکسی به این برکت وصل شد، خیرات زیادی خواهد برد.

حجت‌الاسلام مجتبی محمدی، امام‌جمعه کوهسار و مدیر مؤسسه قرآنی مشکات در این مراسم با اشاره به فرایند برگزاری سومین دوره مسابقات بین‌المللی مشکات اظهار کرد: این دوره از مسابقات کاملا به صورت مجازی برگزار شد و شرکت‌کنندگان از ۳۱ کشور در این‌ دوره حضور پیدا کردند.

وی با بیان اینکه در این دوره بیش از ۱۱۰۰ نفر شرکت‌کننده رقابت کردند، گفت: تلاوت‌های این شرکت‌کنندگان از سوی داوران ایرانی ازجمله عباس امام‌جمعه، مهدی قره‌شیخلو، محمدحسین سبزعلی و حمیدرضا احمدی‌وفا و داوران خارجی ازجمله احمد البدری و ابرار الحسین مورد داوری قرار گرفت.

امام‌جمعه کوهسار ادامه داد:در مرحله پایانی ۱۰ نفر برگزیده مرحله نهایی شناخته شدند تا در این دوره به رقابت در رشته قرائت تقلیدی  تقلید از اساتیدی همچون عبدالباسط، مصطفی اسماعیل، محمد صدیق منشاوی و شحات محمد انور بپردازند و در نهایت سه نفر به عنوان برگزیده معرفی شوند.

سومین جشنواره بین‌المللی قرآن کریم مشکات برگزیدگان خود را شناخت

بنابراین گزارش؛ حسین نام‌آور، مدیر اجرایی مسابقات قرآنی مشکات نیز در این مراسم با بیان اینکه برگزاری مسابقات قرآن کریم مشکات با استقبال خوبی روبه‌رو بوده است، اظهار کرد: در شرایطی که رژیم اشغالگر قدس به صورت وحشیانه به کشتن زنان و کودکان مظلوم فلسطین می‌پردازد، ندای ملکوتی قرآن کریم جوانان فلسطین ندای آزادی فلسطین را سر می‌دهد. لذا در این مسیر نیز از خداوند شاکرم که توانستیم در موسسه فرهنگی مشکات گام کوچکی در گسترش فرهنگ قرآن برداریم.

لازم به ذکر است این دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مشکات در بخش مردمی به منظور نشر معارف قرآن کریم و تحکیم اتحاد امت اسلامی و همچنین تکریم قاریان و حافظان جهان اسلام، به صورت مجازی از سوی مؤسسه پیروان مشکات قرآن و عترت برگزار شد.

در این مرحله رقابت ۹ قاری برتر مسابقات بین‌المللی و مردمی قرآن کریم مشکات در رشته‌ قرائت تقلیدی ازجمله حمیدالله فیاضی از افغانستان، عمارسالم علی آل حمید از عراق، شَمسوری عبدالله از اندونزی، شهاب احمدحسن احمد از مصر، محمدعثمان غنی از بنگلاد، ابراهیم بوغالب از بلژیک، علیرضا عادلی از پاکستان، میرحسین انواری و علی ذاکری از ایران انجام شد.

سومین جشنواره بین‌المللی قرآن کریم مشکات برگزیدگان خود را شناخت

بر همین اساس و بعد از داوری ۹ اثر راه‌یافته به مرحله نهایی این مسابقات به ترتیب حمیدالله فیاضی از افغانستان، شمسوری عبدالله از اندوزی و علی ذاکری از ایران نفرات اول تا سوم این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مشکات را به خود اختصاص دادند.

جوایز این دوره از مسابقات برای نفر اول هر رشته ۱۰۰ میلیون تومان، نفر دوم ۸۰ میلیون تومان و نفر سوم ۷۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است و بعد از نفر سوم تا هفتم هر کدام ۱۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

کد خبر 1757826

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha