نخبه‌پروری و شبکه‌سازی؛ ثمره حضور و فعالیت نوجوانان در مسجد

تربیت نخبگان و شبکه‌سازی از این قشر در سراسر کشور به منظور پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی، موضوعی بود که در این قسمت از برنامه اذانگاهی شبستان مورد بحث و بررسی قرار گفت.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان: برنامه اذان‌گاهی «شبستان» با همکاری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در ایام ماه مبارک رمضان هر روز ساعت ۱۷:۳۰ با اجرای «محسن قره‌شیخلو» از آنتن شبکه پنج سیما پخش می شود.

راه‌های بازگشت جوانان به مسجد و فعالیت‌های مسجدی

این برنامه که قرار است به مدت ۳۰ شب مهمان خانه‌ روزه‌داران شود، تلاش دارد، با نگاهی متفاوت به موضوع مسجد و فعالیت‌های مسجدی بپردازد.

در ادامه مروری داریم بر آنچه که در برنامه پنج‌شنبه ۱۶ فروردین مصادف با بیست‌وچهارمین روز از ماه رمضان از آنتن شبکه تهران پخش شد.

بر پایه این گزارش: ابتدای برنامه تصاویری از حلقه قرائت قرآن کریم توسط جمعی از نوجوانان حاضر در مسجد صنیع‌الدیوان پخش شد.

نخبه‌پروری و شبکه‌سازی؛ ثمره حضور و فعالیت نوجوانان در مسجد

در ادامه «یاسین دژاکام» مدیر شعبه منطقه ۲۰ کانون فرهنگی هنری «دانش‌پژوهان نخبه» که دارای سه شعبه در تهران است، در مسجد صنیع الدیوان حضور یافت.

وی که از اعضای سابق کانون دانش‌پژوهان نخبه بوده و اکنون نیز در دانشگاه امیرکبیر تحصیل می‌کند، در مورد سابقه حضور در این کانون اظهار کرد: من از کلاس پنجم به عنوان یکی از اعضا در کانون دانش‌پژوهان نخبه حضور داشتم و اکنون به عنوان مدیر این کانون فعالیت دارم، آن زمان آزمونی را برگزار کردند و افرادی که نمره بهتری داشتند جذب کردند، در همین مقطع هم بود که من به اهمیت نخبه‌پروری پی بردم.

مدیر کانون فرهنگی هنری دانش‌پژوهان نخبه ادامه داد: فعالیت رسمی این کانون از حدود سال ۱۳۷۲ در مکان کوچکی در عبدل‌آباد آغاز شد؛ هدف این بود که جوانان نخبه انقلابی در این کانون تربیت شده و در موقعیت‌های حساس فعالیت کنند، علاوه بر این چشم‌انداز دیگر کانون این مساله بود که جوان نخبه در مناطق کمتر توسعه یافته شهر تهران و جنوب شهر که توانایی برای اختصاص هزینه جهت حضور در کلاس های مختلف را ندارند بتوانند در این دوره ها شرکت کنند.

وی ادامه داد: اعضای کانون دانش‌پژوهان نخبه در طول این سالها ۹۵ مدال در المپیادهای کشوری و ۵ مدال در المپیاد جهانی کسب کردند که طی سه دیدار با مقام معظم رهبری، قریب به اتفاق این مدالها را تقدیم ایشان کردند.

نخبه‌پروری و شبکه‌سازی؛ ثمره حضور و فعالیت نوجوانان در مسجد

دژاکام با اشاره به اینکه کانون فرهنگی هنری دانش‌پژوهان نخبه در طول این سی سال در عرصه‌های مختلفی رشد داشته است، تصریح کرد: تاسیس گروه جهادی که به تازگی انجام شده یکی از اقدامات مهم ما محسوب می‌شود چراکه هدف این گروه جمع کردن دانشجویان نخبه از سراسر کشور بود تا در پروژه های مختلف با یکدیگر همکاری داشته باشند و کار را به نتیجه برسانند.

وی در مورد ملاک نخبه بودن گفت: به صورت مرسوم کسانی را که نمرات خوبی دارند و در مدارس خوب تحصیل می کنند نخبه می گویند، اما ملاک نخبه بودن صرفا جنبه تحصیلی نیست بلکه در کانون ما ملاک های اخلاقی نیز مورد توجه است و اگر افراد هر دو این ویژگی ها را داشته باشند می توان به آنها ویژگی نخبه بودن را اطلاق کرد.

مدیر کانون فرهنگی هنری دانش‌پژوهان نخبه در بخش دیگری از توضیحات خود در مورد تاثیر حضور نوجوانان و جوانان در فعالیت های مسجدی اظهار کرد: این تجربه زیسته من است، وقتی می‌بینم بین دوستانم افرادی هستند که در کانون و فعالیت های آن شرکت داشتند و اکنون چه قدر رشد داشتند بسیار خوشحال می‌شوم، در واقع این دستاوردها همه حاصل حضور بچه ها در کانون است چراکه فضای کانون رفاقتی است و همه اعضا خود را یَد واحد برای رسیدن به اهداف مشترک می دانند.

دژاکام در مورد الگو قرار دادن بچه‌های مسجدی برای سایر نوجوانان و جوانان گفت: قطعا تحقق این امر تاثیر بسزایی دارد و می تواند بر رویکرد فرهنگی و تربیتی و آینده سایر نوجوانان اثر بگذارد.

نخبه‌پروری و شبکه‌سازی؛ ثمره حضور و فعالیت نوجوانان در مسجد

این فعال مسجدی در مورد آینده و چشم انداز فعالیت کانون فرهنگی هنری دانش‌پژوهان نخبه افزود: امیدوارم همه اعضا بتوانند در دوران دانشجویی در هر عرصه‌ای که وارد می شوند با یکدیگر تیمی تشکیل دهند و به صورت شبکه ای برای پیشبرد اهداف انقلاب فعالیت داشته باشند؛ تاسیس مرکز شتاب در کانون اقدامی در راستای تحقق همین مساله بود، علاوه بر این امضای تفاهم نامه بین ستاد هماهنگی کانون های مساجد و بنیاد نخبگان نیز گامی در راستای تحقق همین هدف در سراسر کشور است.

بر پایه این گزارش: در ادامه گروه سرود «ذوالفقار» از مسجد و  کانون فرهنگی هنری امام رضا (ع) به اجرا پرداختند، نکته جالب توجه در دومین اجرای این سرود ورود حجت الاسلام محمد محمدی، امام جماعت مهمان در مسجد صنیع الدیوان بود که به مناسبت روز قدس، چفیه های «القدس لنا» را به گردن نوجوانان عضو در گروه سرود آویخت و آنها در ادامه سرودی را با موضوع قدس شریف خواندند.

نخبه‌پروری و شبکه‌سازی؛ ثمره حضور و فعالیت نوجوانان در مسجد

نخبه‌پروری و شبکه‌سازی؛ ثمره حضور و فعالیت نوجوانان در مسجد

کد خبر 1757586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha