ماجرای ساخت مسجد در بوستان قیطریه به روایت موافقان و مخالفان

طی روزهای اخیر موضوع ساخت مسجد در بوستان قیطریه به دلیل مطرح شدن احتمال قطع برخی درختان یا اینکه اصلاً ساخت مسجد توسط شهرداری قانونی نیست، با حواشی مختلفی به ویژه در فضای مجازی روبه رو بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، بوستان قیطریه یکی از بوستان‌های شمال شهر تهران است که در محلهٔ قیطریه و در ناحیه هفت منطقه ۱ شهرداری تهران واقع شده است. طی روزهای اخیر موضوع ساخت مسجد در بوستان قیطریه به دلیل مطرح شدن احتمال قطع برخی درختان یا اینکه اصلاً ساخت مسجد توسط شهرداری قانونی نیست با حواشی مختلفی به ویژه در فضای مجازی روبه رو بوده است، شهردار تهران و سخنگوی شهرداری می‌گویند کار قانونی است و درختی قطع نمی‌شود ولی منتقدین نظر دیگری دارند.

«علیرضا نادعلی»، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران، احداث مسجد در بوستان قیطریه را که این روزها در فضای مجازی مورد بحث و توجه قرار گرفته، تصمیم شورای ساماندهی مساجد شهرداری دانست و در توضیح تصمیم این شورا گفت: یک شورای فرادستگاهی به نام «شورای ساماندهی و گسترش مساجد تهران» داریم که در آن علاوه بر نماینده شهرداری، نمایندگانی از شورای شهر، مرکز امور مساجد، سازمان اوقاف و مجموعه های مرتبط دیگر حضور دارند و در آن شورا بر اساس برنامه و بودجه آن سال برای ساخت مساجد در نقاط مورد نیاز برنامه‌ریزی می‌شود.

نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران: کشف حجاب، مقاومت آگاهانه و خرابکارانه عده  ای فریب خورده است | دیدبان ایران

وی گفت: همچنین این شورا تصمیم‌گیری می‌کند که کدام مسجد یا محله در تهران دچار مشکل است و نیاز به کمک خیرین دارد تا شرایط برپایی نماز در آن فراهم شود.

نادعلی ادامه داد: گاهی اوقات خیرین در نقاطی که فاقد مسجد است برای ساخت ابراز آمادگی می کنند و تنها زمین آن را درخواست می‌کنند که مورد مسجد بوستان قیطریه از این جنس است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ۴۳ مسجد مشابه مورد قیطریه، در ادوار مختلف مدیریت شهری در بوستان‌های فرامنطقه‌ای شهر تهران ساخته شده، اضافه کرد: مسجد بوستان قیطریه چهل و چهارمین مورد آن است که مقرر شد، ساخته شود. در واقع در زمان‌های شهرداران سابق، مساجدی در بوستان‌ها ساخته شده است و مصوباتی از آن دوران نیز وجود دارد که هنوز اجرایی نشده است.

رئیس کمیته دینی شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: در بازدید از نقطه در نظر گرفته شده برای ساخت مسجد، دیدم که این فضا در بخش شمال شرقی پارک در یک موقعیت تعطیل به لحاظ فضای سبز است و فقط چند انباری در آن نقطه وجود داشت. البته چند درخت نیز در طراحی اولیه بود که شهردار تهران پس از بازدید خود از آن نقطه با تغییر در موقعیت طراحی شده، درختان کهنسال را از محدوده طرح خارج کرد. این نقطه نزدیک‌ترین نقطه به خیابان شمالی پارک است و مساحت زیادی را نیز اشغال نمی کند.

اصرار شهرداری بر ساخت مسجد در پارک قیطریه | پایگاه خبری تحلیلی انصاف نیوز

اسماعیل کوثری نماینده منتخب مردم تهران در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به عصبانیت ضد انقلاب درباره مراسمات مذهبی و ساخت اماکن مذهبی گفت: دشمنان اگر با ساخت مسجد مخالفت نکنند، باید شک بکنیم.

فرارو | (ویدیو) اسماعیل کوثری: توطئه اوین برای قتل یک فرد شناخته‌شده بود

وی افزود: برگزاری مراسماتی مثل جشن صدهزار نفری امام حسنی‌ها در ورزشگاه آزادی و سفره بزرگ افطار در بلوار کشاورز تهران و همچنین ساخت مسجد در قیطریه تهران، تیری است در قلب دشمنان ایران و اسلام.

اما حجت الاسلام سید سعید لواسانی، امام جمعه سابق لواسان هم با انتقاد از تصمیم شهرداری تهران برای ساخت مسجد در پارک قیطریه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: ساخت ‎مسجد کار شهرداری نیست، ساخت مسجد مردمی‌ترین عمل مومنانه جمعی است. شهرداری به وظیفه خود بپردازد و مسجد را به مؤمنان بسپارد.

اما طبق شواهد و قرائن ساخت مسجد در پارک قیطریه  طبق وصیت واقف زمین بوده است، یک عضو شورای شهر تهران گفت: این خیّر، مبلغی را وقف ساخت مسجد کرده است و فرزندان این خیّر برای اجرای وصیت پدر مرحوم خود با رایزنی و تعامل با مسؤلان شهرداری، قسمتی از بوستان قیطریه را برای این منظور انتخاب کرده‌اند.

بنابر این گزارش، در همه شهرهای دنیا پارک‌ها و بوستان‌های بزرگ با کاربری‌های چندگانه نیازهای متنوعی از شهروندان را برآورده کرده و در کنار توجه به محیط زیست با طراحی اکوپارک‌ها، تم‌پارک‌ها و  آن‌ها را به محل دائمی حضور شهروندان تبدیل می‌کنند. با توجه به اهمیت ساخت مساجد منطبق با معماری ایرانی- اسلامی و نقش تمدن‌ساز مسجد در حاکمیت ارزش‌های دینی و معنوی، همواره ساخت مسجد در جوامع اسلامی مورد تاکید بوده و است. لذا، جایابی و ساخت مساجد در مناطق و محلات  که از سرانه مسجد محروم هستند، همواره توسط خیرین و با حمایت شهرداری مورد توجه بوده است.

 از طرفی بخش عمده‌ای از مراجعان به این پارک‌ها اساساً اهل آن منطقه نیستند که محیط پیرامون پارک را بشناسند و به دلیل وسعت پارک و جمعیت زیاد حاضران، نیاز به مسجد برای نمازگزاران ضروری است.

 در همین راستا مجید غفوری، دبیر شورای ساماندهی، توسعه و گسترش مساجد شهر تهران در خصوص احداث مسجد در قسمتی از پارک قیطریه گفت: قیطریه یکی از محلاتی است که از نظر سرانه امکان مذهبی از جمله مسجد با کمبود مواجه بوده و درخواست‌های مکتوب متعددی از سوی اهالی متدین این محله برای احداث مسجد دریافت کرده‌ایم.

دستیار شهردار تهران اظهار کرد: این زمین، محل بسیار مناسبی برای ساخت مسجد است چرا که این مکان با سایر اماکن مذهبی و مساجد حداقل یک کیلومتر فاصله زمینی دارد و هم مردم حاضر در پارک و هم اهالی محله می‌توانند از خدمات مذهبی و فرهنگی آن بهره‌مند شوند.

ماجرای ساخت مسجد در بوستان قیطریه به روایت موافقان و مخالفان

غفوری با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ درختی به هیچ عنوان در پارک قیطریه قطع یا جابجا نشده است، گفت: مساحت این پارک ۱۲۲ هزار مترمربع است و حدود ۸۰۰ مترمربع آن به ساخت مسجد اختصاص داده شده، یعنی سطح اشغال مسجد، کمتر از یکصدم پارک خواهد بود.

 موضوع دیگری که مورد انتقاد مخالفان ساخت مسجد در پارک قیطریه بوده است این بوده که «درخت قطع می‌کنند تا مسجد بسازند!» دستیار شهردار تهران با رد مسئله قطع درختان پارک قیطریه برای ساخت مسجد، گفت: در طرح اولیه این مسجد، پیش بینی جابجایی حدود چهار درخت در نظر گرفته شده بود که با دستور شهردار تهران، قرار شد این طرح مجدد مورد بازنگری قرار گیرد که در طرح جدید هیچ درختی جابجا نخواهد شد. در ضمن هیچ کاربری تجاری و فروشگاه و مغازه و ... برای طرح مسجد درنظر گرفته نشده و نخواهد شد. طراحی این مسجد به یکی از بهترین مهندسین معمار واگذار شده تا به عنوان مسجدی فاخر و باشکوه، به زیبایی پارک و محله بیفزاید و به عنوان نگینی نه تنها در محله که در کل منطقه بدرخشد.

هیچ درختی برای ساخت مسجد در بوستان قیطریه قطع نمی‌شود

علیرضا زاکانی، شهردار تهران نیز در حاشیه جلسه هیأت دولت روز گذشته (چهارشنبه، ۱۵ فروردین ماه) در این باره و امکان قطع درختان بوستان قیطریه برای ساخت مسجد، گفت: قرار نیست برای ساخت مسجد حتی یک درخت در پارک قیطریه قطع شود.

هیچ درختی برای ساخت مسجد در پارک قیطریه قطع نمی‌شود/ احداث مسجد در پارک‌های فرامنطقه‌ای تهران

شهردار تهران افزود: اینکه گفته شده زیر محل ساخت مسجد در پارک قیطریه آثار باستانی است، صحت ندارد.

وی با اشاره به مصوبات موجود برای احداث مسجد از سنوات قبل، خاطرنشان کرد: احداث مسجد در پارک ها جزو مصوبات اساسی که از دوره های قبل بوده و سابقه آن از سال ۱۳۷۰ به ۴۳ پارک می رسد.

شهردار تهران، وجود مسجد در پارک ها را یکی از نیازهای عمومی برشمرد و گفت: در مورد پارک قیطریه نیز این موضوع صادق است و در جریان ساخت هیچ درختی قطع نخواهد شد، یک ساختمان قدیمی در پارک است که به مسجد تبدیل می شود و به سایر ظرفیت های پارک نیز توجه شده است.

زاکانی با اشاره به کارکرد ویژه ۲۴۰۰ پارک فرامنطقه ای تهران، گفت: در این پارک های فرامنطقه ای و متناسب با شرایط مراکزی چون مسجد، مجموعه های آموزشی و خدماتی و بدون قطع هیچ درختی احداث می شود.

 حجت الاسلام «سیدیاسر موسوی»، معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به مسئله به وجود آمده درباره ساخت مسجد در بوستان قیطریه و شکل‌گیری نگاه‌های موافق و مخالف، اظهار کرد: کمیته مشترکی با همکاری شهرداری تهران و مرکز رسیدگی به امور مساجد و دیگر دستگاه های مرتبط در حوزه مسجد پیرامون ساخت مسجد و رسیدگی به مطالبه مردمی در این زمینه شکل گرفته است که تلاش دارد به نیازهای مردم در این زمینه پاسخگو باشد.

جوانان تا کی جور میلیارد وام برادر رئیس جمهور را بکشند/دولت با واردات کمر  کارگر ایرانی را شکست - تسنیم

وی بیان کرد: در استان هایی که دارای بوستان های بزرگ هستند، مطالبات بسیاری از سوی مردم مطرح شده است که در این بوستان ها به منظور دسترسی مردم به فضاهای مذهبی، مسجد ایجاد شود، به همین جهت ساخت مسجد در بوستان قیطریه اقدام جدیدی نیست، قبلا نیز در برخی از بوستان ها، مسجد ایجاد شده است.

 حجت الاسلام موسوی خاطر نشان کرد: از طرفی طبق مصوبه کمیته مساجد شهرداری مقرر شده بود که در بوستان ها مسجد ایجاد شود و طبق این مصوبه این چهل و چهارمین مسجدی است که قرار است ساخته شود و به دلیل آنکه بوستان ها تحت نظر شهرداری فعالیت می کنند، از همین رو پیگیری ساخت مسجد در بوستان قیطریه نیز توسط شهرداری مورد توجه است. البته این گونه نیست که صفر تا صد ساخت این مسجد، توسط شهرداری انجام شود بلکه خیرین و مسجدسازان هم پیگیر احداث مسجد هستند.

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در گفتگویی گفت: مصوبه شورا درباره ساخت مساجد سه شنبه اول دی سال ۱۳۸۳ تصویب شده است. تهران مسجد کم دارد و باید ۴۰۰ مسجد در پایتخت ساخته شود و از طرفی باید نمازخوان نیز تربیت کنیم.

زندگینامه: مهدی چمران (۱۳۲۰-) - همشهری آنلاین

وی گفت: باید برای مردم روشن شود که این اقدامات دنباله همان راه است، نه قرار است درختی قطع شود و نه فضایی اشغال شود.

گفتنی است، مسجد نه تنها دارای کارکرد دینی و معنوی که دارای کارکردهای بی‌بدیلی در بُعد اجتماعی و سیاسی زندگی مسلمانان می‌باشد و کاستی در استفاده بهینه از فضای برخی مساجد مربوط به خلل برنامه‌ریزی و قصور در استفاده بهینه از فضای مساجد است. از طرفی سرانه ساخت مسجد در تهران در مقایسه با دیگر شهرهای ایران و از آن بدتر پایتخت‌های کشورهای اسلامی بسیار پایین‌ است. اینکه برخی از مساجد موجود نمازگزار کمی دارند یا بازه سنی خاص نمازگزاران در آن‌ها به دلایل متعددی باز می‌گردد و دلیل خوبی برای عدم توسعه مساجد نیست.

کد خبر 1757122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha