همه اندیشمندان عالم نیازمند تفکر و آراء امیرالمومنین(ع) هستند

یک فیلسوف، نویسنده و شاعر مسیحی لبنانی با بیان اینکه نهج‌البلاغه دریایی از معارف و علوم مختلف را در خود جای داده است، گفت: انتساب برخی تعابیر به ویژه درباره زنان به حضرت امیر(ع) اشتباه است و رسانه‌ها باید در این باره روشنگری کنند.

«میشل کعدی»، اندیشمند مسیحی با حضور در غرفه خبرگزاری شبستان در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم درباره شأن و فضایل امیرالمومنین(ع) نزد پیروان ادیان، اظهار کرد: امیرالمومنین(ع) صرفاً یک انسان نیست بلکه موجودی نورانی است که خدای متعال ایشان را از آسمان برای اصلاح به زمین فرستاده است.

وی با اشاره به نگارش پایان‌نامه دکتری خود با محوریت نهج‌البلاغه، افزود: نگارش این پایان‌نامه پنج سال طول کشید و من در آن بیان کرده‌ام که مولای متقیان(ع) یک قائد آسمانی در زمین هستند؛ شخصاً مسئولیت این سخن را به عنوان یک محقق مسیحی می پذیرم و بر اساس مطالعات می گویم امیرالمومنین(ع) قبل از آدم و حوّا خلق شده اند!

کعدی با بیان اینکه نهج‌البلاغه دریایی از معارف و علوم مختلف را در خود جای داده است، گفت: حضرت امیر(ع) در نهج البلاغه از طب، فلسفه، شعر، و همه مشکلات امروز ما حتی از کرونا سخن به میان آورده‌اند و همین ثابت می کند کلام امیر(ع) محصور در زمان نمانده و برای امروز و آینده بشر هم حرف‌های بسیار دارد.

وی تأکید کرد: امام علی(ع) در نهج البلاغه به دولت ها و حکومت ها نیز راه و رسم مدیریت و کشورداری را آموزش داده اند و این بسیار راهگشا است.

کعدی با اشاره به انس دیرینه خود با نهج البلاغه امام علی(ع)، ابراز کرد: در کتابخانه شخصی‌ام بیش از ۱۱ هزار جلد کتاب مرتبط با امام علی(ع) دارم و معتقدم هیچ راهب، کاهن و متفکری نیست که بی‌نیاز از آراء و کلام امام علی(ع) باشد و حضرت امیر(ع) رهبر و پیشوای همه آنها است.

این اندیشمند مسیحی لبنان در ادامه بیان کرد: هیچ دو نفری نیستند مگر اینگه نفر سوم آنها امیرالمومنین(ع) باشد، هر جا حرف از علم، معرفت و حکمت باشد امیرالمومنین(ع) حضور دارند.

کعدی با اشاره به نگارش پایان نامه دکتری خود با محور نهج البلاغه امیرالمومنین(ع)، ابراز کرد: من در واتیکان و در سفر به کشورهای غربی هم بارها بیان کردم که امیرالمومنین(ع)، ربّ و پرورش‌دهنده همه عالم هستند و می توانند همه دنیا را تحت سیطره تعلیم و آموزش خود قرار دهند، چون اساساً ایشان برای تعلیم و تربیت و اصلاح بشر از آسمان به زمین آمده‌اند.

این فیلسوف، نویسنده و شاعر مسیحی لبنانی با بیان اینکه امام علی(ع) از حق‌طلبی، آزادی و انسانیت سخن گفته‌اند، تأکید کرد: اگر سخنان ایشان را الگو و نقشه راه قرار دهیم، بسیاری از مشکلات ما حل می شود.

کعدی در ادامه بیان کرد: نهج البلاغه، منطق و فقه امام علی(ع) دربردارنده همه علوم بشر است اگر آموزه های علوی را از این سه بُعد استخراج و عملی کنیم، دنیای ما تغییر می کند.

وی با اشاره به برخی تفاسیر اشتباه از سخنان و حکمت های علوی، گفت: برای مثال به اشتباه ترجمه شده که حضرت امیر(ع) فرموده‌اند: زن شرّی است که چاره‌ای جز رجوع به او نیست!، اگر چنین چیزی واقعیت داشته باشد آیا سزاوار است که امیر بیان و کلام درباره حضرت زهرای مرضیه(س) نیز چنین تعبیری به کار برده باشند یا درباره حضرت مریم(س) مادر عیسی مسیح(ع) چنین چیزی می تواند صادق باشد آن بانوی طاهر و پاکیزه؟!

کعدی تأکید کرد: رسانه ها باید این تعابیر اشتباه را اصلاح و درباره معارف علوی روشنگری کنند. من به عنوان یک راهب و مسیحی از راه قرآن، حقانیت مسیحیت و حضرت مریم(س) و عیسی بن مریم(ع) را درک کردم! قرآن می فرماید: خدا عیسی(ع) را برگزید که مریضان را شفا بدهد و مردگان را زنده کند. هنگام نگارش پایان‌نامه‌ام هفت مرتبه از ابتدا تا انتهای قرآن را خواندم. اگر قرآن و نهج البلاغه را کنار هم بگذاریم و به آنها مراجعه کنیم، دیگر نیاز علمی به هیچ منبعی نداریم.

وی با بیان اینکه امیرالمومنین(ع) به همه عالم بشری تعلق دارند، گفت: به عنوان یک مسیحی که راهب نیز است، به اهل بیت(ع) به عنوان راهنما و الگو می نگرم آنها صرفاً ائمه شیعه نیستند بلکه ائمه همه انسانیت هستند!

کعدی در پاسخ به این سوال که چرا متفکران غرب نسبت به نهج البلاغه غفلت و بی توجهی دارند، خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) فرمودند: آمریکا شیطان بزرگ است و چه بسا ... بالاتر از شیطان است. اگرچه سران کشورهای غربی با ائمه(ع) و اسلام مشکل دارند اما مردم آزاداندیش غربی چنین نیستند.

کد خبر 1756930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha