امیرالمومنین(ع) آبادی مساجد را در گروی مشارکت مردم می‌دانستند

حجت الاسلام گلزاده با اشاره با بیان اینکه امام علی(ع) آبادی مسجد را در گروی حضور مردم می‌دانستند، گفت: امیرالمومنین علی(ع) نگاه متعالی نسبت به مساجد داشتند و همه نقش‌های عبادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه را بر مدار مسجد تنظیم می‌کردند.

حجت الاسلام «محمدصادق گلزاده» در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به جایگاه مسجد در حکومت علوی، اظهار کرد: مسجد، محوری‌ترین و پُرکارترین نهاد در حکومت امیرالمومنین(ع) محسوب می شد، همان گونه که در حکومت پیامبر اکرم(ص) چنین جایگاهی داشت و امور حکومت از مسجد پیگیری می شد.

رئیس پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر کشور با اشاره به اینکه مسجد در حکومت علوی محل ترویج فرهنگ، دین و شریعت بود، بیان کرد: با توجه به اینکه مسجد تنها جایی است که به آن خانه خدا گفته شده است،امیرالمومنین علی(ع) نیز با واقف بودن به جایگاه و عظمت بی بدیل و بی نظیر مسجد، همه نقش های عبادی،اجتماعی،سیاسی و فرهنگی،دینی جامعه را بر مدار مسجد تنظیم می نمودند، به گونه ای که وقتی مردم برای بیعت با ایشان به منزل حضرت مراجعه نمودند، فرمودند که بیعت باید در مسجد انجام شود و مقرحکومتشان را مسجد کوفه قرار دادند.

 حجت الاسلام گلزاده با تاکید براینکه باید در مورد مسجد به نگاه واحدی برسیم، گفت: از گذشته تاکنون مسجد مأمن و ملجا مردم بوده است و همه گروه ها و طیف ها و طبقه های اجتماعی در مسجد حضور می یابند، بنابراین نباید برای مسجد رقیب ایجاد کرد، تا از رونق آن کاسته شود، چراکه مسجد در میان دیگر مجموعه ها و مراکز، تنها مکانی است که در تعریف سبک زندگی جامعه نقش اثرگذاری دارد و آسیب های جامعه را بدون هیچ هزینه ای می تواند کنترل نماید.

 وی به تاکید امام علی(ع) بر رونق و حضور حداکثری مردم در مساجد اشاره و ابراز کرد: امام علی(ع) آبادی مسجد را در گروی حضور مردم می دانستند و می فرمودند: «یدالله مع الجماعه، دست خدا با جماعت است»؛ همچنین در روایتی از امام علی(ع) است که فرمودند: «کسانی که در مسجد کثرت حضور دارند مرزدارانند (نگهبان مرزها) هستند» و اهل مسجد، جامعه را از برنامه های دشمن مصون نگاه می دارد و اعتقادات دینی جامعه در مسجد تقویت می شود. از همین رو، در عصر کنونی با الگوبرداری از سیره و روش علوی، فعالیت های جامع فرهنگی جامعه باید با محوریت مساجد صورت گیرد و مساجد با شبکه سازی درصدد تربیت نیروی مومن و کادرسازی برای نظام اسلامی باشند.

این کارشناس و پژوهشگر حوزه دین با تاکید براینکه پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) نگاه متعالی نسبت به مساجد داشتند، افزود: فعالیت های مسجد باید با محوریت امام جماعت انجام شود، این نگاه در حکومت علوی و سیره ائمه اطهار(ع) نیز مورد تاکید بود، در حکومت امام زمان(عج) نیز مساجد از جایگاه ویژه ای برخوردار خواهند بود. ما نیز نباید از این نگاه دور شویم، به همین جهت لازم است که حوزه های علمیه اهتمام ویژه ای نسبت به تربیت امام جماعت داشته باشند. از طرفی گروه های جهادی که اقدام به ساخت مسجد در مناطق فاقد مسجد می نمایند، نسبت به ساخت خانه عالم برای امام جماعت مستقر نیز اهتمام داشته باشند، چراکه لازمه آبادی مسجد داشتن امام جماعت دائمی و فعال است.

وی ادامه داد: اولین اقدام پیامبر(ص) بعد از ورود به مدینه ساخت مسجد بود، چراکه پیامبر(ص) معتقد بودند این پایگاه های مقدس قرارگاه و مقر اصلی حکومت هستند، همچنانکه امام خمینی(ره) بر این نکته تاکید داشتند که «مسجد سنگر است و باید این سنگرها حفظ شوند». بنابراین با نگاه به نقش‌آفرینی مساجد در عرصه های مختلف از صدر اسلام تاکنون باید امورات جامعه را با مساجد پیوند زد و برای صیانت از مکان های مقدس که همواره مورد سوء استفاده دشمنان بوده اند، برنامه ریزی کرد، تا نه تنها قطب فرهنگی جامعه بلکه کل دنیا باشند.

رئیس پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر کشور با اشاره به اینکه زندگی امام علی(ع) از ابتدا تا انتها با مسجد پیوند داشت، خاطرنشان کرد: مسجد باید زمینه ساز اتحاد و انسجام امت اسلامی را فراهم نماید؛ همان طور که در صدر اسلام مسجد ضرار به منظور ایجاد تفرقه بین مؤمنان، ترویج کفر و پایگاهی برای منافقان ساخته شده بود؛ به دستور پیامبر(ص) ویران شد، امام علی(ع) نیز مروج فرهنگ مقابله با مسجد ضرار بودند و مسجد کوفه را پایگاه عبادت، بندگی، خدمت به امت اسلام و ترویج اتحاد امت اسلامی قرار داده بودند و خودشان نیز حضور دائمی در این پایگاه مقدس داشتند.

کد خبر 1756808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha