نقش نخبه‌پروری در مساجد در تمدن نوین اسلامی

شانزدهمین قسمت از برنامه اذان‌گاهی شبستان، با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در عرصه تمدن‌سازی، به ضرورت تحول نخبگانی در مسجد با هدف تحقق تمدن نوین اسلامی پرداخت.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان: برنامه اذان‌گاهی «شبستان» با همکاری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در ایام ماه مبارک رمضان هر روز ساعت ۱۷:۳۰ با اجرای «محسن قره‌شیخلو» از آنتن شبکه پنج سیما پخش می شود.

راه‌های استمرار انس با مسجد از نوجوانی تا بزرگسالی

این برنامه که قرار است به مدت ۳۰ شب مهمان خانه‌ روزه‌داران شود، تلاش دارد، با نگاهی متفاوت به موضوع مسجد و فعالیت‌های مسجدی بپردازد.

در ادامه مروری بر آنچه که در برنامه پنج‌شنبه ۹ فروردین مصادف با هفدهمین روز از ماه رمضان از آنتن شبکه تهران پخش شد خواهیم داشت.

در ابتدای برنامه گزارشی از کانون‌های مساجد استان مرکزی پخش شد؛ در بخش نخست این گزارش تصاویری از فعالیت های کانون فرهنگی هنری شهید مطهری از مسجد سیدالشهدا (ع) اراک و کلاس‌هایی قرآن، مباحث احکام، کلاس های تربیتی به نمایش در آمد.

در ادامه تصاویری از کانون فرهنگی هنری «تربیت» از مسجد انصار پخش و توضیحاتی در مورد کلاس های متنوع این کانون در رشته های مختلف قرآن، خیاطی، زبان انگلیسی، طراحی و نقاشی از مبتدی تا پیشرفته ارایه شد.

نقش نخبه‌پروری در مساجد در تمدن نوین اسلامی

نقش نخبه‌پروری در مساجد در تمدن نوین اسلامی

نقش نخبه‌پروری در مساجد در تمدن نوین اسلامی

بخش دیگر این گزارش اختصاص به توضیحات «مرتضی انقانی» مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان مرکزی داشت.

انقانی با بیان اینکه باسابقه ترین نهادها برای تمام ادیان مراکز دینی و مساجد هستند، افزود: مردم با اعتماد بیشتری فرزندان خود را برای امر آموزشی و تربیتی و همچنین اوقات فراغت به این مراکز می فرستند.

بخش دیگر از برنامه اذانگاهی شبستان، اختصاص به معرفی مسجد و کانون فرهنگی هنری رسالت قم داشت که با توضیحات حجت الاسلام «علی خان محمدی» مدیر این کانون همراه بود که به عنوان مهمان در مسجد صنیع الدیوان (محل ضبط برنامه شبستان) حضور یافته بود.

حجت الاسلام خان‌محمدی در ابتدا با بیان اینکه از سال ۱۴۰۰ برای ادامه تحصیل به عنوان طلبه عازم شهر مقدم قم شده است، افزود: همواره از خدا می خواستم که همسایه مسجد شوم و این توفیق نیز نصیب‌ام شد و منزل‌ام تنها با چهار-پنج خانه فاصله با مسجد رسالت در محله نیروگاه قم قرار گرفته است.

مدیر کانون فرهنگی هنری رسالت ادامه داد: مسجد رسالت بستر بسیار مناسب و امام جماعت جوان و پای کار دارد، لذا من در اولین گام پس از ورودم به این مسجد با توجه به اینکه مسجد هیات نداشت یک هیات نوجوانان به نام حضرت «قاسم بن الحسن» تاسیس کردم که نزدیک به سه سال از فعالیت آن می گذرد؛ همچنین گروه تئاتری را در کانون راه‌اندازی کردیم.

وی افزود: علاوه بر هیات و گروه تئاتر، به تدریج گروه سرود مسجد را ایجاد کردیم و از آنجایی که در این رشته کار را تازه شروع کرده بودیم سرود «ارغوان» را به صورت پلی‌بک اجرا کردیم و اجراهای متعددی نیز داشتیم که با استقبال همراه بود؛ پس از این مرحله شخصا در جست وجودی سرود بودم تا اینکه در پاییز سال ۱۴۰۰ به سرود «رفیق شهیدم» رسیدیم که با نوای حاج ابوذر روحی بود.

نقش نخبه‌پروری در مساجد در تمدن نوین اسلامی

حجت الاسلام خان‌محمدی تصریح کرد: در این ایام و در طول مدتی که در حال جست وجوی سرود بودیم حاج ابوذر پیشنهادی ارایه کرد که ما نیز پذیرفتیم، ما نیت کردیم که سومین کار کانون را با محور امام زمان (عج) در مسجد مقدس جمکران بسازیم، در این راستا با پیشنهاد حاج ابوذر بنا شد یک گروه سرود ۳۱۳ نفره در لنگرود گیلان با گروه ۳۱۳ نفره‌ای که ما داشتیم کار را آغاز کند، آن زمان به دلیل شرایط کرونا محدودیت فراوان بود اما در هر حال کار جلو رفت و با استقبال فراوان همراه شد.

مدیر کانون فرهنگی هنری رسالت افزود: همچنین نیمه شعبان سال گذشته نیز فعالیت در عرصه سرود را گسترده‌تر و برای هر استان صفحه‌ای ایجاد کردیم، پس از آن گروه‌های ۳۱۳ نفره در سراسر کشور به تدریج با وجودی که ما را نمی شناختند شروع به ساخت و اجرای کار کردند و ۳۰ گروه ۳۱۳ نفره از سراسر کشور به عشق امام زمان (عج) کار را آغاز و فایل های تولید شده را برای ما فرستادند، این گروه ها خودشان هزینه کردند و مجور گرفتند و فایل ها را برای ما در قم فرستادند و نهایتا تدوین کشوری را انجام دادیم و هدف مان این بود که ایران به شکل یکپارچه برای امام زمان (عج) بخواند، شاید هشت هزار نفر در این حرکت پار کار آمدند و لبیک گفتند که بسیار قابل توجه بود.

وی در ادامه به اهمیت تربیت نسل مسجدی اشاره کرد و گفت: با این نگاه قرارگاه رسانه را در مسجد رسالت را نیز راه اندازی کرده ایم و هدف مان این بود تا بچه‌های مسجد آموزش ببینند و خودشان بتوانند جریان‌های فرهنگی و انقلابی و مسجدی را روایت کنند و از سوی دیگر مهارت کسب کنند تا در آینده اگر علاقه داشتند فعالیت در عرصه رسانه به عنوان شغل اول یا حتی شغل دوم و سوم شان باشد.

حجت‌الاسلام خان‌محمدی در ادامه به مطالبات مقام معظم رهبری در عرصه تمدن اسلامی اشاره کرد و افزود: معظم‌له تحقق این امر را در گروه دو نکته دانستند، یکی پرورش نیروی انسانی و دیگری تولید فکر؛ با این نگاه و در راستای تحقق منویات رهبری تربیت نخبه مسجدی را در دستور کار قرار دادیم.

نقش نخبه‌پروری در مساجد در تمدن نوین اسلامی

وی ادامه داد: ما معتقدیم بچه مسجدی یا باید نخبه باشد یا باید نخبه شود، باید استعدادش را شناسایی کرد و در این عرصه منظور نخبه علمی در چند رشته خاص نیست بلکه مقصود کسی است که بتواند حل مساله کند، با  این نگاه و با توجه به منویات رهبری کار را آغاز کردیم تا بچه های مسجدی را پرورش دهیم و تولید فکر با هدف تحقق تمدن نوین اسلامی از طریق مسجد محقق شود، معتقد بودیم به منظور تحقق تمدن نوین اسلامی، تحول نخبگانی باید از مسجد آغاز شود لذا با بنیاد ملی نخبگان مذاکره کردیم تا ما را از نظر محتوایی تامین کنند و در ادامه بچه های نخبه را شناسایی کردیم تا مربی سایرین شوند.

مدیر کانون فرهنگی هنری رسالت با اشاره به اینکه در حال حاضر در جنگ ترکیبی قرار گرفته ایم، افزود: با توجه به این مساله باید در تمامی عرصه ها در مسجد فعالیت داشته باشیم و به معنای واقعی کلمه امورات دنیا و آخرت فرزندان در مسجد باشد تا تربیت شکل گرفته و از سوی دیگر مهارت های آموزشی و نخبه شدن محقق شود؛ ما در این راستا حتی بحث بازی بچه ها را در قالب راه اندازی گیم نت در فضای شبستان مسجد آماده کردیم.

وی اظهار کرد: ما به حضرت امیر (ع) و رویکرد ایشان در مسجد نگاه کردیم که همه امور را در مسجد تعریف کردند و این مساله که امام زمان (عج) جهان را از مسجد کوفه اداره می‌کنند.

گفتنی است: در پایان گروه «سربازان رهرو ولایت» به اجرای سرود پرداختند.

نقش نخبه‌پروری در مساجد در تمدن نوین اسلامی
 

کد خبر 1756505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha