جشنواره ملی تئاتر شبستان؛ تولید هنری با مشارکت مردم

عالم‌بخش با بیان اینکه تولید صرفاً صنعتی نیست، بلکه ساخت و تهیه یک نمایش هم تولید است، گفت: ستاد هماهنگ کانون‌های مساجد از سال قبل با جشنواره تئاتر مسجد تولید هنر در بستر مردمی و برای مردم را آغاز کرده است.

«حسین عالم‌بخش» با حضور در غرفه خبرگزاری شبستان در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به برگزاری موفق نخستین جشنواره ملی تئاتر شبستان، اظهار کرد: این جشنواره با پیگیری و زحمات دست‌اندرکاران طی بیش از ۹ ماه به ثمر رسید و ایستگاه آخر از فصل اول این رویداد هنری با حضور گروه های نمایشی کانون‌های مساجد از سراسر کشور در ایام ۱۸ اسفند، سالروز تأسیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار شد.

مشاور هنری رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور ادامه داد: استقبال از جشنواره بسیار قابل توجه بود و آثار خوبی را دریافت کردیم تا جایی که می توان گفت جشنواره ملی تئاتر شبستان در واقع منجر به جریان سازی بازگشت هنرهای نمایشی به مسجد شده و از جمله بازخوردهایش این بود که اکنون کانون‌ها به شدت پیگیر فراخوان جشنواره دوم هستند، ضمن اینکه مساجد تهران که میزبان اجرای تئاتر گروه های منتخب جشنواره بودند اکنون خود درصدد راه‌اندازی گروه نمایشی هستند.

وی افزود: از سوی دیگر اثر برگزاری این جشنواره را بین هنرمندان نیز شاهد بودیم، استقبال و همراهی خوب هیات داوران جشنواره متشکل از هنرمندان سرشناس کشور موید این مساله است؛ با این وجود نیازمند آن هستیم که بتوانیم کار را ساماندهی کرده و به صورت گزارش مکتوب ارائه و کتاب جشنواره را بعد از تعطیلات نوروز منتشر کنیم.

عالم‌بخش در ادامه گفت: در حال حاضر آموزش‌های مجازی و فعالیت مدرسه تئاتر شبستان همچنان ادامه دارد و امیدواریم که در آینده نزدیک تعداد قابل توجهی از نمایش‌نامه‌ها با محتوای مسجد و قابل اجرا در مسجد را بتوانیم ارائه کنیم، البته منظور از محتوای مسجدی صرفا بحث مذهب نیست بلکه منظور معضلات اجتماعی، فرهنگی، موضوعات مرتبط با اخلاق مداری، تکنولوژی و ... است و در واقع هر مساله ای که در هر محله ای مسجد باید قطب هدایت‌گر آن باشد.

مشاور هنری رئیس ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور در بخش دیگری از مباحث خود ضمن تقدیر از استقبال بچه های مسجد از نخستین جشنواره ملی تئاتر شبستان، افزود: استقبال برای دوره اول فوق العاده بود و ۵۳۶ اثر در دور اول برگزاری جشنواره دریافت کردیم که در نهایت ۲۸ اثر به مرحله نهایی راه یافتند.

وی در ادامه گفت: انتظار من این بود که استقبال و حمایت دستگاه‌های دیگر در برگزاری این جشنواره بیشتر باشد با توجه به اینکه همه خواهان گسترش فرهنگ و هنر در مسجد هستیم، البته حمایت هایی شد اما انتظار بیشتری داشتم و امیدوارم این مساله در دوره بعدی برگزاری جشنواره محقق شود.

عالم‌بخش تصریح کرد: اکنون به راحتی می توان گفت که ۴۰ مسجد در تهران برای برگزاری دوره بعدی جشنواره ظرفیت دارند، البته این مسأله نیازمند هماهنگی با دستگاه های دیگر است، آن زمان قطعا به جای ۲۸ اثر باید ۴۰ اثر در صحنه نهایی داشته باشیم به ویژه که اکنون گروه های نمایشی کانون‌ها تهییج شدند و شاهد بودند با وجود همه کمبودها و کاستی ها کار به شکل جدی پیگیری می‌شود.

بالفعل شدن استعداد نمایشی بچه‌های مسجد

مشاور هنری رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور، افزود: حتی در طول ایام نوروز بسیاری از گروه‌های نمایشی کانون‌ها با من در ارتباط بوده و مرتب نمایش‌نامه های خود را ارسال کرده و نظرخواهی می کنند که آیا این اثر برای اجرا و کار کردن در دوره بعدی جشنواره خوب است؟ این نشان می دهد این گروه ها نیروی بالقوه ای داشتند که اکنون بالفعل شده است.

گسترش فضای نمایش مسجدی در سراسر کشور

وی با بیان اینکه شرایط برگزاری جشنواره در دوره بعد متفاوت خواهد شد، گفت: اجرای عمومی در مساجد از جمله مواردی است که در دومین دوره متوجه قرار می گیرد و گروه ها باید به تعدادی مشخص (بعد اعلام می شود) در مساجد اجرا داشته باشند و از آن مسجد نیز گواهی اجرا دریافت کنند؛ بنابراین امسال اگر ۲۰۰ کار قابل قبول به جشنواره بیاید هر کدام از این آثار حتی اگر تا پیش از فراخوان برای مثال پنج اجرا در پنج مسجد هم داشته باشند شاهد هزار اجرا در هزار مسجد در نقاط مختلف ایران خواهیم بود که اتفاق بزرگی است.

عالم بخش در ادامه تصریح کرد: من تاکنون با ارگان‌ها و دستگاه‌های فرهنگی مختلفی با موضوع مسجد کار کردم اما آنچه که در کانون های مساجد شاهد بودم بسیار متفاوت بود و کاری ماندگار است، جشنواره تئاتر شبستان یک رویکرد دفعی نیست که هیجان باشد و بگذرد، ما این کار را ریل‌گذاری کردیم و سایرین فقط باید دنبال کنند؛ من امیدوارم که به اهداف خود یعنی بیان مطالب روز و مسائل مساجد به زبان تئاتر موفق باشیم و زبان هنر را به شبستان مسجد بیاوریم، یعنی همان جایی که پیامبر (ص) می نشستند و به درددل مردم گوش فرا می دادند.

مشاور هنری رئیس ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور ادامه داد: شعار امسال با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» که از سوی مقام معظم رهبری بیان شد ابعاد مختلفی دارد از جمله اینکه منظور از تولید صرفاً تولید صنعتی نیست، بلکه ساخت و تهیه یک نمایش هم تولید است، بنابراین ما در کانون‌های مساجد دقیقا از سال قبل تولیدات هنری را با مشارکت مردم، برای مردم و در بستر مردمی و با تجلی مردمی آغاز کردیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شبکه مردمی تئاتر کشور فقط در مساجد شکل می گیرد و نَه هیچ جای دیگر و یقیناً در هر جایی جز مسجد این هدف شکست می خورد، چراکه مسجد تنها پایگاهی است که در اوج سیاسی بودن به هیچ عنوان سیاست‌زده نشده و همواره جایگاهش مشخص است؛ در نتیجه  پاک ترین هنر در هر قالب اعم از تئاتر و سینما و سرود و ادبیات را میتوانیم در مسجد پیدا کنیم.

کد خبر 1756442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha