روایتی دیدنی از عشق و اخلاص بچه‌های مسجد

دومین قسمت از برنامه اذان‌گاهی «شبستان» با مرور فعالیت بچه‌های مسجد و کانون‌های فرهنگی هنری در لبیک به مطالبات مسجدی مقام معظم رهبری به ویژه درباره هر مسجد یک پایگاه قرآن روی آنتن شبکه پنج سیما رفت.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان: برنامه اذان‌گاهی «شبستان» با همکاری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در ایام ماه مبارک رمضان هر روز ساعت ۱۷:۳۰ با اجرای «محسن قره‌شیخلو» از آنتن شبکه پنج سیما پخش می شود.

روایتی دیدنی از عشق و اخلاص بچه‌های مسجد

این برنامه که قرار است به مدت ۳۰ شب مهمان خانه‌ روزه‌داران شود، تلاش می‌کند با نگاهی متفاوت به مساله مسجد و فعالیت‌های مسجدی بپردازد.

در ادامه مروری داریم بر آنچه که در دومین شب از این برنامه رمضانی ارایه شد:

چهارشنبه شب ۲۳ اسفندماه مصادف با دومین شب از ماه مبارک رمضان و دومین قسمت از برنامه اذان‌گاهی شبستان بود که به میزبانی مسجد «حاج حسن صنیع‌الدیوان» بخش‌های مختلفی از فعالیت‌های چند مسجد و کانون‌ فرهنگی هنری را بررسی کرد؛ همچنین در برنامه شب دوم گزارش‌های متنوعی از ویژه‌برنامه‌های این مساجد پخش شد.

بر پایه این گزارش: در ابتدای برنامه گزارشی از مسجد امام حسن مجتبی (ع) و محفل قرآنی این مسجد که در راستای لبیک به منویات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) به منظور تبدیل هر مسجد به پایگاه قرآنی تشکیل شده بود، و در ادامه صحنه‌هایی از تلاوت قرآن در قالب طرح «تلاوت نور» در مسجد پخش شد.

روایتی دیدنی از عشق و اخلاص بچه‌های مسجد

روایتی دیدنی از عشق و اخلاص بچه‌های مسجد

در ادامه دومین قسمت از برنامه اذان‌گاهی شبستان، دکتر «محمدصادق عباسی» به عنوان مهمان در مسجد صنیع‌الدیوان حضور یافت و در پاسخ به پرسش مجری برنامه، درباره پیشینه علاقه به مسجد و فعالیت‌های مسجدی گفت: والدین من اهل مسجد بودند و از زمانی که به یاد دارم به همراه مادرم در مسجد حضور داشتم.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد فعالیت خود در زمینه کتاب‌های صوتی گفت: این عرصه را برای افراد نابینا راه اندازی کردیم آن هم با توجه به این مساله که کتاب‌های عادی برای نابینایان قابل بهره‌برداری نیست، بنابراین آثار یا باید به خط بریل باشد و یا فردی باید کتاب را برای این افراد بخواند؛ از سوی دیگر سازمان بهزیستی مرکزی را به این کار اختصاص داده است که در این مرکز آثار به صورت صوتی ضبط می شوند و من در آنجا به عنوان ویراستار کتاب صوتی همکاری دارم.

این فعال مسجدی افزود: این کتاب‌ها موضوعات متنوعی دارند از کتاب‌های عمومی گرفته تا ادبیات و کتاب های تخصصی و دانشگاهی در حوزه فلسفه، حقوق، ادبیات عرب، الهیات و سایر زمینه های علمی و در نهایت نتیجه کار این شده است که اکنون آرشیو غنی با حدود چندین هزار جلد کتاب صوتی را در این مرکز در اختیار داریم.

روایتی دیدنی از عشق و اخلاص بچه‌های مسجد

عباسی که حافظ موضوعی قرآن کریم نیز است، در ادامه این برنامه در مورد ریشه علاقه خود به قرآن کریم اظهار کرد: قاعده در مسجد آن است که کسانی که در این مکان مقدس حضور می یابند با قرآن مانوس می‌شوند؛ من نیز به اقتضای حضورم در مسجد از همان دوران کودکی همواره در مؤانست با قرآن بودم و تلاوت آیات را می شنیدم؛ نخستین سوره ها را مادرم به من آموزش داد ضمن اینکه در مدرسه نیز معلم‌ها ما را با قرآن آشنا کردند.

وی ادامه داد: در مقطع راهنمایی یکی از والدین دانش‌آموزان به عنوان معلم قرآن خارج از ساعت مدرسه برایمان کلاس صوت و لحن و حفظ برگزار کرد و جالب‌ترین بخش این بود که با وجود آنکه اواخر دوره راهنمایی بودیم برایمان از المیزان تفسیر می گفت و کار بسیار شیرینی بود؛ همانجا بود که فهمیدیم علامه طباطبایی چه کسی بود و به نظرم هنوز قدر ایشان را در مملکت نمی دانیم، کتاب المیزان کمتر مبنای مراجعه بوده و حیف است.

این فعال مسجدی با بیان اینکه بیشتر سراغ حفظ موضوعی قرآن رفته است، گفت: علت این بود که وقتی به قرآن نیاز داریم باید به آن مراجعه کنیم، حفظ موضوعی وقتی معنا دارد که سوال داشته باشیم واینگونه نیست که مجموعه‌ای از موضوعات را حفظ می کنیم و هرجا که مساله و سوالی پیش آمد حفظیات را پس می‌دهیم؛ کار موضوعی یعنی با قرآن انس بگیرید و پس از آن وقتی مساله‌ای به شما عرضه شد بتوانید آن را جواب بدهید؛ وظیفه شرعی ما تدبر در قرآن است.

وی افزود: این رویکرد نسبت به حفظ موضوعی را بچه‌های مدرسه دانشجویی قرآن و عترت که اوایل ازدواج با آنها آشنا و مرتبط شدم در من ایجاد کردند، آنجا استاد اخوت به شکل جدی روی حفظ موضوعی فعالیت داشتند. 

روایتی دیدنی از عشق و اخلاص بچه‌های مسجد

عباسی در پاسخ به پرسشی نسبت به این مساله که به کدامیک از مساجدی که تاکنون در آن فعالیت داشته است علقه بیشتری دارد، گفت: در دوران کودکی که در شهر آمل زندگی می کردیم در جوار منزل ما تکیه‌ای بود که همیشه آنجا می‌رفتم، اما زمانی که به تهران آمدیم و ساکن محله وحدت اسلامی شدیم می‌توانم بگویم در بیشتر مساجد این منطقه حضور داشتم اما از حدود هفت سال قبل به اقتضای اینکه فرزندانم با مسجد حاج حسن صنیع الدیوان و کانون فرهنگی این مسجد آشنا شدند پای من نیز به این مسجد باز شد و گاهی جزء‌خوانی قرآن، دعای ندبه و همچنین برخی فعالیت ها در مسجد را به عهده می گریم، اعتقاد من این است که در کار مسجدی بای دبا بچه ها رفیق باشیم.

در ادامه این برنامه گزارشی از فعالیت‌های کانون فرهنگی هنری «توحید» استان قزوین پخش شد و «علیرضا صفاری» مدیر این کانون طی سخنانی با بیان اینکه کانون توحید اولین و قدیمی‌ترین کانون مسجدی در سطح استان محسوب می‌شود، اظهار کرد: اینکه به بچه ها بگوییم هر روز یک کلاس برایشان برگزار می‌کنیم و روز خاصی باید به مسجد بیایند همان حالت مدرسه را ایجاد و بیشتر آنها را دور می‌کند و تصورشان این می شود که این کلاس‌ها همان حالت مدرسه را دارد، در نتیجه ما دوره تابستانی مهارتِ بازی را در کانون اجرا کردیم به این معنا که اعضای کانون در قالب بازی، مهارت‌های مورد نیاز را متناسب با سن‌شان بیاموزند که بسیار مورد استقبال واقع شد.

روایتی دیدنی از عشق و اخلاص بچه‌های مسجد

روایتی دیدنی از عشق و اخلاص بچه‌های مسجد

در ادامه گزارشی از کانون فرهنگی هنری «ملاصدرا» پخش و خانم دکتر زرباف، به عنوان مدیر اجرایی این کانون، درباره فعالیت‌های انجام شده برای گروه سنی کودک و نوجوان گفت: حدود چهار-پنج سالی می شد که برای راه‌اندازی یک کانون مهارتی-تربیتی در مسجد امام جواد (ع) خیابان ملاصدرا تلاش می کردیم؛ در واقع گروه ما متشکل از جمعیتی از مادران دغدغه‌مند بودند که گرد هم آمده بودیم و می خواستیم مهارت‌های مختلف را به ویژه در فضای مسجد اجرا کنیم به خصوص که این مسجد، محلی بود و باید برایش برنامه‌ریزی اساسی انجام می شد، در نتیجه در دل کار مهارتی و آموزش با وسایل مختلف را که ارایه کردیم، آموزه های تربیتی نیز مطرح شد. 

روایتی دیدنی از عشق و اخلاص بچه‌های مسجد

اما ادامه برنامه اذان‌گاهی شبستان، اختصاص به گزارشی از مسجد صاحب‌الزمان(عج) و کانون فرهنگی هنری «محسن الزهرا (س)» قزوین داشت که طی آن حجت‌الاسلام «میلاد قلی‌پور» امام جماعت و مدیر این کانون به معرفی فعالیت‌ها و طرح‌های مختلفی پرداخت که با حضور اهل مسجد اجرا می شود.

وی گفت: از گذشته تا به امروز تنها مساله‌ای که موجب جذب بچه‌ها به مسجد می‌شود فضای دوستانه و صمیمانه ‌ای است که ایجاد می کنیم و همین مساله نقطه عطف حضور آنها در مسجد می‌شود، ما نیز چنین رویکردی داشتیم ضمن اینکه در فضای مسجدمان به مثابه یک خانواده هستیم، همه بچه‌هایی که در این مسجد رفت و آمد دارند را می‌شناسیم و قصه و غصه و تمامی مشکلات زندگی‌اش را می دانیم، با والدین‌ در ارتباط بوده و همواره در کنار فرزندشان هستیم.

روایتی دیدنی از عشق و اخلاص بچه‌های مسجد

امام جماعت مسجد صاحب الزمان (عج) قزوین ادامه داد: گروه سنی ۱۰ تا ۱۵ سال در این مسجد برنامه‌های مدون و متنوعی دارند که شامل کلاس‌های فرهنگی-تربیتی، گروه‌های سرود و حلقه‌های معرفتی و همچنین حلقه میانی طرح تربیتی «صراط» و «نهال» می شود؛ ما عنوانِ طرح تربیتی، برای گروه ابتدایی را نهال و گروه متوسطه اول را صراط گذاشتیم، که هر کدام محورها و فعالیت‌های جداگانه ای دارند، همچنین فضای اردویی، کلاسی و آموزشی و ورزشی به شکل منظم همواره در مسجد و کانون برگزار می شود.

روایتی دیدنی از عشق و اخلاص بچه‌های مسجد

روایتی دیدنی از عشق و اخلاص بچه‌های مسجد

بر پایه این گزارش: در ادامه برنامه «محمدجواد نائب‌کبیر» مهمان برنامه اذان‌گاهی شبستان در محل مسجد صنیع الدیوان شد.

وی که به عنوان مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری «مهدویون» مسجد دانشگاه شریف فعالیت دارد، در مورد نحوه ورود به مسجد و کانون گفت: من سال ۱۳۸۸ به عنوان دانشجو وارد دانشگاه شریف شدم و از همان ابتدا در مسجد دانشگاه حضور داشتیم و حتی تکالیف را در مسجد انجام می دادیم، اما همواره یک دغدغه داشتم که مربوط به تربیت نوجوانان در مسجد بود.

این فعال مسجدی ادامه داد: در این راستا در دانشگاه شریف به عنوان یکی از دانشگاه‌های برتر کشور برنامه‌ای را ایجاد کردیم که طی آن دانش‌آموزان نخبه مناطق جنوب شهر را که دسترسی‌شان به امکانات و آموزش خوب کمتر است شناسایی و در ادامه برایشان کلاس برگزار کنیم تا بتوانند در دانشگاه های خوب قبول شوند و از سوی دیگر شاهد رشد همه جانبه آنها چه از نظر تربیتی و چه از نظر علمی باشیم؛ با این نگاه سال ۱۳۸۹ کانون مهدویون دانشگاه شریف راه‌اندازی شد.

نائب کبیر در مورد فعالیت های این کانون گفت: ما سالیانه آزمونی را برای دانش‌آموزان پایه هفتم و هشتم در مدارس دولتی مناطق ۲-۹-۱۰-۱۱ تهران برگزار می‌کنیم و بچه‌هایی را که قبول می‌شوند تحت پوشش می‌گیریم؛ این دانش‌آموزان هر هفته به دانشگاه می‌آیند و در مسجد دانشگاه و کلاس‌های دیگر دانشکده‌ها در دوره‌ها شرکت می کنند؛ هرکدام از این دوره‌ها و کلاس‌ها شامل موضوعات درسی، علمی، مهارتی و همچنین برنامه‌های مختلف تربیتی و اردویی است.

روایتی دیدنی از عشق و اخلاص بچه‌های مسجد

مدیر کانون فرهنگی هنری مهدویون دانشگاه شریف تصریح کرد: از مهمترین برنامه‌های ما ارائه الگوهای جهادی است که علاقه داریم وقتی بچه‌ها را به این اردوها می‌بریم با این فرهنگ و کار جهادی آشنا شوند و خودشان ادامه دهنده این طرح باشند.

وی در مورد تاثیر این برنامه‌های جهادی بر نوجوانان شرکت کننده در این دوره‌ها گفت: ما از سال ۱۳۸۹ کار را آغاز کردیم و ازسال ۱۳۹۶ فارغ‌التحصیلان ما دوباره وارد دانشگاه شدند؛ برای مثال از میان شرکت کنندگان دوره اول، پنج نفر در دانشگاه شریف، شش نفر در دانشگاه امیرکبیر و چهار نفر در دانشگاه تهران قبول شدند، این افراد کسانی هستند که دوست دارند در کشور بماننند و کار کنند؛ شرکت‌کنندگان دوره‌های اول کانون اکنون مقطع کارشناسی ارشد را نیز به پایان بردند و در مراکز مختلف مشغول هستند و حتی برخی خودشان مجموعه‌های مردم‌نهاد راه اندازی کردند که این برای ما بسیار ارزشمند است که هرکدام از این بچه ها منشا تحول در جامعه شدند.

این فعال مسجدی در مورد استقبال والدین از این دوره‌های مسجدمحور، ادامه اظهار کرد: این مساله از اهمیت بسزایی برخوردار است که مسجد و کانون فرهنگی هنری به مثابه خانه دوم دانش آموز معرفی شود، وقتی اولیا مشاهده می‌کنند که با حضور بچه ها در مسجد و کانون، تعامل فرزندان با خانواده بهتر شده است، خودشان نیز پای کار آمده و استقبال می کنند.

گفتنی است: پایان بخش قسمت دوم از برنامه اذان‌گاهی شبستان اختصاص به سرود بچه های مسجد اختصاص داشت که در دقایق پایانی برنامه و در آستانه اذان مغرب در مسجد صنیع الدیوان اجرا کردند.


روایتی دیدنی از عشق و اخلاص بچه‌های مسجد

روایتی دیدنی از عشق و اخلاص بچه‌های مسجد

کد خبر 1754829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha