رمضان متفاوت مسجد صنیع‌الدیوان

نخستین شب از برنامه اذان‌گاهی «شبستان» به میزبانی مسجد صنیع‌الدیوان از آنتن شبکه تهران پخش شد و طی آن علاوه بر معرف افطاری به سبک اسلامی، خاطرات یکی از روحانیون فعال در عرصه تئاتر نیز با مخاطبان به اشتراک گذاشته شد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان: برنامه اذان‌گاهی «شبستان» با همکاری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با اجرای «محسن قره‌شیخلو» در ایام ماه مبارک رمضان هر روز از ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه روی آنتن شبکه پنج سیما می رود.

این برنامه که قرار است به مدت ۳۰ شب مهمان خانه‌ روزه‌داران شود، تلاش می‌کند تا این بار با نگاهی متفاوت به مساله مسجد و فعالیت‌های مسجدی بپردازد.

در ادامه مروری داریم بر نخستین شب از این برنامه رمضانی.

رمضان متفاوت مسجد صنیع‌الدیوان/ طلبه‌ای که مسجد را پاتوق تئاتری‌ها کرد

بر پایه این گزارش: سه‌شنبه شب ۲۲ اسفندماه مصادف با نخستین روز ماه مهمانی خدا، اولین برنامه اذان‌گاهی شبستان از محل مسجد «صنیع‌الدیوان» به صورت زنده با پخش صحنه‌هایی از آماده کردن سفره افطار و ملزومات آن توسط اهالی این مسجد آغاز شد.

رمضان متفاوت مسجد صنیع‌الدیوان/ طلبه‌ای که مسجد را پاتوق تئاتری‌ها کرد

رمضان متفاوت مسجد صنیع‌الدیوان/ طلبه‌ای که مسجد را پاتوق تئاتری‌ها کرد

حجت الاسلام «محمد محمدی» در ابتدای برنامه با بیان اینکه ما معمولا سعی داریم تا در لحظات مهم در جایی خاص از حرم ائمه (ع) گرفته تا منزل والدین و مزار عزیزانمان حضور داشته باشیم، گفت: بهار کسانی که می‌خواهند بندگی خدا را انجام دهند ماه رمضان است، این روز برای ما ملاک است و در نتیجه می خواستیم اولین روز ماه مبارک را با مسجد و مسجدی‌ها آغاز کنیم.

در ادامه این برنامه گزارشی از فعالیت‌های کانون فرهنگی هنری مسجد جامع گلشن گرگان پخش شد و در بخش اول آن«جواد طبرسا» مدیر این کانون، اظهار کرد: این مسجد در بافت قدیمی گرگان واقع شده است. این کانون در سال ۱۳۷۵ به همت آیت الله نورمفیدی تاسیس شد و دارای بخش‌های مختلفی که از جمله آنها می توان به کتابخانه این کانون اشاره کرد.

رمضان متفاوت مسجد صنیع‌الدیوان/ طلبه‌ای که مسجد را پاتوق تئاتری‌ها کرد

در بخش دیگر «محمدآبادی» با بیان اینکه کتابخانه دارای ۹ هزار جلد در قالب ۴۳ قفسه است، اظهار کرد: بیشتر این کتاب ها ویژه گروه سنی کودک و نوجوان و در موضوعات مذهبی، کلیات، کمک‌درسی، آموزشی و روان‌شناسی و رمان است.

رمضان متفاوت مسجد صنیع‌الدیوان/ طلبه‌ای که مسجد را پاتوق تئاتری‌ها کرد

وی ادامه داد: کتابخانه در فصل بهار و تابستان از صبح و بعدازظهر و پاییز و زمستان تا دو ساعت قبل از اذان باز است و فعالیت دارد؛ ضمن اینکه کلاس‌های آموزشی از جمله چرم‌دوزی، قصه‌گویی، در محیط کتابخانه برگزار شده و بانوان و کودکان می‌توانند از آن استفاده کنند.

همچنین، در بخش دیگری از گزارش ویژه این مسجد، آیت‌الله نورمفیدی با بیان اینکه از جمله مواردی که همواره در ذهن‌ام وجود داشت وجود جاذبه در مسجد برای نسل جوان بود، افزود: می‌خواستم این نسل از اینجا آگاهی پیدا کرده و مطالعه کنند و در عین حال در نماز جماعت و اجتماعات مذهبی نیز حضور یابند.

رمضان متفاوت مسجد صنیع‌الدیوان/ طلبه‌ای که مسجد را پاتوق تئاتری‌ها کرد

بخش پایانی گزارش از کانون و کتابخانه مسجد جامع گلشن گرگان نیز اختصاص به جواد طبرسا، مدیر این کانون داشت.

وی گفت: کتابخانه و کانون مسجد جامع گلشن گرگان همزمان با هم تاسیس شدند، این کتابخانه در بدو تاسیس در سال ۱۳۷۵ حدود هزار جلد کتاب داشت، اکنون اما با حدود ۹ هزار جلد کتاب مجموعه کاملی است و همواره تلاش می کنیم تا آثار را بروز کنیم که در این راستا برای تهیه کتابها از اهل فن مشاوره می گیریم؛ حتی برای تهیه کتابهای درسی از خود دانش آموزان مشورت می گیریم تا مشخص شود که کدام کتاب را بیشتر لازم دارند.

در ادامه برنامه اذان‌گاهی شبستان، نمایی از تهیه سفره افطار در مسجد صنیع‌الدیوان که میزبان این برنامه بود به نمایش درآمد؛ حجت الاسلام محمدی امام جماعت این مسجد در مورد رعایت ملزومات سبک زندگی اسلامی در سفره افطار این مسجد گفت: برای مثال در هر ظرف سه عدد خرما قرار دادیم چون تعداد تناول خرما باید فَرد باشد؛ تاکید می کنیم کسانی که می خواهند روزه خود را باز کنند ابتدا آب ولرم بنوشند.

رمضان متفاوت مسجد صنیع‌الدیوان/ طلبه‌ای که مسجد را پاتوق تئاتری‌ها کرد

بخش دیگر این برنامه با ورود حجت الاسلام «حسینعلی مروج اسدآبادی» همراه بود که از سال ۱۳۴۹ در عرصه تئاتر فعالیت دارد.

وی که خود امام جماعت و متولد سال ۱۳۲۴ است در پاسخ به درخواست مجری برنامه برای بیان خاطره‌ای از اجرای تئاتر با همراهی اهل مسجد، گفت: یکی از بهترین خاطرات من به سال ۱۳۴۹ و نمایشی به نام «رادمرد ناشناس» بر می گردد که موضوع آن در مورد شهادت امام علی (ع) بود؛ ما این نمایش را در ماه مبارک رمضان و در یک انبار آهن اجرا کردیم.

رمضان متفاوت مسجد صنیع‌الدیوان/ طلبه‌ای که مسجد را پاتوق تئاتری‌ها کرد

این امام جماعت ادامه داد: ما برای اجرای این تئاتر با توجه به اینکه ابعاد سیاسی نداشت مجوز گرفته بودیم اما به توجه به اینکه مکانی برای اجرا پیدا نکردیم، آن شخص که انبار متعلق به او بود گفت: انبار را خالی می کنم و اجرا کنید؛ لذا ما ۱۰ شب اجرای تئاتر در این انبار داشتیم هرچند که در ابتدا بسیاری از روحانیون به ما انتقاد کردند چراکه تئاتر را وسیله تفریح و شادی می دانستند و نه وسیله ای که اندیشه‌پسند و اندیشه‌پرور باشد.

حجت‌الاسلام مروج اسدآبادی افزود: مساله این بود که بعضا حتی گاهی اوقات این سخنان از انتقاد هم فراتر رفته و به قول معروف تبدیل به داد و قال می شد در نتیجه تصمیم گرفتیم فردی که بیش از همه انتقاد دارد را به مراسم اجرای تئاتر دعوت کنیم، این شخص نیز در محل اجرا حاضر شد و بین تماشاگران نشست؛ پس از پایان اجرا گفت: شما امشب آخوند را هم گریاندید! دست شما درد نکند!

وی گفت: البته پس از پایان نمایش و زمانی که جمعیت متفرق شده بودند یکی از ساواکی‌ها گفت: هرچه که نگاه کردیم رادمرد ناشناس را ندیدیم او کجاست؟پاسخ دادیم که منظور از رادمرد ناشناس حضرت علی (ع) است؛ اما اعتقاد او این بود که رادمرد ناشناس بین بازیگران بوده و به نحوی فرار کرده است!

در ادامه قره‌شیخلو نظر حجت‌الاسلام مروج اسدآبادی را در مورد جشنواره تئاتر شبستان و تاثیر ارایه مفاهیم دینی در قالب هنرهای نمایشی بر مخاطبان جویا شد.

حجت الاسلام مروج اسدآبادی در پاسخ به این پرسش اظهار کرد: جواب خود را با طرح چند پرسش از ائمه جماعات و روحانیون ارایه می کنم؛ سوال من این است که علمای بزرگوار! رهبران جامعه! آیا می دانید در اط راف مسجد شما چه استعدادهایی نهفته است؟ آیا می‌دانید چه جوانان هنرمندی اطراف مسجد شما هستند و استعدادهای مختلفی دارند؟ آیا می‌دانید چه کارهای خوبی را برای دین و اهداف مقدس دین می‌توانند انجام دهند؟ آیا این استعدادها را به کار گرفته‌اید؟

این روحانی فعال در عرصه تئاتر مسجدی گفت: من این رویکرد را اتخاذ کردم و آنچنان نتیجه خوبی گرفتم که مسجد امام حسین (ع) دارای ۴۰۰ نفر عضو جوان فعال شد؛ ما برنامه‌های مختلف، تئاترها و نمایش‌نامه‌های متعدد کمدی، درام و تراژدی را نوشتیم و اجرا کردیم تا جایی که حتی در مراسم عروسی بچه‌ها تئاتر کمدی برگزار کردیم و آن قدر از این رویکرد استقبال شد که خودشان می گفتند تاثیر آن بسیار بهتر از مراسم دیگر بوده است.

رمضان متفاوت مسجد صنیع‌الدیوان/ طلبه‌ای که مسجد را پاتوق تئاتری‌ها کرد

وی افزود: در نتیجه من این تجربه را داشتم و نتیجه‌اش را دیدم که بالاترین و بهترین اثرگذاری را تئاتر دارد به نحوی که تاثیر آن از هر سخنرانی و برنامه‌ای بیشتر است؛ خطاب من به ائمه جماعت است که در کنار کار ادعیه و مراسم و سخنرانی‌ و روضه‌خوانی‌ها مراسم این چنینی برگزار و بچه‌های با استعداد مسجد را شناسایی و جمع کنید و مطمئن باشید که نتیجه خوبی می‌گیرید؛ این رویکرد تاثیر بسزایی دارد اما تاکنون از آن غفلت شده است.

حجت الاسلام و المسلمین مروج اسدآبادی تصریح کرد: ائمه جماعات بیایند و از همین حالا کار را آغاز و جبران کنند، من مطمئن هستم که اگر کار را شروع کنیم در آینده شاهد حضور گسترده جوانان در مسجد خواهیم بود و من حاضرم در حد توانم تا جایی که بتوانم در هر مسجدی برایشان کلاس بگذارم و حتی نمایشنامه در اختیارشان قرار دهم؛ من حتی در ایام کرونا که مسجد تعطیل بود برای مساجد حدود چهل نمایش‌نامه با موضوعات تاریخی و کمدی نوشتم و حاضرم بیایم و زیر نظر امام جماعت در خدمت مسجد باشیم و بچه‌های با استعداد مسجدی جمع شوند.

در ادامه قره‌شیخلو به طرح این پرسش پرداخت که بین لباس روحانیت و تئاتر و هنر چگونه هماهنگی ایجاد کردید چراکه برای بسیاری تطابق این دو با یکدیگر ممکن است عجیب باشد. بنابراین سوال ما این است که این دو موضع در زندگی شما چگونه ایجاد شد؟

حجت‌الاسلام و المسلمین مروجی اسدآبادی در پاسخ به این پرسش اظهار کرد: من از دوران طلبگی همواره توجه‌ام به دو رشته بود؛ الکترونیک و در میان هنرها نقاشی و تئاتر؛ در نتیجه وقتی طلبه‌ها در حوزه به خواب می‌رفتند شروع به مطالعه می گردم چراکه در حوزه درس‌های دیگر به جزو دروس حوزوی ممنوع بود؛ در هرحال نتیجه این شد که هرچیزی را که تئاتر در مسجد نیاز داشت خودم می ساختم، نورافکن و پرژکتورها را خودم درست می‌کردم، نورهای رنگی که باید در صحنه جا به جا شود را با وسایل خودم ساختم و حتی اِکو را خودم ساختم چراکه چهل سال قبل همه مساجد اکو نداشتند بنابراین با اطلاعاتی که از الکترونیک داشتم و می دانستم سسیستم ضبط چگونه کار می کند با خود فکر کردم که اگر بتوانم اکو را روی ضبط پیاده کنم نتیجه خوبی خواهد داشت، در نتیجه ضبط کوچکی را از میدان سید اسماعیل خریدم و چند شب روی آن کار کردم تا بتوانم اکو کنم اما موفق نشدم، یک شب تا صبح نشستم و فقط تلاش کردم و آن قدر هِد گذاشتم و کنار هم چیدم و با وسایل دیگر وصل کردم تا بالاخره صبح موفق شدم و اکنون نیز عکس‌های آن دوران و هرچه که ساختم در آلبوم هست؛ بنابراین جمله من به کسانی که می گویند در مساجد امکانات نداریم این است که اگر انسان اراده کند می تواند امکانات را با کمترین وسایل بسازد.

 در ادامه برنامه اذان‌گاهی شبستان، گزارشی از مسجد حضرت ابوالفضل العباس(س) شهرستان جیرفت پخش شد و طی آن «رقیه مولایی» مدیر کانون فرهنگی هنری حضرت رقیه (س) این مسجد به ارایه گزارشی از فعالیت‌های قرآنی مسجد و کانون پرداخت و گفت: ما همواره تلاش کردیم تا این برنامه‌ها در ایام مختلف برپا شود از جمله طرح صالحین قرآنی همیشه برگزار شده است.

رمضان متفاوت مسجد صنیع‌الدیوان/ طلبه‌ای که مسجد را پاتوق تئاتری‌ها کرد

رمضان متفاوت مسجد صنیع‌الدیوان/ طلبه‌ای که مسجد را پاتوق تئاتری‌ها کرد

وی گفت: از سال ۱۳۸۹ که فعالیت خود را آغاز کرده ایم علاوه بر دوشنبه‌ها، زمان‌های دیگری را نیز اختصاص دادیم و اکنون به گونه ای شده است که ذیل این آموزش ها افرادی که سواد نداشتند می‌توانند قرآن را روان بخوانند.

در ادامه برنامه حجت‌الاسلام محمدی، امام جماعت مسجد صنیع الدیوان که میزبان برنامه اذان‌گاهی شبستان بود، در مورد نحوه گشودن روزه و افطار اظهار کرد: باز کردن روزه با آب ولرم طبق  سخن پیامبر اکرم (ص) رویکردی است که توصیه می کنیم روزه داران به آن عمل کنند، ما در مسجد همواره این مسایل را مورد توجه قرار می دهیم از جمله سعی می کنیم که قندِ نیشکر را بیاوریم، البته که ساکنان شهرهای مختلف سلیقه های متنوعی هم دارند.

وی گفت: بر اساس طب اسلامی و سنتی می توان از ۱۸ دمنوش استفاده کرد، ب رای مثال کسی که طبع سرد دارد می تواند از دمنوش پونه و نعناع بنوشد، ما سعی می کنیم دمنوش‌های مختلف را در شب های آتی در طول ما مبارک رمضان به سفره افطار بیاوریم، یکی از این دمنوش ها چای باد رنج بویه است که مورد علاقه‌ امام علی (ع) بود.

حجت الاسلام محمدی ادامه داد: در این ایام بسیاری از نوجوانانی که هنوز به سن تکلیف نرسیده اند علاقه دارند که روزه بگیرند اما می گویند اذیت می شوند، روزه کله‌گنجشکی معروف است یعنی یک وعده غذایی باشد که این سبک مورد تایید ائمه (ع) نیز بوده است، بنابراین می شود از همین حالا به این شکل گروه سنی که هنوز به تکلیف نرسیدند با روزه و روزه داری آشنا کرد.

گفتنی است در بخش های پایانی این برنامه نیز تواشیحی از سوی بچه‌های مسجد اجرا شد تا زینت بخش پایان برنامه و لحظات نزدیک به اذان مغرب باشد.

رمضان متفاوت مسجد صنیع‌الدیوان/ طلبه‌ای که مسجد را پاتوق تئاتری‌ها کرد

کد خبر 1754666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha