دنیا هویت زن مسلمان ایرانی را با انقلاب شناخت

پور حسینی با بیان اینکه هویت زن ایرانی مسلمان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در جهان شناخته شد گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد رشد و سرعت پیشرفت بانوان درحوزه های مختلف و برطرف شدن موانع آنها در این حوزه ها بودیم ضمن اینکه نفوذ اینترنت و رشد فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نیز در پیشرفت زنان بسیار موثر بود.

«مریم پورحسینی» استاد حوزه علمیه خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار زنان و خانواده خبرگزاری شبستان با اشاره به دستاوردهای انقلاب در حوزه بانوان گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد عوامل رشد و سرعت پیشترفت بانوان درحوزه های مختلف و برطرف شدن موانع آنها در این حوزه ها بودیم ضمن اینکه نفوذ اینترنت و رشد فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نیز در پیشترفت زنان بسیار موثر بود.

وی اظهار کرد: در واقع بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، عوامل رشد برای زنان محقق شد و  آنها بر طبق آموزه های دینی با موقعیت و جایگاه خود آشنا شدند و با افزایش سطح آگاهی و کسب معرفت و بصیرت متوجه شدند که اگر بخواهند عروسک ساخته شده، دست غرب باشند، آسیب های زیادی تهدیدشان می کند، و با توجه اینکه جو جامعه هم در حال تغییر و گذار بود لذا این فضای اجتماعی جامعه، آنها را تبدیل به نقطه حساس و تاثیرگذار در انقلاب نمود.بنابراین زنان با تاثیرگذاری خودشان در پیروزی انقلاب اسلامی یک لذت خاصی را تجربه کردند. بنده هم یکی از فعالان اوایل انقلاب بودم که تجارب بسیار شیرینی کسب نمودم به گونه ای که از  ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ تا ۲۲ بهمن به اندازه چندین سال رشد فکری پیدا کردم.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انقلاب اسلامی تاثیرگذاری بسیار عجیبی بر زنان ایران داشت، افزود: ۱۷ شهریور سال ۵۷  که مشهد زیر تانک های رژیم قرار گرفت، نقطه عطف انقلاب اسلامی در این شهر  محسوب شد. آن روز بنده در صف دوم جمعیت ایستاده بودم، وقتی از آن شرایط  نامناسب و بحرانی فرار می کردیم، جوانان برای کمک به سمت ما می آمدند ولی ما امتناع می کردیم و می گفتیم خودمان مقاومت می کنیم. در واقع خود انقلاب باعث درک و بصیرت بیشتر زنان  و به میدان آمدن آنها در عرصه انقلاب شد و این تاثیرگذاری سال ها بعد از انقلاب هم باقی ماند.

وی با بیان اینکه الگوی زن سوم در پی شکل گیری نقشه جامع هویت زن مسلمان است خاطر نشان کرد:  بنابراین نیاز است در این راستا با دانش افزایی و طبق آموزه های دینی جایگاه والا و زیبای زن تعریف شود؛ و با توجه به اینکه الگوی زن غربی چیزی جز آسیب و تهدید برای زنان ما ندارد،  امیدواریم زنان جامعه با کسب بینش لازم و دستیابی به کمال فکری که مهمترین نقش آفرینی خود را همان گونه که در پیروزی انقلاب  اسلامی داشتند در حال حاضر در راستای پشترفت کشورشان هم داشته باشند. بنابراین باید کاتالیزورهای قوی در رشد و پیشترفت بانوان را بشناسیم، سپس موانع موجود را برطرف نماییم تا بتوانیم از ظرفیت های خوب حوزه زنان در پیشترفت کشورمان استفاده کنیم. بنابراین باید این مولفه ها هم در بحث نقش آفرینی زنان در انقلاب و هم در بحث الگوی زن سوم بکارگیری شوند.

پور حسینی تصریح کرد: به نظر بنده جامعه شناسان، روان شناسان، نخبگان و تحلیل گران انقلاب اسلامی می بایست این کاتالیزورها و مولفه های سرنوشت ساز و اثر گذار را از کلام مقام معظم رهبری ، آموزه های اسلامی، قرآن و سخنان بزرگان ( شهید سلیمانی) استخراج کنند و برای الگوی زن سوم در نظر بگیرند.چون  اکنون دنیا، دنیای سرعت است و از آن طرف شکاف دهنده های منفی در حوزه زنان بسیار زیاد هستند و ما هم نمی توانیم منتظر تاثیر آن در ۲۰ یا ۵۰ سال آینده باشیم.

این استاد حوزه بیان کرد: متاسفانه در حال حاضر می بینیم که سبک آرایش و زیبایی خانم ها تبدیل به یک اولویت شده و در فضای مجازی هم بشدت تبلیغ می شود. این مسایل با نقشه هویتی زن مسلمان در الگوی زن سوم در تضاد بوده و بسیار هم آسیب زا است. ناگفته نماند که ورود مستقیم ما گاهی مواقع نتیجه معکوس می دهد. بنابراین لازم است نخبگان جامعه  به میدان بیایند و آن شتاب دهنده های مثبت را پیدا کنند که گاهی مواقع می توانند با یک جمله یا یک بیت شعر اثرگذار، سرعت تحول مثبت در حوزه زنان را دو چندان نمایند لذا امیدواریم بتوانیم با برطرف کردن موانع، تهدیدهای حوزه زنان را به فرصت تبدیل کنیم.

وی با بیان اینکه شرکت بانوان در مناسکی مانند اعتکاف و راهپیمایی اربعین یک امر مسلم است، اظهار کرد:  این نشان می دهد که بانوان تمام سختی های این راه را به جان می خرند و در مراسم های معنوی شرکت می کنند، با این اوصاف آنها به میدان آمدند ولی آسیب ها و تهدید هایی هم از سوی دیگر وجود دارد تا با ایجاد موانع اجازه معنویت حقیقی به زنان را ندهد لذا وظیفه ماست تا علاوه بر شناسایی تبیین ها، نقاط حساس و بزنگاه ها را هم بیابیم تا به سمت ریل گذاری الگوی زن سوم حرکت نماییم.

پور حسینی تصریح کرد: طبق گرارش های واصله بیشترین در خواست خانواده ها به ویژه خانم ها در ماه شعبان ظهور امام زمان (عج) است، بنابراین استفاده از ظرفیت ماه شعبان و ماه مبارک رمضان بهترین فرصت در راستای تقویت باورهای دینی  است. ضمن اینکه فضای ماه مبارک رمضان امسال نیز یک فضای استراتژیکی برای تکمیل و شکل گیری نقشه جامع  الگوی زن سوم است.

وی با بیان اینکه زنان ما پیشرفت های خوبی در حوزه های علمی داشتند گفت: کارنامه علمی زنان ایران بعد از انقلاب اسلامی رتبه درخشانی کسب کرد. هویت زن ایرانی مسلمان در جهان شناخته شد و اکنون تصویر زیبایی از زن ایرانی در اذهان مردم جهان شکل  گرفته است.

 پورحسینی با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی زنان ما تشنه درک و بصیرت شدند اظهار کرد: آنها فرصت های زندگی خود را شناختند و از آنها استفاده مثبت نمودند. ضمن اینکه در عرصه تاثیرگذاری فرهنگی در خانواده و عرصه بین المللی نیز با چهره های جدیدی درخشیدند.

کد خبر 1749291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha