فصل تمدنی حضور زنان در مسجد

کانون‌های فرهنگی هنری تخصصی خواهران با لبیک به مطالبه مقام معظم رهبری در موضوع الگوی سوم زن و ساماندهی همه فعالیت‌های مسجدی بانوان بر مدار زن، خانواده و سبک زندگی، می‌کوشند ظرفیت لازم برای ایفای نقش تمدنی این قشر اثرگذار را فراهم کنند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، در زمانه‌ای که هر اندیشه و مرام و مکتبی به ویژه از نوع غربی آن می‌کوشد الگوی مدنظر خود را درباره زن ارائه کند و بر اساس این الگو سبک زندگی زنان را که نقش حیاتی و اساسی در رشد و تعالی خانواده و جامعه ایفا می‌کنند، راهبری کند، این اسلام و بتبع آن انقلاب اسلامی هستند که فارغ از انگاره‌ها و الگوهای شرقی و غربی می‌کوشند زن به جایگاه تراز خود که جامعه پردازی و تمدن‌سازی است، برسد؛ ناظر بر همین نگاه است که الگوی سوم زن معرفی شده است.

مقام معظم رهبری درباره این الگو می‌فرمایند: «زن، در تعریف غالباً شرقی، همچون عنصری در حاشیه و بی‌نقش در تاریخ‌سازی؛ و در تعریف غالباً غربی، بمثابه‌ی موجودی که جنسیت او بر انسانیتش می‌چربد و ابزاری جنسی برای مردان و در خدمت سرمایه‌داری جدید است، معرفی می‌شد. شیرزنان انقلاب و دفاع مقدس نشان دادند که الگوی سوم، «زن نه شرقی، نه غربی» است. زن مسلمان ایرانی، تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان، گشود و ثابت کرد که می‌توان زن بود، عفیف بود، محجبه و شریف بود، و درعین حال، در متن و مرکز بود. می‌توان سنگر خانواده را پاکیزه نگاه داشت و در عرصه‌ی سیاسی و اجتماعی نیز، سنگرسازی‌های جدید کرد و فتوحات بزرگ به ارمغان آورد.»(پیام به کنگره‌ی «هفت هزار زن شهید کشور» ۱۳۹۱/۱۲/۱۵)

اما ... اینکه این الگوی سوم زن چطور و چگونه باید تبیین و نهادینه شود، مسأله‌ای دیگر است، وقتی غرب و شرق رسانه، مد و پوشاک، سینما، فضای مجازی و هر آنچه را که ممکن است برای معرفی و نهادینه کردن الگوی مدنظر خود به کار گرفته‌اند ما نمی‌توانیم صرف طراحی الگو انتظار معجزه داشته باشیم، الگو باید تبیین شود و جای عرضه و جولان حداقل در عرصه آزمایشی و در فضایی کوچک را داشته باشد تا بتوان آن را به کل جامعه تعمیم داد... و کجا بهتر از مسجد می‌تواند چنین کارکردی داشته باشد؟!

فصل تمدنی حضور زنان در مسجد

حتی اگر نخواهیم به صدر اسلام و تمدن اسلامی و دوران طلایی ایفای نقش اول در همه سناریوهایی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و قضایی توسط مسجد بازگردیم، تاریخ نیم قرن اخیر کشور به خوبی این ادعا را ثابت می‌کند؛ چنان که شروع نهضت امام خمینی(ره) از مسجد بود، سخنرانی‌های شخصیت‌های اثرگذار انقلاب همچون شهیدان مطهری و مفتح و نیز آیت الله العظمی خامنه‌ای در مساجد انجام و از مسجد شور انقلابی به جامعه پمپاژ می‌شد. این روند ادامه داشت و مسجد پس از پیروزی نهضت امام و امت هم محل تجمعات مردمی، برگزاری رفراندوم و انتخابات، و از همه مهمتر آموزش، بسیج و اعزام نیرو و خدمات به جبهه‌ها دور دوران دفاع مقدس بود.

در همه سال‌های پس از جنگ هم با آنکه شاید رونق دهه شصت را در مسجد آنطور که باید، شاهد نبودیم اما باز هم در بزنگاه‌هایی مثل وقوع سیل و زلزله و کرونا و مقابله با فتنه‌ها باز هم این مسجد و مسجدی‌ها بودند که اجازه ندادند کِشته‌ها از بین رفته و رِشته‌ها پنبه شود!

فصل تمدنی حضور زنان در مسجد

با همین نگاه بود که برای جریان‌سازی فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در اوایل دهه ۷۰ شمسی راه‌اندازی شد و توانست با همه فراز و فرودها و نقاط ضعف و قوت خود، در طول بیش از سه دهه فرهنگ و هنر مسجدی را با سرود، نمایش، کتابخوانی، مسابقه و... حفظ کند و جماعتی به نام بچه‌های مسجد را تشکیل دهد که در بحرانی مثل کرونا جان برکف، خوش درخشیدند.

اکنون هم این ستاد در لبیک به مطالبه مقام معظم رهبری در موضوع تحقق الگوی سوم زن، اقدام به تأسیس کانون‌های تخصصی خواهران کرده است، کانون‌هایی که قرار است فرهنگ و هنر و سایر فعالیت‌های مسجدی را به خدمت تحقق زن، خانواده و سبک زندگی تراز اسلامی درآورند و بستر را به گونه‌ای فراهم کنند تا زنان ما با حضور در فضای مسجد و برخورداری از معنویت که در خَشت خِشت خانه‌های خدا وجود دارد، بتوانند در چله دوم انقلاب، نقش جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی خود را ایفا کنند.

فصل تمدنی حضور زنان در مسجد

نقشی که قبلاً هم ایفا کرده‌اند و به مرور زمان به دست فراموشی سپرده شده است، مگر نبودند مادران، همسران، خواهران و دختران شهیدی که از مساجد، عزیزان خود را راهی جبهه و جنگ کردند و در همان مسجد هم به استقبال بدن مطهر شهیدشان رفتند و از فردای تشییع شهدایشان در همان مسجد هم خادم پشت جبهه و مشغول کمک به رزمندگان شدند. نقشی که زینب‌وار ایفا شد و توانست نوعی بازخوانی امروزی از حماسه آفرینی زنانه در کربلا باشد!

خوشبختانه، راه‌اندازی بیش از ۱۰۰۰ باب کانون تخصصی خواهران که با آموزش و تدوین درسنامه همراه است، در مدت کوتاه فعالیت توانسته جذب بالایی از میان بانوان مسجدی داشته باشد و با استقبال مواجه شود، و افق روشنی را برای نقش آفرینی زنانه در تحقق سبک زندگی اسلامی ایرانی ترسیم کند. اخبار خوشی که از این کانون‌ها به گوش می‌رسد مثل حل مشکلات و معضلات محلی با نگاه مادرانه و ایجاد نشاط اجتماعی در کنار خیزی که برای حل مسئله جمعیت، فرزندآوری، ازدواج آسان، همسرداری و تربیت فرزند برداشته‌اند، نویدبخش اتفاقات خوب برای زنان با محوریت مسجد است که ظرفیت مطلوبی برای ایفای نقش تمدنی به آنها می‌دهد.

کد خبر 1737994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha