تفاهم‌نامه همکاری بین ستاد کانون‌های مساجد خراسان رضوی با پلیس

نشست مشترک ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی با  معاونت فرهنگی و اجتماعی نیروی انتظامی خراسان رضوی با همراهی سایر مدیران فرهنگی و حوزه آموزش‌های شهروندی فراجای استان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، نشست مشترک حجت الاسلام والمسلمین حسن افکار، مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی با سرهنگ حمید طهماسبی، معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس خراسان رضوی با همراهی سایر مدیران فرهنگی واجتماعی و حوزه آموزش‌های شهروندی فراجای استان در محل ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی برگزار و پیرامون همکاری‌های مشترک در راستای ارایه مشاوره، فرهنگ‌سازی در راستای کاهش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با استفاده از ظرفیت کانون‌های مساجد و همچنین بهره مندی اعضای کانون‌ها از خدمات و امکانات نیروی انتظامی و برگزاری برنامه‌ها و تورهای مشترک بحث و تبادل نظر شد.

حجت الاسلام افکار در این جلسه با اشاره به آمار تعداد کانون‌های فرهنگی مساجد و ظرفیت های موجود گفت: هم اکنون بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ مسجد در استان خراسان رضوی وجود دارد که حدود هزار و ۸۵۰ کانون فرهنگی هنری در این مساجد فعال است.

وی ادامه داد: از این تعداد کانون فرهنگی هنری، ۷۸۰ کانون در شهرستان ها و بقیه در روستاهای استان خراسان رضوی فعال هستند که بیش از ۱۰۰ هزار نفر در این کانونها فعالیت می کنند.  در این کانون ها هزار و ۲۰۰ کتابخانه، ۶۰۰ گروه سرود، ۲۵۰ گروه نمایشی و ۱۲ عرصه فرهنگی هنری فعالیت دارند.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی افزود: یکی از اهداف کانون های فرهنگی هنری مساجد تربیت هنرمند اسلامی با استفاده از ظرفیت های مساجد است که در این راستا برگزاری دوره‌ ‌های نویسندگی، سرود، تئاتر و نمایش برای بچه های مسجدی برنامه ریزی و اجرا می شود.

تفاهم‌نامه همکاری بین ستاد کانون‌های مساجد خراسان رضوی با پلیس


رویداد هشتادیوم، تلاشی برای جذب و تربیت نوجوانان 

وی با اشاره به اهمیت پرداختن به نوجوانان گفت: برای تمرکز بر جذب نسل جدید به خصوص نوجوانان ۱۳ تا۱۸ سال رویدادی تحت عنوان «هشتادیوم» راه اندازی شده که در سه محور هویت بخشی، استعداد یابی و پاسخگویی به نیازها در کانون های منتخب استان در حال اجراست.

حجت الاسلام افکار با اشاره به برنامه های ویژه هفته کتاب در این ایام تصریح کرد: از جمله برنامه های ویژه این هفته «شنبه های کتاب» است که در این طرح هر هفته روزهای شنبه یک کتاب به امام جماعت مسجد معرفی می شود تا وی نیز این کتاب را به مسجدی ها معرفی کند.

وی ضمن معرفی رویداد «همت» که در راستای حمایت از کسب و کارهای خانگی در محلات اجرا شده عنوان کرد: «رواق نور» هم یکی دیگر از برنامه های قرآنی مساجد است که در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در مساجد اجرا خواهد شد. در این طرح از قاریان ممتاز دعوت می شود تا هر شب با حضور در مساجد به تلاوت آیاتی از قرآن بپردازند. مسابقات قرآنی «مدهامتان» نیز یکی دیگر از رویدادهای قرآنی کانون های مساجد است که چند سال اخیر برگزار و با استقبال خوبی نیز روبرو شده است.

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی گفت: «مدرسه تئاتر شبستان» نیز یکی از برنامه های خوب ما در حوزه هنرهای نمایشی است که به صورت سراسری در کشور و در مشهد برگزار شده و به صورت مستمر ادامه دارد.

شبکه کانون های مساجد فرصتی برای جریان سازی

حجت الاسلام افکار با اشاره به ساختار شبکه ای ایجاد شده برای ارتباط با کانون‌های مساجد تصریح کرد: مشهد به ۱۷ بخش تقسیم شده و ۱۷ رابط از مساجد محوری و کانون‌های فعال داریم که حلقه وصل ما به سایر کانون‌های آن منطقه هستند که هر یک از رابطین با ۲۵ کانون ارتباط دارند. در سطح استان نیز تعداد رابطین ۸۹ نفر است.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی یادآور شد: علاوه بر اینکه تقریبا اعضای تمامی کانون‌ها هم شامل پسران و هم دختران هستند، ولی ۱۵ کانون ویژه نیز در حوزه زنان و به صورت تخصصی برای مخاطبین دختر در حال فعالیت هستند.

وی افزود: در حوزه گفتمان زن و خانواده  و با هدف شناسایی بانوان فعال و توانمند مساجد برنامه های متعددی را برای دختران و بانوان محلات در دستور کار داریم که طرح «همقدم» به عنوان یکی از پیوست های هشتادیوم از آن جمله است.

وی برگزاری اردوهای جهادی فرهنگی را از دیگر برنامه های کانون‌های مساجد ذکر کرد و افزود: هر ماه دو اردوی جهادی و عملیات فرهنگی در یکی از روستاهای حاشیه شهر مشهد برگزار شده و در راستای جهاد تبیین برنامه های فرهنگی و هنری برای روستاییان عزیز برگزار می شود.

حجت الاسلام افکار در ادامه به ارایه پیشنهاداتی برای همکاری با نیروی انتظامی پرداخت و گفت: در گام اول برای آشنایی بیشتر نسل جوان پیشنهاد برگزار اردوهای آشنایی با خدمات پلیس را می توان اجرا کرد.  

برگزاری جشنواره های هنری و سرود، برگزاری مسابقات مشترک، برگزاری دوره های مشاوره ویژه کاهش آسیب های اجتماعی در حاشیه شهر، استفاده از ظرفیت های تفریحی و ورزشی پلیس، استفاده از فضای کانون‌ها برای جلسات مشاوره و چندین پیشنهاد دیگر از دیگر مواردی بود که در این جلسه مطرح شد.

تفاهم‌نامه همکاری بین ستاد کانون‌های مساجد خراسان رضوی با پلیس

آماده سازی تفاهم نامه همکاری پلیس با ستاد کانون های مساجد استان

سرهنگ حمید طهماسبی، معاون فرهنگی و اجتماعی نیروی انتظامی خراسان رضوی نیز در این جلسه اظهار کرد: سال گذشته در جریان اغتشاشات خیابانی شاهد بودیم که نوجوانان بیشترین حضور را در خیابان داشتند و این امر اهمیت کار های تربیتی و فرهنگی برای این نسل را دوچندان می کند.

وی ادامه داد: به حمدالله ظرفیت های فوق العاده و برنامه های بسیار خوب و اثرگذاری در ستاد کانون‌های مساجد در حال اجراست که جای تقدیر و خداقوت دارد و امیدواریم با همراهی ستاد بتوانیم برنامه های مشترک خوبی را در حوزه های مختلف اجرا کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی نیروی انتظامی خراسان رضوی گروه های سرود کانون‌های مساجد را ظرفیتی ویژه و کم نظیر دانست و ادامه داد: در اولین گام پیشنهاد می کنم جشنواره سرودی با موضوع شهدای فراجا بین کانون‌های فرهنگی مساجد و همچنین جشنواره ای ویژه دختران کانون‌ها با همین موضوع طراحی واجرا شود.  

وی با اشاره به ظرفیت های رسانه ای پلیس استان تصریح کرد: در راستای جهاد تبیین و برای ترویج و بازنشر بهتر تولیدات فرهنگی و هنری و همچنین محتواهای آموزشی ما و همچنین کانون‌های مساجد، ظرفیت های رسانه ای را می توان به اشتراک گذاشته و اثرگذاری بهتری در فضای رسانه ای داشت.

سرهنگ طهماسبی عنوان کرد: برای استفاده بهتر ازتوانمندی های اعضای کانون‌ها، کسانی که در رشته های مختلف مانند طراحی و گرافیک یا تدوین و نویسندگی و سایر رشته ها فعالیت دارند و زمان سربازی آنها فرارسیده را به ما معرفی کنید تا با هماهنگی با سازمان نظام وظیفه این عزیزان در معاونت فرهنگی و اجتماعی به کارگیری شده و حتی در صورت علاقه مندی آنها این همکاری در قالب جذب و استخدام هم ادامه یابد.

وی اظهار کرد: مجموعه پیشنهادات شما و موارد متعدد دیگری که امکان طرح و اجرا دارد را همکاران بنده در کارگروهی مشترک با ستاد کانون‌های مساجد در چند جلسه احصاء و در قالب یک تفاهم نامه آماده کنند تا انشالله بتوانیم همکاری‌های خوبی را با این مجموعه آغاز کنیم.

پایان پیام/

کد خبر 1734692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha