تقویت ارتباط کانون مساجد با خانواده‌ها و مدارس، موفقیت جذب را به همراه دارد

مدیرمسئول کانون فرهنگی و هنری منتظران مهدی(عج) اصفهان گفت: تقویت ارتباط کانون های فرهنگی و هنری با خانواده های اعضای مرکز و مدارس موفقیت جذب به مسجد را همراه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، انتقال تجارب موفق مدیران مسئول کانون های فرهنگی و هنری مساجد می تواند برای دیگر افراد فعال در این حوزه فرصت های رشد و تعالی را فراهم سازد از این رو بسترسازی برای انتقال آن توسط رسانه ها و یا نشر مکتوب لازم است.

کانون فرهنگی و هنری منتظران مهدی(عج) مسجد شهید بهشتی قائمیه شهر اصفهان، یکی از مراکز فعال در ارتباط بین مسجد و مدرسه و خانواده اعضا کانون است که شاخص «مدارس مسجد محور» را به خود اختصاص داده و دستاوردهای آن به نوجوانان می رسد.

این مرکز فرهنگی و هنری توانسته با ایجاد فرصت های درآمدی به چالش های مالی خود نیز پاسخ داده و به خودکفایی برسد.

همه این شاخصه های موفق برگرفته از رفع موانع پیش روی کار فرهنگی در مسجد بوده که از جمله آن تاثیر رسانه دیجیتال، سخت گیری خانواده ها و موانع درسی است که باعث شده جذب به کانون و مسجد سخت شود از این رو مسئولان کانون این سه مقوله را رفع کرده اند.

گفتگوی اختصاصی حجت الاسلام «حسین برومند» مدیرمسئول کانون فرهنگی و هنری منتظران مهدی(عج) اصفهان با خبرگزاری شبستان ابعاد این موضوع را تشریح کرد.

چشم انداز فعالیت ها از کجا آغاز شد؟

سوالی ابتدا مطرح شد که چگونه شهدا و بسیاری از علما به درجات بالای معنوی رسیدند؟ بررسی این پرسش مسیر راه و چشم انداز را مشخص کرد.

بررسی های زندگی شهدا و علمای بزرگ دینی نشان می دهد که آنان در ارتباط با مسجد موفقیت و درجه معنوی بالا را به دست آورده اند و هرچقدر این رابطه بیشتر تقویت شده، فیض معنوی نیز در افراد بیشتر رشد پیدا کرده است.

شهدا و علمای بزرگ برای دستیابی به این درجات از مسجد شروع کرده اند که بهترین معلم و جریان تربیتی برای آنان بوده و باعث شده که پیشرفت کنند.

بررسی این نتیجه الگوی و چشم انداز راه را روشن می کند که اگر امروز در جامعه ارتباط بین مسجد را تقویت کنیم، قطعا شخصیت های بزرگی را تربیت کرده و نوجوانان و جوانان ما به درجات عالی پیشرفت می رسند.

وجه متمایز مسجد با دیگر مراکز فرهنگی برای تربیت چیست؟

روح معنوی حاکم در مسجد وجه متمایز این مرکز با سایر نهادهای فرهنگی در امر تربیت نیروی انسانی است که حاکمیت آن باعث تغییر شخصیت افراد می شود.

فرد با حضور در مسجد از معنویت حاکم در این بستر استفاده کرده و فرصت های رشد و تعالی خود را فراهم می سازد.

این شاخصه ها بسیار مهم است اما اگر در کنار آن تیم تربیتی موفق و مدیران متخصص فرهنگی نیز در بخش های مختلف اجرایی مسجد مثل خادم، هیات امنا و امام جماعت حضور داشته باشند و مدیر و تیم اجرایی کانون نیز این توانایی و ظرفیت را داشته باشند آنگاه سود آن دو چندان خواهد شد.

تقویت ارتباط کانون مساجد با خانواده‌ها و مدارس، موفقیت جذب را به همراه دارد

موانع پیش روی جذب به مسجد چگونه رفع شد؟

فضای مجازی ناشی از دسترسی به گوشی های همراه دیجیتال، سبک زندگی خاص قالب در خانواده ها که میزان رفت و آمد فرزندان برای حضور در مسجد کنترل می شود و مدارسی که با حجم بالای تکالیف و بعضا بی توجهی به موضوعات تربیتی مانع از حضور دانش آموز در کانون مساجد می شوند.

بررسی این سه مانع باعث شده تا راهکارهایی در این خصوص ارائه شود که در موضوع فضای مجازی حذف آن سخت است اما با ارائه برنامه های جذاب در کانون فرهنگی و هنری امکان جذب و ایجاد فاضله با شبکه های اجتماعی و بازی های دیجیتال را کاهش می دهد.

تقویت ارتباط با خانواده ها امکان حضور فرزندان را بیشتر کرده و باعث شده تا پدر و مادر و دیگر اعضای خانواده نیز همراه با عضو کانون در مسجد حاضر شوند و همین موضوع یکی از شاخص های موفق کانون فرهنگی و هنری منتظران مهدی(عج) اصفهان است.

بی مهری بعضی از مسئولان مدارس به موضوعات تربیتی و یا حجم بالای تکالیف با ارائه برنامه های آموزشی در مسجد امکان حضور دانش آموزان را برای تقویت پایه درسی و یا رشد بیشتر علمی فراهم می کند.

مدارس مسجد محور اینگونه شکل می گیرند که بسیاری از خدمات آموزشی و فرهنگی در مسجد محله ارائه می شود که در تعامل بین این دومرکز دست یافتنی خواهد بود و یا مسجد بتواند خدمات آموزشی خوبی را برای دانش آموزن ارائه بدهد.

تقویت ارتباط کانون مساجد با خانواده‌ها و مدارس، موفقیت جذب را به همراه دارد

دغدغه های مالی کانون های مساجد چگونه پاسخ می گیرد؟

یکی از مهمترین چالش های پیش روی کانون های فرهنگی و هنری مساجد، مشکلات اقتصادی و درآمد پایدار در این مراکز است که باید بر اساس ماموریت مسجد و ایجاد فرصت های خودکفایی، به رفع نیاز کمک کرد.

خدمات فرهنگی و آموزشی یکی از فرصت های درآمدی به حساب می آیند که مسئولان کانون های مساجد به آن بپردازند.

کد خبر 1734673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha