ثبت تاریخ شفاهی علما و نخبگان یک ضرورت است

صاحب نظران تاریخ نگاری، در نشست هم اندیشی اساتید، محققین ، پژوهشگران وصاحب نظران تاریخ شفاهی حوزه و روحانیت؛ نگارش و توسعه تاریخ شفاهی نخبگان و علمای بزرگ را که در قید حیات هستند یک اولویت شمردند.

 به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، نشست هم اندیشی اساتید، محققین ، پژوهشگران وصاحب نظران تاریخ شفاهی حوزه و روحانیت به همت کارگروه سنت های کارآمد حوزه در مرکز آموزش وپژوهش کلام ومعارف اهل بیت ( علیهم السلام) «کلامنا» برگزار گردید.
در این نشست صمیمی ضمن تشکر وقدردانی از حضور پژوهشگران تاریخ شفاهی حوزه بر اهمیت موضوع تاریخ نگاری در این خصوص تاکید گردید و ثبت تاریخ و معرفی حوزه وروحانیت و عرضه سبک زندگی بزرگان و علمای حوزه  به نسل کنونی وآیندگان حوزه  یک ضرورت ووظیفه شمرده شد.
محققین در این نشست اظهار داشتند: تاریخ شفاهی از پروژه هایی است که در هر مجموعه و منطقه جغرافیایی جهت ماندگاری و حفظ میراث گرانبهای آن مجموعه باید انجام شود و حوزه علمیه کهن خراسان که دومین حوزه جهان تشیع است یکی از نقاطی است که در همجواری حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام دارای گنجینه های فراوان نهفته ای است که می تواند با ثبت تاریخ زرین آن، همواره تاثیر گذار در تربیت فرهنگی ، سیاسی، دینی نسل های جوان کنونی وآینده کشور باشد.
پژوهشگران عرصه تاریخ شفاهی حوزه با اشاره به کارهای فراوانی که تا کنون در زمینه تاریخ نگاری حوزه توسط گروه ها ، نهادها وافراد مختلف انجام شده و با عنایت به گستردگی کار در این عرصه این نشست را به فال نیک گرفتند و گفتند: مسئولین این امر باید هر چه سریع تر در این عرصه دست بکار شوند زیرا شخصیتها و علمای بزرگی که سخنان و گفتار، منش و صبغه زندگی وسیره عملی آنان می تواند راهگشا ومسیریاب آیندگان باشند به تدریج از میان ما می روند و غفلت ما از آنان یک خسران بزرگ و جبران ناپذیری است که جز حسرت چیزی بدنبال ندارد.
صاحب نظران تاریخ نگاری، نگارش و توسعه تاریخ شفاهی نخبگان و علمای بزرگ را که در قید حیات هستند یک اولویت شمردند و افزودند: تبار شناسی علمی، اخلاقی، اجتماعی وسیاسی حوزه علمیه با دسترسی به خاطرات و تجربیات و مکتوباتی که در سینه بزرگان حوزه نهفته است تا زمانی که در قید حیات هستند میسر خواهد بود. البته این گرد آوری خاطرات و حفظ سوابق و پیشینه شخصیت های بزرگ علمی از طریق مصاحبه حضوری می تواند آن وقایع وحوادثی که در هیچ جائی ثبت نشده را برای آیندگان ماندگار سازد.
متخصصین عرصه تاریخ نگاری اظهارداشتند: تا کنون کارهای زیادی در مورد تاریخ شفاهی حوزه انجام شده است اما بعلت عدم آمار و پراکندگی کار و عدم هدف گذاری  و نبود ساختار مناسب و عدم شناخت ماهیت کار، نتوانسته نتیجه مطلوب وقابل قبولی در کارنامه خود ثبت کند لذا اگر خواسته باشد  در زمینه تاریخ شفاهی حوزه کاری انجام شود و بازدهی مطلوب داشته باشد لازم است ابتدا نقاط قوت و آسیب های کار شناخته شود و به دست اندرکاران این مجموعه آموزش لازم نیز داده شود.   
تاریخ نگاران شفاهی در این نشست خطاب به مسئولین اجرائی این پروژه با اشاره به بهره مندی از مکتوبات و کتب موجود در این خصوص و جمع آوری اسناد و مستندات و ایجاد بانک اطلاعات و عدم موازی کاری، اعلام آمادگی کردند که با تمام توان در این خصوص کارگروه سنت های کار آمد حوزه را در راستای اجرائی نمودن تاریخ شفاهی حوزه یاری رسانند و آنچه در توان دارند همت کنند تا این پروژ عظیم و بجا مانده حرکت خود را آغاز وبا مغتنم شمردن از این فرصت  طلائی بوجود آمده،  نسبت به مکتوب نمودن خاطرات بزرگان و صاحب نظران حوزه با برنامه ریزی و هدف گذاری و آسیب شناسی کارهای انجام شده همکاری لازم را داشته باشند. 
در این نشست پس از بحث وتبادل نظر نسبت به تاریخ شفاهی پژوهشگران این عرصه طی جمع بندی،  پیشنهادات و نکاتی از قبیل: ایجاد بانک اطلاعات وآمار، تدوین طرحنامه ، ایجاد سایت ارتباطی مجموعه کارگروه تاریخ شفاهی، ایجاد مرکز اسناد و مستندات و تصاویر و فیلم های موجود از بزرگان حوزه، ایجاد موزه واسناد و مستندات تاریخ شفاهی حوزه، هدف گذاری و ماهیت شناسی تاریخ شفاهی، پرهیز از موازی کاری، داشتن دیدگاه فراجناحی، عدم غفلت از شخصیت های بانوان حوزوی، و... را متذکر شدند    
شایان ذکر است این نشست ۳ ساعت به طول انجامید و همه محققین و پژوهشگران نکته نظرات خو درا در خصوص تاریخ شفاهی وضرورت اجرای آن در حوزه بیان کردند و در پایان خواستار ادامه نشست بصورت ماهانه شدند.

کد خبر 1730501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha