از رسیدگی به محرومان محله هرندی تا رسیدن به مقام جانبازی در اغتشاشات

حجت‌الاسلام کارخانه امام جماعت بااخلاق و دغدغه‌مند جهادی در محله هرندی است که با کمک مسجدی‌ها اتفاقات خوبی را در این محله محروم رقم زده است؛ وی در ماجرای اغتشاشات سال گذشته نیز سعی کرد در سنگر مسجد تبیین و روشنگری کند و به مقام جانبازی نائل شد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام محمد علی کارخانه، امام جماعت بااخلاق و روحانی دغدغه مند جهادی است که از سال ۱۳۸۴ در محله هرندی انجام فعالیت های فرهنگی و حرکت های جهادی را تکلیف خود کرده است، همین تکلیف مداری او را به این محله‌ای محروم در تهران کشاند، تا با همت و همبستگی مردم با آسیب های اجتماعی این منطقه مقابله و مشکلات مردم را حل کند.

 وی که ۱۸ سال است، اماممت جماعت مسجد جامع الهادی(ع) منطقه هرندی را بر عهده دارد، مسجد را پناهگاه اجتماعی و مرکزی برای رسیدگی به مشکلات و گرفتاری های مردم قرار داده و در این سال‌ها دوست نداشته از فعالیت‌های خودش و اهالی مسجد الهادی(ع) بگوید و اطلاع رسانی کند.

از رسیدگی به محرومان محله هرندی تا رسیدن به مقام جانبازی در اغتشاشات

حجت الاسلام کارخانه که در طول سال‌های گذشته از هیچ اقدامی برای حل معضلات اهالی محله هرندی با محوریت مسجد دریغ نکرده است، در شروع فعالیتش در این منطقه با پررنگ کردن نمادهای فرهنگی و خدمات شهدای این منطقه سعی کرد، اثرگذاری فعالان و شهدای مسجدی را در خدمت رسانی به مردم پررنگ نماید.

از رسیدگی به محرومان محله هرندی تا رسیدن به مقام جانبازی در اغتشاشات

به اعتقاد وی مسجد تنها مکانی برای اقامه نماز و عبادت نیست، بلکه باید گرفتاری‌های مردم، مشکلات جوانان، ارشاد آنها در این مکان مقدس و توسط اهالی مسجد دنبال شود. زیرا که پیامبر گرامی اسلام(ص) نسبت به مساجد چنین نگاهی داشتند و همواره مسجد را ملجأ و پناه مردم قرار داده بودند، امروز نیز کارگزاران مسجد باید رسالت ایشان را دنبال کنند. وی معتقد است، اگر چه نماز جماعت در مسجد آثار و برکات بسیاری به  همراه دارد و باید این اجتماعات دینی را حفظ کرد، اما خانه های خدا باید در تمام امور فرهنگی، اقتصادی، آموزشی، امنیتی، ورزشی، سیاسی و اجتماعی فعال باشند، اگر این طور شد، دشمن نمی تواند به اهدافش برسد و مردم به مساجد امیدوار می شوند.

از رسیدگی به محرومان محله هرندی تا رسیدن به مقام جانبازی در اغتشاشات

این امام جماعت جهادی و فعال در سال‌های گذشته با تلاش اهالی مسجد جامع الهادی(ع) و همراهی دیگر مساجد منطقه و با همکاری برخی نهادها و سازمان ها در رفع آسیبهای ناشی از فقر و اعتیاد در این منطقه گام های خوبی برداشت. وی از مواردی گفت که برخی از صاحبخانه‌ها اثاثیه مستأجر را به دلیل دیرکرد اجاره‌بها بیرون می‌ریختند، و وی اجاره مستأجران را با پا درمیانی و اصطلاحاً ریش گرو گذاشتن،  تمدید و یا با تهیه منزل دیگر برای سکونت مشکلات آنها را حل و فصل می کرد.

از رسیدگی به محرومان محله هرندی تا رسیدن به مقام جانبازی در اغتشاشات

در روزهای سخت شیوع کرونا، به دلیل محدودیت های کرونایی که  امکان برگزاری مراسم سوگواری برای عزیزان از دست رفته وجود نداشت و حتی خاکسپاری ها را هم غریب و خلوت کرده بود، حجت الاسلام کارخانه به همراه گروهی از طلبه‌ها و روحانیون جهادی پای کار آمدند تا پیکر جان‌باختگان در نهایت احترام به خاک سپرده شود، یا با ایجاد اشتغال برای افرادی که کارشان را از دست داده‌اند و ایجاد فرصت شغلی برای بانوان سرپرست خانوار و نیز سرکشی به خانواده شهدا، نیازمندان، بیماران و خانواده‌هایی که در اثر کرونا اعضای خانواده را از دست داده بودند، سعی می کرد که از مردم دلجویی داشته باشد و گره ای از مشکلاتشان بگشاید.

از رسیدگی به محرومان محله هرندی تا رسیدن به مقام جانبازی در اغتشاشات

یک سال پیش در روزهای ابتدایی آغاز اغتشاشات، این روحانی جهادی در خیابان پیروزی، محله کوکاکولا بین معترضان رفت که با آنها صحبت کند،اما عده‌ای از آنها با سنگ و قمه به سمتش حمله کردند و جمجمه اش را شکستند. در این ماجرا بخشی از استخوان جمجمه حجت الاسلام کارخانه تخریب شد و تحت عمل جراحی قرار گرفت. پزشکان قسمت های شکسته جمجمه وی را با پروتز جایگزین کردند و وی در این ماجرا به درجه رفیع جانبازی نائل شد.

از رسیدگی به محرومان محله هرندی تا رسیدن به مقام جانبازی در اغتشاشات

طلاب و روحانیون در هر منطقه و هر سنگری که حضور دارند در خدمات‌دهی و خدمات‌رسانی به مردم همواره پیشتاز و پیشگام بوده اند و در عرصه دستگیری از مردم خدمات گسترده‌ای را با محوریت مساجد انجام می دهند. حجت الاسلام کارخانه پس از بهبودی نیز فعالیت های جهادی و خدمت رسانی به محله هرندی را از سرگرفت و معتقد است که یک عالم دینی باید بتواند انسان تربیت کند و به صورت ساختاری و کاملا عالمانه، جوانان و قشر فرهیخته و تحصیلکرده را گام به گام ارشاد و دستگیری کند.

از رسیدگی به محرومان محله هرندی تا رسیدن به مقام جانبازی در اغتشاشات

این امام جماعت جهادی در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه مساجد یکی از اماکنی است که دشمنان از آن عصبانی هستند و به تعبیر امام خمینی(ره) از عصبانیت می می‌رند، اظهار کرد: آن چیزی که دشمنان و استکبار جهانی را ناراحت و عصبانی می کند، پویایی و فعال بودن مساجد است، چراکه این همان چیزی است که مورد تایید اسلام، انقلاب و امامین انقلاب است و ما باید آن را دنبال کنیم.

این روحانی فعال با تقسیم بندی مساجد به مساجد بی خاصیت و تاثیرگذار، گفت: برخی از مساجد، برای دشمنان آزاری ندارند و برایشان مشکلی ایجاد نمی کنند، این مساجد مقبول آنها است و حتی به چنین مساجدی کمک هم می کنند، چرا که در راستای اهداف آنها قدم برمی دارند و تنها کارکردشان خواندن نماز است. اما برخی دیگر از مساجد هم هستند که گفتمان اصیل اسلام و انقلاب را دنبال می کنند و با ارائه خدمات اجتماعی، کمک های مومنانه و از اقشار محروم دستگیری می کنند. دشمنان از چنین مساجد عصبانی هستند و به مقابله، ایستادگی و فتنه انگیزی در برابر آنها می پردازند.

حجت الاسلام کارخانه با بیان اینکه اهالی مسجد هم از این هجمه ها مستثنی نیستند و همواره مورد حمله دشمنان و استکبار جهانی قرار دارند، گفت: به دلیل آنکه اهالی مسجد به دنبال کادرسازی برای امام زمان(عج) و انقلاب هستند، به همین جهت دشمنان اثرگذاری آنها در جامعه را برنمی تابند و تلاش دارند که به آنها ضربه وارد کنند، اما هرقدر که دشمنان به آنها ضربه وارد کنند، اراده آنها قوی تر و عزمشان جزم‌تر می شود و محکمتر پای آرمان های نظام و شهدا می ایستند.

از رسیدگی به محرومان محله هرندی تا رسیدن به مقام جانبازی در اغتشاشات

وی ادامه داد: دشمن امروز با مردم ایران مشکل دارد و ترور دانشمندان، تحریم علیه ملت همه با هدف به زانو در آوردن آنها است، اما تا زمانی که ملت با هم اتحاد و همبستگی داشته باشند و اهالی مسجد با فعالیت های جهادی یاری رسان مردم باشند،دشمن هیچ غلطی نمی تواند بکند.

سخن آخر اینکه یک امام جماعت وقتی موفق خواهد بود که خودش را از مردم بداند و در کنار مردم باشد و با اهالی محله به خصوص با قشر جوان و نوجوان محله ارتباط برقرار کند، لذا ابتدا باید خود را مزین به علم و اخلاق کند و سپس در مسیر خدمت به مردم و گره گشایی از کار مردم گام بردارد این همان چیزی است که حجت الاسلام کارخانه به عنوان امام جماعت و امام محله انجام داده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1724478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha