هنر تذهیب باید برگرفته از فکر و خلاقیت باشد

شاهی گفت: هنر تذهیب باید برگرفته از فکر و خلاقیت باشد و ورود هنرمندان به تذهیب معاصر بیانگر خلاقیت و توانمندی استادکاران این عرصه است.

زینب شاهی هنرمند تخصصی رشته تذهیب، مسئول کارگاه نگارگری سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کردستان اظهار کرد: ۱۴ سال در رشته نگارگری فعالیت دارد و آموزش می‌دهد و در نمایشگاههای داخلی و خارجی افتخار آفرین بوده است.

وی در خصوص وضعیت نگارگری در کشور اظهار کرد:  به نظرم در ده سال اخیر حمایت زیادی از هنر نگارگری در کشور نشده است و رشد هنرمندان براساس مسابقات خارجی و جوایز بالایی بوده که برای دریافت آن تلاش کردند و جا دارد در جشنواره های داخلی مانند جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران هنرمندان نوجوان و جوان حمایت جدی شوند تا بهتر فعالیت کنند.

شاهی اعلام کرد: برای پیشبرد بهتر جشنواره‌های هنرهای تجسمی باید امکانات کارگاهها بیشتر شود و جوایز و خدمات جشنواره افزایش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: نیاز است وسایل و ابزار مورد نیاز هنرمندان هنرهای تجسمی که بسیار گران است با حمایت متولیان و دولت ارزان تر در اختیار هنرجو قرار بگیرد و یا کارت تخفیف به هنرمندان این عرصه اختصاص یابد تا با دریافت ارزانتر متریال هنرجویان به سمت این هنرها تشویق شوند.


هنرجویان جوان با استعداد سرمایه های هنر به شمار می‌روند

وی با اشاره به اینکه هنرجویان این دوره از هنرهای تجسمی بااستعداد هستند، گفت: باید ارشاد اسلامی از این افراد حمایت کند تا در زمینه فعالیتی که دارند رشد و پیشرفت کنند چرا که وجود هنرجویان جوان با استعداد سرمایه های هنر به شمار می‌روند و باید پشتیبانی شوند.

مدرس کارگاه آموزشی رشته نگارگری جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران تصریح کرد: هنر تذهیب ریشه در هنر اسلامی ما دارد و پیشینه قوی دارد که عناصری که در این هنر استفاده می شود به دوره ساسانی برمی‌گردد اما  هنرمند در هر دوره ویژگی حاکم بر جامعه را در هنر خود آورده است و دوره های مختلف تاریخی تذهیب را اگر بررسی کنیم تاریخ را در آن می توان دید.


شاهی عنوان کرد: در دوره معاصر اساتید نگارگری تلاش کردند که هنرمندان را تشویق کنند که از دوران گذشته الگو بگیرند اما تذهیب دوره معاصر شکل گرفته است و به عنوان هنرجوی این رشته تذهیبی نمی سازم که کپی صرف از دوره صفویه، سلجوقیه و یا ایلخانی باشد و تابلوی تذهیبهای من برگرفته از تفکر و ایده است و جشنواره های خارجی مسبب این امر شده اند چون به خلاقیت شخصی رتبه می دهند و نسل ما جسارت رقابت را پیدا کرده است.

جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران از یکم شهریور ماه در سنندج آغاز به کار کرد و در این جشنواره هنرمندان ۲۵ شهر کشور در ۱۰ رشته شامل نگارگری، طراحی، نقاشی، عکاسی، کاریکاتور، خوشنویسی، عکاسی و مجسمه سازی به مدت سه روز به رقابت می پردازند.

کد خبر 1621661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha