درآمد 5/13 میلیارد دلاری کشور از صنعت گردشگری

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: با توجه به هدفگذاری صورت گرفته در سال 91 برای ورود 5/7میلیون گردشگر به کشور، با تحقق این امر، 5/13 میلیارد دلار درآمد ارزی نصیب کشور می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قزوین، منوچهر جهانیان، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور، ظهر امروز (11 شهریور) در همایش ملی گردشگری مذهبی که در سالن اجتماعات اداره کل تبلیغات اسلامی استان قزوین برگزار شد، بیان کرد: امروز گردشگری به عنوان یک نیاز و یک ضرورت اجتناب ناپذیر در سبد فرهنگی خانواده ها جای پیدا کرده است.
 

وی ادامه داد: در راستای توسعه گردشگری خارجی و استفاده از ظرفیت کشور برای ورود گردشگر به کشور، در سال 90، بالغ بر سه میلیون و 294 هزار گردشگر خارجی وارد کشور شدند که از این محل 5.5 میلیارد دلار درآمد حاصل شد و برای یک میلیون و 600 هزار نفر نیز به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد شد.
 

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور تصریح کرد: با توجه به هدفگذاری صورت گرفته در سال 91 برای ورود 7.5 میلیون نفر گردشگر، اگر بتوانیم با تعامل و همکاری خوبی که بین دستگاه های دولتی، مجموعه های گردشگری، بخش خصوصی و فعالان این حوزه وجود دارد، به این عدد دست یابیم، 13.5 میلیارد دلار درآمد ارزی نصیب کشور می شود.
 

وی افزود: با دست یابی به این عدد، می توان نزدیک به چهار میلیون شغل به صورت مستقیم غیرمستقیم نیز در مناطق مختلف کشور ایجاد کرد.

 

* رشد 49 درصدی سفرهای تابستانی
جهانیان با اشاره به رشد تعداد گردشگران در ایام نوروز و فصل تابستان، اظهار کرد: در سفرهای ایام نوروز رشد 35 درصدی را شاهد بودیم و در سفرهای تابستانی نیز در دور نخست سفرها در تیر ماه، رشد 32.11 درصدی و در ایام ماه مبارک رمضان نیز رشد 19 درصدی را داشتیم.
 

وی خاطر نشان کرد: یکی از نکات حائر اهمیت در ماه مبارک رمضان، ماندگاری مسافران در شهرها و مکان های زیارتی بود که رشد 37 درصدی در این خصوص داشتیم.
 

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور اعلام کرد: در دور جدید سفرها در هفته اول 43 درصد و در هفته دوم از اول تا هشتم شهریور رشد 49 درصدی سفرهای داخلی صورت گرفته است.
 

وی یادآور شد: طی پنج ماه گذشته علاوه بر اینکه برخی کشورها از رشد منفی گردشگری برخوردار بودند ما توانستیم با تعامل مناسب دستگاه ها، رشد خوبی در این حوزه داشته باشیم و امیدواریم در شش ماه دوم سال نیز جهش نسبی در جذب گردشگر صورت گیرد.

 

* افزایش 50 برابری درآمد گردشگری در سال 2011
جهانیان با اشاره به افزایش گردشگری در کشورهای مختلف دنیا توضیح داد: در سال 1950، 25 میلیون گردشگر در کل جهان داشتیم و درآمد حاصل از این صنعت نیز کمتر از 20 میلیارد دلار بود که این عدد در پایان سال 2011 به 982 میلیون نفر گردشگر رسیده که رشد 40 برابری داشته است و درآمد حاصل از این صنعت نیز با رشد حدود 50 برابری به یک هزار و 30 میلیارد دلار رسیده است.
 

وی خاطر نشان کرد: این موضوع نشان دهنده اهمیت صنعت گردشگری و استقبال مردم از این صنعت و فعالان در این حوزه است.

 

* افزایش جذب گردشگر با برگزاری اجلاس سران جنبش عدم تعهد
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران، اظهار کرد: برگزاری اجلاس سران جنبش عدم تعهد در ایران، افتخاری برای کشور ما در عرصه بین المللی بود و ما توانستیم چهره واقعی ایران را به دنیا نشان دهیم.
 

وی گفت: ایران در این اجلاس میزبان بیش از 120 کشور بود و در کنار این اجلاس نمایشگاهی نیز از صنایع دستی برگزار شد و همچنین میهمانان از چند استان کشور بازدید داشتند که آنچه مشاهده کردند برایشان اعجاب انگیز بود و امیدواریم این امر موجب معرفی ایران در عرصه بین الملل و افزایش گردشگر شود.
 

جهانیان اضافه کرد: یکی از علل عدم توفیق ما در گردشگری خارجی، عدم شناخت مردم از مناطق مختلف ایران است که باید اطلاع رسانی کرده و نسبت به معرفی این مکان ها اقدام و آنها را در مرکز دید مردم دنیا قرار دهیم.
 

وی با اشاره به اهمیت گردشگری مذهبی، افزود: در کنار گردشگری طبیعی، علمی، آموزشی و تاریخی، گردشگری مذهبی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و استان قزوین نیز با دارا بودن 230 اماکن مقدس و مذهبی و امامزاده ها می تواند به عنوان قطب گردشگری در کنار استان های مشهد و شیراز معرفی شود.
 

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور خاطر نشان کرد: در گردشگری مذهبی، گردشگران علاقه دارند از زائرسراها و حتی مسافرخانه ها استفاده کنند و به دنبال اسکان در هتل چند ستاره نیستند و این نکته ای است که در گردشگری مذهبی نهفته است و امیدواریم برگزاری این همایش، نقطه عطفی برای معرفی هرچه بیشتر ظرفیت ها و توانمندی های قزوین باشد.
 

پایان پیام/

کد خبر 167965

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha