نظام جامع مدیریت حفاظت و پایش غار تاریخی کرفتو تدوین شود

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در بازدید از غار تاریخی کرفتو، گفت: باید به دنبال تدوین نظام جامع مدیریت حفاظت و پایش در غار تاریخی، طبیعی کرفتو باشیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از سنندج، مسعود علویان صدر، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، امروز ( 11 شهریور) در این بازدید گفت: با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های بالا در غار کرفتو، لازم است ظرفیت های موجود مورد بازبینی قرار گرفته و این اثر ملی این ظرفیت را دارد که خود را در سطح جهان مطرح شود.


وی تصریح کرد: نکته ای که باید در خصوص این غار مورد توجه قرار گیرد، افزایش اطلاعات باستان شناسی، مستند سازی و آسیب شناسی این مجموعه است و باید پلان جامع این غار که توسط کارشناسان تهیه شده کامل شود تا بتوانیم حفاظت بلند مدت این اثر تاریخی را تامین کنیم.


معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور افزود: غار کرفتو بنایی بسیار زیباست و باید از لحاظ نیروهای کارشناسی و متخصص و همچنین امکانات و خدمات تقویت شود.


وی به ثبت جهانی شهر میمند کرمان که دارای دست کند است اشاره کرد و گفت: این ثبت جهانی می تواند فرجه ای را برای غار تاریخی، طبیعی کرفتو ایجاد نماید و آنچه که می تواند موجبات این ثبت را برای این غار ایجاد کند انجام مطالعات هدفمند و ارائه گزارشات علمی و کاربردی مشهود است.


علویان صدر خاطرنشان کرد: باید کارشناسان و متخصصان مرکز را جهت بازدید به این غار تاریخی دعوت کرده و نشست های تخصصی در قالب ورک شاپ برای آنها برگزار شود تا بتوانید از تجارب آنها استفاده نموده و نقاط ضعف بررسی و تقویت شود.

 

وی خاطر نشان کرد: غار های طبیعی از دو لحاظ دارای اهمیت هستند یکی به لحاظ تاریخی که نشان دهنده سیرتحول و تکوین نظام یکجانشینی و بستری برای ایجاد تمدن در سرزمین ایران و دوم مکان یابی بسیار شایسته گذشتگان برای تامین امنیت و زندگی و امرار معاش بوده است.


معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: امید است با وجود ظرفیت های موجود در این غار زیبای تاریخی شاهد ثبت جهانی آن در آینده ای نزدیک باشیم.


پایان پیام/

کد خبر 167935

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha