ادبیات خاص و پرشور شریعتی بسیاری از جوانان را به دین جذب کرد

دکتر محمد مهدی جعفری با اشاره به اینکه ادبیات دلنشین شریعتی موجب جذب جوانان بسیاری به اندیشه های دینی شد،عنوان کرد: نثر ادبی شریعتی نشان از دانش گسترده و عمق معرفت او داشت.

به گزارش خبرنگار شبستان، شریعتی انسانی با اندیشه پویا وماندگار است که برای بیان این اندیشه ها همواره از ادبیات فاخر و ماندگاری بهره گرفته است چنانکه ما در سخنرانی ها و نوشته های شاهد نوعی نثر ادبی زیبا ، روان و جذاب هستیم نثری که با تعمق و ژرف نگری خاص او همراه است.


ازجمله ویژگی هایی که نثر دکتر شریعتی دارد اینست که وی نظراتش را با انتخاب کلمه ها و جمله ها با شیوه ای بسیار زیبا منعکس می کند بنابراین حسن انتخاب جمله ها و تعبیرها و داشتن احساس مشترک و نیاز مشترک با خوانندگان و شنوندگان نوشته ها و سخنرانی هایش، از ویژگی های اوست که در واقع می توان گفت این زیبایی در ارائه را می توان در زیبا کردن محتوا هم دید؛ اگر محتوا را به دو معنا بیان کنیم: یکی به معنای یک نظام فکری شکل یافته، متقن و مستند اسلامی در حد یک تحقیق جامع، و یکی اینکه آنچه از این تحقیق بدست می آید با فرمی از ذهنیات که زیبا و دلپذیر است ،شکل می گیرد وعرضه می شود.


بنا براین در کنار دیگر ویژگی های دکتر شریعتی آنچه به زبان و آثار او ارج و ماندگاری بیشتری می دهد بکارگیری همین ادبیات خاص اوست که ما در این باره با چند از اهالی ادب به گفتگو پرداخته ایم و نظرات آنه را در این باره جویا شده ایم.

 

دکترمحمدمهدی جعفری، استاد دانشگاه و یکی از کسانی است که شریعتی را از نزدیک می شناخت و با او دوستی داشته است، وی ضمن آنکه معتقد است ادبیات شریعتی ادبیات بسیار والایی است، می گوید: درخراسان مرحوم ادیب نیشابوری اول یک مکتب ادبی غنی ایجاد کرد و ادیب نیشابوری دوم میراث ادبی او را ادامه داد بنابراین همه کسانی که درخراسان دست به قلم می برند از یک ادبیات ریشه دار برخوردار بودند.

 

وی ادامه می دهد: از طرفی دیگر شریعتی تحصیلکرده مکتب ادبیات بود و درمکتب پدر نیز که به یک کانون فرهنگی شباهت داشت بسیار این مسائل را آموخته بود و ادبیات عمیق او نیز ریشه در همین موضوع داشت.

 

به اعتقاد جعفری، دکتر شریعتی در سخنرانی های خود از ادبیات بسیارغنی استفاده می کرد نمونه برجسته ادبیات او در کتاب «حج» نمود یافته است چنانکه استاد محمدرضا حکیمی درباره او سخنی با این مضمون دارد که اگر شریعتی هیچ کاری در دوره ما نکرده باشد همینکه توانست با این ادبیات خاص اسلام را به جوانان معرفی کند جذاب ترین کار را در تاریخ معاصر انجام داده است.

 

وی در ادامه این مطلب، تصریح می کند: شریعتی با ادبیات جوان پسند به جوانان هم عصر خودش اسلام را معرفی کرد ادبیاتی عمیق و ریشه دار که به راحتی موجب جذب جوانان می شد و وی در سخنرانی های خود از آن بهره می گرفت البته مجموعه نوشته های او در کویریات نیز از نثر ادبی بسیار فاخری برخوردار است نثری که از درون وی، معرفت و سواد او سرچشمه گرفته است.


ادبیات دکتر شریعتی ترکیبی و فاخر است
در ادامه ابوطالب مظفری نیز در این باره عنوان کرد: ادبیات دکتر شریعتی ادبیاتی ترکیبی است که در چند دهه گذشته درنوع خود بی نظیر بوده است چنانکه این ادبیات در خود فلسفه و معارف اسلامی و تاریخ را نیز به همراه دارد.


وی خاطر نشان کرد:اگرچه این نوع ادبیات ممکن است تناسبی با بیان علمی و تحلیلی امروز نداشته باشد اما شریعتی متفکری موفق است که توانسته ادبیات را در رابطه با اندیشه دینی اش به کار گیرد.


وی زبان دکتر شریعتی را پرشور و جذاب تبلیغی خواند و گفت: این زبان فاخر و جذاب است هر چند ممکن است که محیط دانشگاهی را راضی نکند اما در دوره خود و حتی در دهه های بعد توانست خیل گسترده ای از طرفداران را به دست آورد.


مظفری «کویریات» دکتر شریعتی را سرشار از زبانی موثر و فاخر ادبی دانست و گفت: این زبان اگرچه در اجتماعیات و دیگر آثار او به نحوی تغییر می کند اما همیشه ادبیات خاص دکتر شریعتی به سخنرانی ها و متن های وی جلوه و رنگ خاصی می بخشد.


ادبیات شریعتی بی سابقه و کاملا مبتکرانه است
در ادامه منیژه آرمین، نویسنده و یکی ازشاگردان دکتر شریعتی، عنوان کرد: دکتر شریعتی از کسانی بود که در ادبیات شیوه ای تازه ای را به کار گرفت شیوه ای که تا آن زمان سابقه نداشته و آن استفاده از پیام و مطالب فلسفی و دینی بود.

 

وی ادامه داد: او با این زبان توانست تا حدی متنهای خود را به زبان داستانی نزدیک کند به عبارتی دکتر شریعتی مبدع یک نثر جدید بود و قالبی را برای بیان آورد که موجب جذب مخاطبان گسترده ای می شد.

 

آرمین تصریح کرد: بیان ادبیات خاص دکتر شریعتی کاملاً شخصی و ابداعی است و موضوعی را به شکلی کاملاً واضح با زبانی ادبی پرشور بیان می کند و آن هم در زمانی که غربزدگی به شدت شایع بود همین زبان و ادبیات خاص دکتر شریعتی توانست موجب جذب جوانان روشنفکر و گرایش آنها به دین شود که در جای خود از اهمیت خاصی برخوردار است.


در پایان باید گفت: که به کار گیری زبان ادبیات با چاشنی دین و فلسفه است که راز محبوبیت افردای چون شریعتی را تشکیل می دهد و موجب می شود که او هم درحافظه نسل خود به عنوان انسانی محبوب و اندیشمند باشد وهم نسل های آینده را به نوعی به سمت خود جلب کند.


پایان پیام/

کد خبر 143007

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha