نیازمندی سیستم آموزش قرآن به اخلاق مداری و تخصص معلمان

دغاغله اخلاق و تخصص را دو ویژگی اصلی یک معلم قرآن برشمرد و گفت: نبود تخصص همچون فقدان حیا و ادب در معلمان قرآن، صدمات جبران ناپذیری به بدنه قرآن آموزی کشور وارد می کند.

 

مهدی دغاغله، قاری و داور بین المللی درباره ویژگی های یک معلم قرآن به خبرنگار شبستان گفت: یک معلم قرآن در گام نخست باید آراسته به اخلاق قرآنی باشد. آنچنان که پیامبر اکرم (ص) به عنوان بزرگترین معلم قرآن به این اخلاق آراسته بودند و فرمودند: "من برای مکارم اخلاق مبعوث شده ام".

وی با بیان این مطلب که تنها یک معلم پایبند به اوامر و نواهی الهی می تواند سرمشق قرار بگیرد، اظهار کرد: هر علمی که تعلیم داده شود در جای خود ارزشمند و قابل تکریم است. اما در میان تمامی علوم، قرآن در صدر قرار دارد از این رو معلم آن باید التزام عملی به احکام و فرامین آن داشته باشد.

دغاغله درباره ویژگی های دیگری که یک معلم قرآن در تربیت جامعه بر عهده دارد، عنوان کرد: وقتی ازا خلاق سخن به میان می آید ویژگی های مختلفی همچون صبوری و تحمل و دقت در تعلیم نیز در آن جای می گیرند. اما متاسفانه علی رغم نیازمندی های جامعه آن طور که باید اخلاق قرآنی مورد توجه نبوده و حتی در معلمان و استادان این ساحت مقدس کمتر دیده می شود.

قاری بین المللی ادامه داد: اینکه چهره ای قرآنی بر سر حق القدم خود برای حضور در محفل و مجلسی شرایط مالی تعریف کند، به لحاظ اخلاقی قابل توجیه نیست. اگرچه ممکن است معلمان دیگر دروس همچون ریاضی و فیزیک به صراحت توقعات خود را بیان کنند اما ادب و حیای از محضر قرآن باید مانع شود تا یک قاری و معلم قرآن شروط مالی تعیین کند.

وی تاکید کرد: این توجه به اخلاق با پیش فرض برخورداری معلمان از تخصص های لازم تاکید می شود. اما نکته دیگری نیز در این میان وجود دارد و آن عدم برخورداری معلمان این عرصه از تخصص های لازم است. امر که به اندازه اخلاق اهمیت دارد و متاسفانه فقدان آن آسیب های جدی به بدنه قرآن آموزشی در کشور وارد می کند.

دغاغله استفاده از نیروهای غیرمتخصص در عرصه قرآن بر مبنای روابط را دور از اخلاق وحیانی خواند و تصریح کرد: متاسفانه حتی دیده می شود در سیمای قرآن نیز در حوزه های تخصصی از افراد غیرمتخصص استفاد همی شود، و این نتیجه ای جز تخریب درپی ندارد چرا که در اغلب موارد مطالب نسنجیده توسط افراد غیرمتخصص مطرح می شود.

وی با تاکید بر لزوم برخورداری افراد منتسب به قران از جایگاه ویژه در جامعه خاطرنشان کرد: کار قرآنی مهمترین کارها در طیف فعالیت های فرهنگی است. از این رو باید اولویت فعالان ین عرصه در مقایسه با دیگر عرصه ها مدنظر باشد و در کنار احترامف تسهیلات لازم نیز برای آنها پیش بینی شود.

پایان پیام/
 

کد خبر 128496

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha