اولمرت: برای جنگ با ایران عجله نکنید/دیپلماسی هنوز جواب می‌دهد

نخست وزیر سابق اسرائیل با تاکید بر رویکرد حساب شده و اندیشمندانه هسته‌ای ایران و اشاره به اینکه در شرایط فعلی نباید برای حمله غیرضروری به ایران عجله کرد، گفت که دیپلماسی همچنان می‌تواند کارآمد باشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، "ایهود اولمرت" نخست وزیر مستعفی رژیم صهیونیستی در مصاحبه ویدئویی روز گذشته خود با شبکه تلویزیونی "سی ان ان" با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد که ایران رویکردی اندیشمندانه و محاسبه شده را در برنامه هسته‌ای خود پیش گرفته است،‌ اعلام کرد که این رویکرد حساب شده تهران نشان می‌دهد که اتخاذ رویکرد دیپلماسی در قبال ایران همچنان می‌تواند موثر باشد.

این اظهارات اولمرت بعد از آن گزارش می‌شوند که او یکشنبه هفته جاری در کنفرانسی که روزنامه صهیونیستی "جروزالم پست" در نیویورک آمریکا ترتیب داده بود، مخالفت خود را با آغاز اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران اعلام کرد و گفت که در حال حاضر دلیلی برای صحبت درباره یک تلاش نظامی و قطعا آغاز حمله نظامی ایران وجود ندارد.

نخست وزیر سابق اسرائیل در ادامه مصاحبه خود با "سی ان ان" ضمن اشاره به اینکه رهبری ایران در حال حاضر در پیشرفت برنامه هسته‌ای خود مرز معینی را رد نکرده است، گفت: این امر نشان می‌دهد که ایرانی‌ها دست کم متفکر و باملاحظه هستند و این امر بدین معناست که آنها در گام‌های خود عجله‌ای ندارند اما در حال محاسبه گام‌های خود هستند و از پیامدهای احتمالی آنچه در ایران انجام می‌دهند آگاهند و این همان چیزی است که ما می‌خواهیم آنها درک کنند.

نخست وزیر سابق اسرائیل به طور ضمنی و نه علنی گفت که او دستور اقدام نظامی اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای "الکبار" در منطقه "دیرالزور" سوریه را در سال 2007 میلادی داده است؛ وی گفت: تفاوت بزرگی میان رویدادهای آن زمان و رویدادهای امروز است؛ رآکتور سوریه ظرف مدت چند روز عملیات خود را آغاز می‌کرد و بنابراین زمانی برای منتظر ماندن باقی نمانده بود.

اولمرت گفت: تمام ارزیابی‌های انجام شده توسط آژانس‌های اطلاعاتی انجام داده‌اند و من شنیده‌ام نشان می‌دهند که ایران (در صورت حمله) واکنش نشان می‌دهد و این امر یک جنگ منطقه‌ای را در خاورمیانه ایجاد می‌کند و این جنگ روی ثبات خاورمیانه، وضعیت اقتصادی تاثیر می‌گذارد و پیامدهای گسترده‌ای دارد.

اولمرت افزود که اسرائیل همچنان نیاز دارد که برای دفاع نظامی از خود در برابر علیه آمادگی داشته باشد و باید قابلیت‌هایی را برای دفاع از خود ایجاد کند.

نخست وزیر مستعفی اسرائیل گفت: ما باید جامعه بین‌المللی را بدون بحث‌های زیادی به آرامش برای اتخاذ اقدامات و تحریم‌ها و فشار اقتصادی و غیره و غیره ترغیب کنیم؛ نباید برای اقدامات نظامی خاص علیه ایران که در شرایط فعلی ضرورتی ندارند، عجله کرد.

اولمرت گفت که "آمریکا" و نه "اسرائیل" باید جنگ علیه ایران را مدیریت کند

اولمرت در ادامه این مصاحبه گفت: اگر تلاش‌های بین‌المللی نتواند برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند، هرگونه اقدام نظامی علیه ایران باید نه از سوی اسرائیل که از سوی آمریکا مدیریت شود؛ اقدام نظامی آخرین چاره است و من ترجیح می‌دهم که در صورت شکست تمام تلاش‌ها، این (اقدام نظامی) از سوی آمریکا و با حمایت جامعه بین‌المللی صورت گیرد.

نخست وزیر سابق اسرائیل با اشاره به اینکه دولت آمریکا نیز باید درباره میزان و مقیاس هرگونه اقدام نظامی تصمیم بگیرد، افزود: قطعا اسرائیل بخشی از این تلاش (اقدام نظامی آمریکا علیه ایران) خواهد بود اما اسرائیل نباید منجر به چنین اقدامی (حمله) شود.

اخیرا میان مقامات اطلاعاتی و نظامی سابق و فعلی اسرائیل درباره رویکرد تل آویو در قبال ایران و نحوه مدیریت "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر و "ایهود باراک" وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در این زمینه اختلاف نظراتی به وجود آمده است که این اختلاف نظرات از‌ آنجائی اهمیت دارند که اسرائیل مدعی شده است که حتی اگر آمریکا تل‌آویو را همراهی نکند، خود اسرائیل به صورت یک جانبه علیه ایران اقدام خواهد کرد.

رئیس سابق سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل اخیرا ضمن تأکید بر اینکه نخست‌وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی شایستگی اداره تل‌آویو را ندارند اعتراف کرده است که سران اسرائیل درباره موضوع ایران به مردم دروغ می‌گویند.

رئیس سابق سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی نیز ضمن اعلام حمایت خود از دیسکین و تاکید بر اینکه نظام ایران نظامی هوشمند است، اعلام کرده که با سیاستی که نتانیاهو علیه ایران به کار گرفته است، مخالف است.

اولمرت انتقادات دیسکین از سران اسرائیل را "کاملا غیرمعمول" توصیف کرد و گفت: من ترجیح می دهم که میان جنبه‌های شخصی آنچه دیسکین گفته است و جنبه های واقعی اظهارات او تمایز قائل شوم؛ ما فکر نمی کنیم که اولویت‌ها درست تنظیم شده باشند؛ اولویت اول همانطور که گفتم همکاری با آمریکا با رویکردی محترمانه، جدی و دقیق است و نه تلاش برای تعلیم و پند و یا مقصر دانستن رئیس جمهور آمریکا است بلکه اولویت اول همکاری با اوست.

نخست وزیر سابق اسرائیل با اشاره ضمنی به اینکه به سران فعلی اسرائیل در زمینه تصمیم گیری درست اعتمادی ندارد، گفت: شما می توانید از آنچه من گفتم درک کنید که اعتماد من (به سران اسرائیل) کامل نیست.
 

پایان پیام/

کد خبر 128470

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha