حضور رییس جمهور در آیین افتتاحیه نمایشگاه کتاب

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عصر امروز سه شنبه ۱۲ اردیبهشت با حضور حضور «محمود احمدی نژاد» رییس جمهور، افتتاح می شود و به مدت 10 روز میزبان علاقمندان کتاب است.

 

به گزارش خبرنگار شبستان، بسیاری نمایشگاه کتاب تهران را بیشتر فروشگاه بزرگ کتاب تهران نام می نهند اما تأثیر برپایی چنین فروشگاه ملی را نیز نمی توان کوچک شمرد. جشنواره فیلم فجر را مهمترین رویداد فرهنگی سالانه کشور تلقی می کنند اما بدون شک باید نمایشگاه بین المللی را به لحاظ کمیت استقبال عمومی، بزرگترین اتفاق فرهنگی کشور دانست.


بیست و پنج ساله شدن نمایشگاه کتاب شاید یکی از اتفاقات مهمی است که بر اساس آن باید بخش‌های مختلف نمایشگاه، کیفیت کتاب‌ها و همچنین کمیت و کیفیت آثار مکتوب مورد ارزیابی قرار گیرد و البته برنامه‌ریزی‌هایی نیز در راستای بهبود وضعیت و رسیدن به نقطه مطلوب در نظر گرفته شود. یکی از رویکردهای مسوولان نمایشگاه کتاب امسال در این راستا، برپایی بخش ربع قرن است.


بر اساس این گزارش ، در آیین افتتاحییه این نمایشگاه که از ساعت 17 در بال شرقی مصلی واقع در نیم طبقه شبستان برپا می شود، علاوه بر رییس جمهور، «سیدمحمد حسینی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «بهمن درّی» رییس نمایشگاه کتاب، ناشران، فرهیختگان و اهالی قلم داخلی، سفرای 10 کشور خارجی حضور خواهند داشت.


بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روز سه شنبه 12 اردیبهشت ماه ساعت 17، با حضور «محمود احمدی نژاد» رییس جمهور، «سیدمحمد حسینی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «بهمن درّی» رییس نمایشگاه کتاب، ناشران، فرهیختگان و اهالی قلم افتتاح می‌شود. همچنین سفرای 10 کشور خارجی نیز برای حضور در مراسم افتتاحیه اعلام آمادگی کرده‌اند.


در این مراسم که در بال شرقی مصلی واقع در نیم طبقه شبستان قرار دارد، رسماً آغاز می‌شود، پس از قرائت قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و تیزر نمایشگاه این دوره، به ترتیب رییس نمایشگاه کتاب، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس جمهور به سخنرانی می‌پردازند. بخش دیگری از این مراسم، اجرای سرود توسط گروه «دستان» است.


بر اساس این گزارش، قرار است که در این مراسم از تمبر ربع قرن جهاد فرهنگی رونمایی شود. طرح این تمبر محتوی المان‌های برجسته‌ای از 24 دوره نمایشگاه کتاب است که در آن سیر صعودی دوره‌های برگزاری این نمایشگاه با نماد «سیمرغ» به نمایش گذاشته است.


70 هزار دانشجو کارت‌های خرید کتاب خود را دریافت کرده‌اند
همچنین در این دوره از میان 150 هزار دانشجویی که برای دریافت کارت الکترونیک خرید کتاب ثبت نام کرده بودند، تاکنون ۷۰ هزار نفر کارت خود را از بانک‌های صادرات دریافت کردند.
«سیدمهدی جعفری» مدیر کمیته روابط عمومی بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان، ضمن اعلام این خبر، بیان کرد: یارانه 2 میلیارد تومانی بن‌کارت دانشجویی که مهلت ثبت نام آن تا 15 اردیبهشت اعلام شده بود با استقبال خود دانشجویان مواجه شد که بر این اساس این یارانه تا یک میلیارد تومان دیگر افزایش یافت.


وی تاکید کرد: 70 هزار نفر از میان 150 هزار دانشجویی که برای دریافت کارت الکترونیک خرید کتاب در نمایشگاه کتاب ثبت نام کرده بودند، تا روز 10 اردیبهشت ماه کارت‌های خود را از بانک‌های صادرت دریافت کرده‌اند.


جعفری خاطرنشان کرد: از بین این 70 هزار دانشجو، 50 هزار نفر تهرانی و مابقی شهرستانی هستند.


پیش از این نیز، «بهمن درّی» رییس نمایشگاه کتاب از اختصاص 10 میلیارد تومان اعتبار برای دانشگاه‌ها، استادان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مراکز علمی و نیز تجهیز کتابخانه‌های این قبیل موسسات و همچنین طلّاب سراسر کشور خبر داده بود..


بخشش مالیات کتاب فروشان با هدف حمایت از ناشران در مقابل گرانی کاغذ
علاوه بر این هنوز به افتتاحیه نمایشگاه کتاب دو هفته مانده بود که معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد دو خبر خوش مبنی بر معافیت مالیاتی کتابفروشان و ثابت شدن قیمت کاغذ را اعلام کرد. البته همان زمان بود که اخبار ضد و نقیضی درباره چند ناشر متخلف شنیده شد و کار به آنجا رسید که اجازه حضور یکی از این ناشران در نمایشگاه کتاب صادر نشد.
 

مترو در خدمت کتابخوانان
از همه این موارد خوش و نواقص نمایشگاه کتاب که بگذریم، نمایشگاه کتاب بیست و پنجم از فردا به صورت رسمی آغاز به کار می‌کند. امکانات رفاهی و خدماتی نمایشگاه کتاب واقع در مصلی از استقرار گروه‌های امدادی، آتش نشان، کیوسک‌های غذا، وسایل ایاب و ذهاب چون تاکسی و اتوبوس گرفته تا تست باران، همه و همه توسط ستاد اجرایی نمایشگاه ارزیابی شده است.

 

«حسین صفری» مدیر ستاد اجرایی نمایشگاه کتاب، از ایمنی بیش از حد سازه های فضای باز مصلی به خبرنگار شبستان خبر می‌دهد و می‌گوید: در راستای رفاه بازدیدکنندگان، شرکت مترو قول همکاری داده و بنا بر آن قطارها، زمان بیشتری را در ایستگاه های مصلی و بهشتی می‌ایستند، همچنین ورود قطارهای خالی برای جابجایی مردم و افزایش زمان کار مترو در ایام برپایی نمایشگاه از تسهیلات این شرکت است.

 

البته کمیته ناشران داخلی به بخش های ناشران دانشگاهی، آموزشی و کودک‌ و نوجوان که در محوطه باز مصلی حضرت امام خمینی (ره) مستقر هستند، هشدار داده است که پیش‌بینی جو ناپایدار را داشته باشند و برای کف‌پوش غرفه‌های خود فکر کنند تا کتاب‌ها آسیب نبینند. چرا که سال‌های گذشته با وجود این که ارائه امکانات نشتی آب باران به داخل غرفه‌هایشان داشته‌اند.


یک روز مانده به افتتاحیه! از غرفه‌ها چه خبر؟
به ناشران شرکت کننده در نمایشگاه بیست وپنجم از ساعت 8 صبح تا 12 شب فرصت داده شده تا غرفه های خود را آماده کنند و منعی برای حضور ندارند. اما ناشران و جانمایی و شارژ کتاب‌هایشان در داخل غرفه ها، تا واپسین ساعات روز 11 اردیبهشت ماه ادامه دارد؛ چرا که این روز، آخرین مهلتی است که به ناشران برای آماده سازی غرفه ها اعلام شده است. اما ساعاتی از ظهر گذشته است و غرفه‌هایی چون آستان قدس رضوی، کتابخانه ملی، کتابخانه مجلس، مجمع ناشران انقلاب اسلامی و تعداد زیادی از غرفه های ناشران بین‌الملل واقع در طبقه دوم شبستان، از جمله غرفه هایی هستند که در حال آماده سازی و رنگ آمیزی هستند.


این در حالی است که از روز پنجشنبه 7 اردیبهشت به ناشران اجازه داده شد که در بخش شبستان شارژ و ورود کتاب‌ها با توجه به افزایش حریم کارگاهی آغاز و ناشران مستقر شوند.
به گفته «رضوانی» قائم مقام نمایشگاه کتاب، به ناشرانی که تا پایان روز 10 اردیبهشت غرفه‌های خود را آماده نکنند،‌ اعلام کردیم اگر ناشران تا این روز کارشان به اتمام نرسد، غرفه‌های‌شان به ناشرانی که به دلیل محدودیت فضا نتوانستیم غرفه دهیم، واگذار می‌شود.


اطلاع رسانی پیامکی به مراجعان
به گزارش خبرنگار شبستان، خیابان شهید بهشتی جلوی در ورودی مصلی هنوز نمایشگاه کتاب شروع نشده، شلوغ است. چیزی که در نگاه اول وقتی به مصلی امام خمینی (ره) وارد می‌شوید، خودنمایی می‌کند، بنرهای عظیم و رنگارنگ نمایشگاه کتاب است؛ البته در کنار آنها تبلیغات و تصاویر شهیدان «حجت‌الاسلام عبدالله میثمی» و «ناهید فاتحی کرجو» به عنوان دو شهید شاخص زن و مرد سال 91 نیز دیده می‌شود.

 

عملیات عمرانی مصلی دوشادوش نصب برخی سازه های موقت، کیوسک‌های تبلیغات و راهنمای مراجعان و بنرهای اطلاعاتی و راهنما در محوطه منتهی به شبستان ادامه دارد. ناشران در حال خالی کردن چرخ دستی‌ها و یا در مواردی کتاب ها از داخل اتوموبیل‌هایشان هستند.


در این دوره نمایشگاه کتاب، به دلیل عملیات عمرانی مصلی، برخی مکان‌هایی که سال‌های گذشته مورد استفاده قرار می گرفت، به مکان دیگری منتقل شده است و به همین دلیل کار اطلاع رسانی در روزهای اول نمایشگاه کمی مشکل می‌شود. بر این اساس، بروشورها و نقشه های اطلاعاتی از همان ساعات اولیه آغاز نمایشگاه قابل دسترس است و همچنین تمهیداتی چون سیستم پیامک با همکاری شرکت ایرانسل و همراه اول نیز در نظر گرفته شده است.


بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با پیام «ربع قرن جهاد فرهنگی» از 12 اردیبهشت با حضور رییس جمهور افتتاح و تا 23 اردیبهشت ماه سال 1391 در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

پایان پیام/

کد خبر 128389

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha