ایستادگی ایرانیان بر کرانه های خلیج فارس، رنگ حماسی به خود گرفته است

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس گفت: با آشکار شدن اهداف استعماری قدرت های بیگانه و مزدور، ایستادگی ایرانیان بر کرانه های خلیج فارس، رنگ حماسی و شهادت طلبانه به خود گرفته است.

دکتر محمدعلی رنجبر، رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس با اشاره به اینکه خلیج فارس در طول تاریخ بخش جدایی ناپذیر از سرزمین و هویت ملی ایرانیان بوده است، به خبرنگار شبستان گفت: این بخش با عنوان دریای پارس از آغازین ایام حضور و فرمانروایی آریایی ها در فلات ایران تا دوران اسلامی ایران و همچنان تا روزگار معاصر با هوشمندی و جانفشانی فرزندان این آب و خاک حریم امن بخش جنوبی سرزمین ایران یا خلیج فارس بوده است.

 

وی با اشاره به اینکه از زمان نقشه برداری داریوش هخامنشی از مسیر دهانه خلیج فارس تا ورود اسلام نجات بخش بر روح و جان ساکنان آن و نشان از فرمانروایی ایران به این سرزمین وجود دارد، اضافه کرد: تا قبل از سال 1316 خورشیدی، خلیج فارس بخشی از ایالت فارس محسوب می شده است که پیوند سرزمین فارس با هویت خلیج فارس موضوعی تاریخی است و همین باعث شده شیراز در صیانت از هویت تاریخی و فرهنگی خلیج فارس پیش قدم شود.

 

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس اضافه کرد: هجمه های نرم و ادعای برخی دولتمردان کشورهای حوزه خلیج فارس نسبت به اشاعه نام مجعول برای این میراث ملی باعث شده است که توجه به سوی این میراث جلب شود.

 

دکتر رنجبر اظهارداشت: در سده های اخیر و با آشکار شدن اهداف استعماری قدرت های بیگانه و مزدور، ایستادگی ایرانیان بر کرانه های خلیج فارس، رنگ حماسی و شهادت طلبانه به خود گرفته است.

 

وی ادامه داد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در جایگاه آرشیو ملی و مخزن استنادات هویتی ایرانیان، پشتوانه محکمی بر اثبات مستند تعلقات سرزمینی، تاریخی و فرهنگی خلیج فارس است و بر این اساس اسناد موجود در آرشیو ملی قویترین شیوه مقابله با بیهوده گویی های است که در ساحت خلیج فارس تکرار می شود.

 

رنجبر اضافه کرد: از این رو، در روز 17 اردیبهشت ماه مصادف با روز اسناد ملی آرشیو ملی ایران حکایتگر پیوند تاریخی خلیج فارس با پارس، فارس و فارسیان خواهد بود.

 

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس تاکید کرد: در این روز نگاه استنادی، علمی و هنری به خلیج فارس تحت عنوان "از پارس تا فارس" برگزار می کند.

 

وی اضافه کرد: نگاه استنادی به خلیج فارس با برپایی نمایشگاه "صیانت از نام خلیج فارس در اسناد" با ارائه 70 سند که نام خلیج فارس در آن مشاهده می شود در معرض دید عموم قرار می گیرد که اصل تعدادی از این اسناد در مرکز فارس موجود است و قدیمی ترین سند موجود درباره خلیج فارس در مرکز فارس مربوط به دوره قاجار است.

 

این مقام مسئول اظهار داشت: در این نمایشگاه گزیده ای از اسناد بایگانی ملی که حکایت از قاطعیت ایرانیان در حفظ و صیانت نام پارسی خلیج فارس دارد در قالب 12 نقشه تاریخی عرضه می شود.

 

وی ادامه داد: در بخش علمی این همایش نیز نگاه مستدل به پیوستگی تاریخی و جغرافیایی خلج فارس با کلیت سرزمینی ایران خواهد شد که 2 تن از استادان دانشگاه در این زمینه سخنرانی خواهند کرد.

 

رنجبر افزود: بخش هنری با عنوان "زبان شعر و موسیقی" احساس و تعلق عنصر ایرانی با بخش جدایی ناپذیر سرزمین آبی جنوب کشور را نشان می دهد که شاعران با زبان احساس از خلیج فارس سخن می گویند و موسیقی خلیج فارس نیز حکایت از حضور خلیج فارس در آواها و نواهای سنتی و دیرپای ایرانی معرف خواهد بود.

 

پایان پیام/

کد خبر 128213

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha