خواندن مناجات شعبانیه برای باز کردن گره‌ها و خروج از بن‌بست‌های زندگی

حجت‌الاسلام نژاد صفری گفت: خواندن با حضور قلب مناجات شعبانیه به فرد کمک می‌کند برای زندگی خود نقشه و راه داشته باشد‌ و از بن بست‌ها و گره‌های زندگی خارج شود.

حجت‌الاسلام علی اکبر نژاد صفری - از خطبای برجسته و امام جماعت مسجد امام حسین(ع) زیر کوچه رشت- در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، در ادامه برشمردن فضایل ماه شعبان اظهار داشت: در ماه شعبان المعظم دعاهایی وارد شده که مناجات شعبانیه از جمله مهم‌ترین این دعاها و مناجات محسوب می‌شود.

 

نژاد صفری افزود: مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) زمانی که از امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) پرسیدند شما به کدامیک از این دعاهایی که در ماه شعبان وارد شده، علاقمند هستید، حضرت امام به دعای کمیل و مناجات شعبانیه اشاره فرمودند.

 

امام جماعت مسجد امام حسین(ع) زیر کوچه رشت با بیان اینکه مناجات شعبانیه و دعای کمیل دارای مضامین بسیار بالایی هستند اضافه کرد: در روایات ما محل خواندن دعای کمیل اتفاقا ماه شعبان ذکر شده، از طرفی در مناجات شعبانیه فرازهای بسیار زیادی داریم که خواندن آنها به آرامش قلبی، روحی و زندگی فرد کمک شایان توجهی می‌کند.

 

وی اذعان کرد: آنهایی که می‌خواهند برای زندگی خود نقشه و راه داشته باشند‌ تا از  بن بست‌هایی که برخورد کرده‌اند بیرون آیند و یا گره‌های زندگی خود را به نوعی باز کنند باید این دعاها از جمله مناجات شعبانیه را با توجه و حضور قلب بخوانند و از فرصت مغتنم ماه شعبان به نحو احسنت استفاده کنند.

 

نژاد صفری ضمن اشاره به این فراز از مناجات شعبانیه که می‌فرماید « اِلهی وَ اَلْهِمْنی وَلَهاً بِذِکْرِکَ اِلی ذِکْرِکَ» افزود: برخی ذکر خدا را زیاد می‌گویند و خب این عملی خوب به شمار می‌رود اما ذکری که تنها برای ذکر باشد، فایده‌ای ندارد بلکه آن ذکری ارزشمند است که برای توجه به خدا و در قرب با خداوند متعال باشد به عبارت دیگر در اینجا از خداوند می‌خواهیم که ما را شیفته یاد خودش و برای خودش قرار دهد.

 

امام جماعت مسجد امام حسین(ع) زیر کوچه رشت ادامه داد: در فراز دوم اینطور از خداوند متعال می‌خواهیم «و أنِر ابصارَ قلوبِنا بضياء نظرِها إليك، حتّى تخرقَ ابصارُ القلوب حُجُبَ النور، فتصِل إلى معدن العظمة» یعنی خدایا دیده‌های دل ما را به نوری که با آن نور بشود تو را مشاهده کرد روشن کن.

 

این خطیب برجسته در تشریح بیشتر این فراز از مناجات تصریح کرد: در اینجا باید توجه کنیم که آن چه دیده و چه چشمی است که در وجود انسان قرار داده شده، زیرا آن چشم ظاهراً این چشم ظاهری انسان نیست و دل‌های انسان‌ها هم دارای چشم است بنابراین از خدا می‌خواهیم دیده‌های دل ما را به یک نوری روشن کند تا بوسیله آن نور بتوانیم او را ببینیم.

 

امام جماعت مسجد امام حسین(ع) زیر کوچه رشت یادآور شد: در بخش دیگر این دعا می‌فرماید: دیده بصیرت ما حجاب‌های نور را کنار بزند و به نور عظمت تو برسد، بنابراین ما از خداوند متعال در ماه شعبان می‌خواهیم که این دیده قلب ما را روشن کند زیرا اگر دیده قلب ما روشن بشود بسیاری از گره‌ها باز می‌شود.

 

نژاد صفری افزود: بسیاری از این دعواهایی که در میان خانواده‌هاست با همین مناجات‌های خالصانه حل و خیلی از این کج روی‌ها به صراط مستقیم تبدیل می‌شود، علاوه بر اینها بسیاری از بی توجهی‌ها نیز به عبودیت و بندگی خدا تبدیل به بندگی خواهد شد.

 

امام جماعت مسجد امام حسین(ع) زیر کوچه رشت اذعان کرد: انسان برای داشتن یک زندگی سعادتمند باید فرمول زندگی را یاد بگیرد و آن فرمول زندگی چیزی نیست جز اینکه باید با نقشه‌ای که برای خود طراحی میکند زندگی این عالم را تبدیل به بندگی کند.

 

وی ضمن اشاره به فراز سوم مناجات شعبانیه افزود: در این فراز آمده « إِلَهِي هَبْ لِي قَلْبا يُدْنِيهِ مِنْكَ شَوْقُهُ وَ لِسَانا يُرْفَعُ إِلَيْكَ صِدْقُهُ وَ نَظَرا يُقَرِّبُهُ مِنْكَ حَقُّهُ » یعنی ای خالق هستی، به من دلی عطا کن که مشتاق قرب تو باشم.

 

این خطیب برجسته عنوان کرد: امروزه بسیاری از قلب‌ها به خداوند پشت می‌کنند، وقتی که پیامی را از ناحیه خداوند باریتعالی به او منتقل می‌کنی برایش اهمیت ندارد و وقتی که به او می گویی این کلام خداست، قلب مانند سنگ می‌شود یعنی برخی هستند که حتی آیات خداوند هم در آنها رسوخ و اثر نمی‌کند و این خیلی بد است، ما در این فراز از مناجات شعبانیه از خداوند قلبی را طلب می‌کنیم که شوق دیدار معبود را داشته باشد و زبانی را طلب می‌کنیم که ما را به سمت و سوی او هدایت کند.

 

امام جماعت مسجد امام حسین(ع) زیر کوچه رشت ابراز داشت: در اینجا باید به این نکته توجه داشته باشیم که زبان انسان هم می‌تواند او را تنزل دهد و هم می‌تواند به او ترفیع ببخشد و فرد را به سوی خداوند باریتعالی هدایت کند.

 

نژاد صفری در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم به واسطه ولادت‌های بسیار نورانی ماه شعبان یعنی ولادت آقا امام حسین(ع)، امام سجاد(ع)، قمر بنی هاشم و امام عصر(عج) خداوند باریتعالی در ظهور مولا و آقای ما امام عصر(عج) تعجیل بفرماید و به نایب برحق امام زمان یعنی امام خامنه‌ای قدرت و شوکتی عنایت بفرماید تا بتوانیم به دستان مبارک این رهبر عزیز پرچم را به دست ولی عصر ارواحنا له الفدا برسانیم و شاهد روزی باشیم که انشاالله اسلام عزیز سرتاسر عالم و گیتی را فرا بگیرد.

کد خبر 1255522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha