افتتاح بزرگترین پل کابلی کشور در اهواز

پل هشتم اهواز(پل غدیر) لحظاتی پیش با حضور دکتر احمدی‌نژاد رئیس جمهور و علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی در اهواز افتتاح و به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اهواز، پل هشتم اهواز(پل غدیر) بزرگترین پل کابلی درون‌شهری در کشور و خاورمیانه، ظهر امروز(25 اسفند) توسط دکتر محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور و علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی در اهواز افتتاح و به بهره برداری رسید.

 

این پل یک ‌هزار و 14 متر طول و حدود 22 متر عرض دارد و در مدت بیش از چهار سال ساخته و برای ساخت آن حدود 40 میلیارد تومان هزینه شده و در دو باند به صورت رفت و برگشت و توسط دو پیمانکار ایرانی احداث شده است.

 

پل هشتم اهواز از یک سو به منطقه امانیه خیابان تخت سلیمان و از سوی دیگر به خیابان زند منتهی می‌شود و نقش مهمی در روان کردن ترافیک، کاهش مصرف سوخت خودروها و صرفه جویی در وقت مردم دارد.

 

کلنگ ساخت این پروژه یکم بهمن 84 به زمین زده شد و قرار بود در یک برنامه زمان‌بندی شده طی 36 به بهره‌برداری برسد اما به دلیل مشکلاتی که در زمان اجرای آن به وجود آمد، آبان 88 به پیمانکار دیگری تحویل داده شد.

 

عملیات اجرایی پل کابلی اهواز در اسفند ماه 90 تکمیل و از حدود 20 روز پیش به صورت آزمایشی افتتاح شد؛ پایلون‌های پل غدیر به شکل حرف انگلیسی A طراحی شده که نماد شهر اهواز برگرفته از نخستین حرف لاتین این شهر است.

 

شمع های بتونی پروژه به تعداد 158 عددبه قطر 150 سانتی متر و به عمق 30 تا 46 متر و همچنین ستون های پل به تعداد 22 عدد و با ارتفاع پنج الی 17 متر نصب شده و به منظور نصب و نگهداری تیرهای فلزی پل تا مرحله کابل اندازی تعداد 20 مجموعه پایه موقت شامل 168 عدد شمع فلزی 20 اینچ به ارتفاع 30 متر اجرا شده و وزن سازه مذکور بالغ بر 750 هزار کیلوگرم بوده که در مدت 120 روز با استفاده از تجهیزات دریایی و دستگاه شمع کوب در بستر رودخانه کوبیده شده است.

 

پایان پیام/

کد خبر 118006

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha