سنت های نیکو، همچون درس اخلاقی برای نسل های بعد ماندگار است

یکی از اساتید برجسته حوزه علمیه شهرستان رشت، تصریح کرد: صله رحم و دادن هدیه و دیگر آداب اخلاقی مثبت آثار بسیار مطلوب را در رشد و شکوفایی جامعه برجا خواهد گذاشت و همچون درس اخلاقی برای نسل های بعد ماندگار می شود

گیلان// شبستان

 

مقدمه:

همزمان با فرا رسیدن فصل بهار و شکوفه زدن گلها و درختان، عید نورور عید باستانی ایرانی نیز با آداب و رسوم خاصی انجام می شود که حکایت از وجود هزاران سال تمدن و فرهنگ در کشور دارد چه اینکه این آداب و رسوم مترقی نه تنها با ورود دین مبین اسلام به ایران از بین نرفت و مطرود نشد بلکه توسط این دین آسمانی و معصومین (ع) تایید نیز شد در این راستا آنچه که در این مصاحبه مورد بحث و بررسی قرار می گیرد این موضوع است که عید نوروز بعد از ظهور اسلام با دارا بودن چه ویژگی هایی در میان مردم مسلمان ایران مقدس شمرده شده و از ایام الله محسوب می شود؟


حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا پورجعفر در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار شبستان، اظهار داشت: بهار نعمت بزرگی است که باعث زنده شدن دلها و جان گرفتن همه موجودات است.

 

وی در ادامه با بیان اینکه در میان ایام مختلف سال عید نورز از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار است، اضافه کرد: صله رحم یا دید و بازدید و نیز هدیه دادن که در تعبیر عامه به "برگ سبز" مشهور است از جمله سنت های نیکوی عید نوروز است که از نگاه اسلامی نیز نوعی فضیلت ارزشمند و عبادت محسوب می شود.

 

این استاد برجسته حوزه علمیه شهرستان رشت یکی از آثار اصلی صله رحم یا رفت آمدها را از بین رفتن تشویش ها و کدورت های قلبی و ذهنی ایجاد شده در میان بستگان و خویشاوندان عنوان کرد و ابراز داشت: در واقع با اجرایی شدن این سنت حسنه به طور گسترده، شاهد عملی شدن سیره معصومین(ع) در جامعه خواهیم بود.

حجت الاسلام والمسلمین پورجعفر تصریح کرد: باید تلاش کنیم که با حفظ و تقویت این آداب و رسوم نیکو و پسندیده در محیط خانواده و جامعه، آن را به کودکان و آیندگان نیز منتقل کنیم.

 

وی همچنین با اشاره به روایتی از معصومین (ع) در خصوص تاکید ایشان بر دادن هدیه به خویشان و آشنایان، اظهار داشت: طبق این روایت هدیه دادن به خصوص اگر از بزرگی انتقال داده شود رشته های محبت دوستی و خویشاوندی را محکم تر خواهد کرد و به عنوان یک کارحسنه، صدقه جاریه و یک رفتار پسندیده در خاطره ها باقی خواهد ماند.

 

این استاد برجسته حوزه علمیه شهرستان رشت با بیان اینکه سنت های نیکو همچون درس اخلاقی برای نسل های بعد باقی می ماند، خاطرنشان کرد: در روایتی نیز داریم که اگر هرکس سنتی پسندیده از خود به یادگار بگذارد خداوند پاداش عمل دیگران را نیز به آن فرد خواهد بخشید، بنابراین بخشش هدیه و سایر فرهنگ ها و آداب اخلاقی مثبت این آثار بسیار مطلوب را در رشد و شکوفایی جامعه برجا خواهد گذاشت.

 

نشست و برخاست های نوروزی نباید با غیبت و تهمت به کینه و کدورت مبدل شود

 

حسین نصیری از طلاب حوزه علمیه شهرستان رشت به خبرنگار شبستان گفت: هر چند عید نوروز محاسنی زیادی برای رشد مادی و معنوی انسان دارد اما بعضی از آسیبها که ناشی از غفلت بعضی از اشخاص می شود می تواند این سنت نیکو را به نوعی دچار خدشه کند.

 

وی در ادامه فلسفه صله رحم و دید و بازدیدهای صورت گرفته را در ایام نوروز قوی تر کردن ارتباط های عاطفی و معنوی در میان خویشاوندان دانست و تصریح کرد: نباید اجازه دهیم در نشست و برخاست ها با دچار شدن به غیبت، تهمت و سخن چینی زمینه را برای اختلاف و کدورت در بین خویشان و نزدیکان فراهم کنیم.

 

این طلبه حوزه علمیه شهرستان رشت افزود: در این رابطه می توانیم سیره عملی امام خمینی (ره) را الگو قرار دهیم چرا که ایشان غیبت نکردن و نشنیدن را به عنوان یک شرط برای ورود به جمع دوستان و نزدیکان مطرح می کردند.

 

نصیری یکی دیگر از آداب خوب عید نوروز را سپری کردن زمان تحویل سال در کنار بزرگان، پدر و مادر و یا امکان مقدس مذهبی همچون مقبره امام رضا (ع) در مشهد مقدس و مزار حضرت فاطمه معصومه (س) در قم عنوان کرد.

 

عید باستانی نوروز تجلی فرهنگ بالای ایرانیان است

 

محمد حسین یوسف پور از دیگر طلاب حوزه علمیه شهرستان رشت در گفتگو با خبرنگار شبستان، عید باستانی نوروز را تجلی فرهنگ بالای ایرانیان دانست و افزود: تایید عید نوروز، و تاکید بر انجام سنت های پسندیده آن از جانب معصومین (ع) خود گواه این مدعا است.

 

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) که فرمودند نوروز از ایام الله است و قائم ما در آن روز قیام می کند، ابراز داشت: نوروز در ذات خود سنتی حسنه و پاک است که فوائد عظیمی را برای فرد و جامعه به دنبال دارد.

این طلبه حوزه علمیه شهرستان رشت اظهار داشت: انجام صله رحم، هدیه دادن، مسافرت رفتن، کمک به نیازمندان، زیارت قبور بزرگان، امام زادگان، و امامان(ع) از جمله کارهای نیکو و پسندیده ای است که رشد ابعاد وجودی انسان را به دنبال خواهد داشت.

 

یوسف پور در پایان ابراز داشت: رعایت نکردن حریم شخصی افراد، توجه نکردن به حدود محرم و نامحرم، اسراف کاری و تجملاتی برگزار کردن میهمانی ها از مهمترین آسیب هایی است که می تواند آثار مطلوب عید نوروز را کمرنگ و حتی در مواردی دگرگون کند.

 

پایان پیام//


 

کد خبر 118005

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha