عامل قتل‌عام قندهار به یک پایگاه نظامی در کویت منتقل شد

سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که سرباز آمریکایی عامل کشتار بی رحمانه زنان و کودکان افغان با تدابیر شدید امنیتی توسط یک فروند بالگرد به کویت منتقل شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، در حالی که نمایندگان مردم در پارلمان افغانستان روز دوشنبه خواستار محاکمه علنی این فرد در داخل کشور شده بودند اما مراحل رسیدگی به جرم این سرباز در خارج از افغانستان انجام خواهد شد. انتقال این نظامی آمریکایی به خارج از افغانستان درست ساعاتی پس از ورود "لئون پانتا" وزیر دفاع آمریکا به افغانستان صورت گرفت.
خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده که سخنگوی پنتاگون اعلام کرده است که سرباز آمریکایی عامل کشتار بی رحمانه زنان و کودکان افغان با تدابیر شدید امنیتی توسط یک فروند بالگرد به یک پایگاه نظامی در کشور کویت منتقل شد.
بنابراین گزارش چندی پیش به دنبال کشتار 16 غیر نظامی افغانی به دست یک سرباز آمریکایی؛ رئیس مجلس سنای افغانستان با انتشار بیانیه ای کشته شدن 16 غیر نظامی به دست یک سرباز امریکایی را یک جنایت توصیف و این اقدام را به شدت محکوم کرد. نه نفر از این جان باختگان این حادثه دلخراش زن و کودک افغان بودند .
در این بیانیه آمده است: رئیس مجلس سنا، هیئت اداری و اعضــــــای شــوراش مـلش (سنا) این جنون آدمکشی و سادیسمی را با شدیدترین الفاظ محکوم نموده و معتقدند که قتل افراد غیر نظامی و بی گناه به هر شکل وشیوه و از طرف هرکسی که باشد، یک عمل قبیح و مغایر با معیارها و موازین بین المللی بوده.
مجلس سنای افغانستان از رئیس جمهوری افغانستان خواست تا ایالات متحده امریکا و ناتو را به محاکمه علنی قاتلان اهالی ولسوالی پنجوایی در ولایت قندهار وادار سازند تا از بروز اینگونه جنایت ها جلوگیری شود.
نمایندگان افغانستان پس از صدور بیانیه در اعتراض به کشتار غیر نظامیان به دست نیروهای آمریکایی مجلس را ترک کردند.
بنابر گزارش خبرگزاری افغانستان، این سرباز آمریکایی روز یکشنبه قرارگاه خود را با انواع سلاح ها و تجهیزات مخصوص دید ترک کرد و روستای نجیبان در فاصله تقریبا 1800 متری قرارگاه خود رفت و به سوی تعدادی از غیر نظامیان بی دفاع و مظلوم آتش گشود و سپس به روستای الکوزی در فاصلخ 500 متری قرارگاهش رفت و پنج نفر دیگر را به شهادت رساند که در این جنایت 16 غیرنظامی کشته شدند.
این تراژدی غم انگیز واکنش‌ مقامات افغانستان و آمریکایی را در پی داشته است؛ به طوری که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا با ابراز تاسف، خواستار انجام تحقیق و بازخواست از افراد مقصر در این حادثه شده است.
در همین حال، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، ضمن غیرقابل توضیح خواندن این حادثه، آن را عامل مطرح شدن پرسشهای زیادی دانست.
گفتنی است، قتل عام 19 غیر نظامی همراه باسوزاندن اجساد آن‌ها، به یکی از تحیرآور‌ترین تراژدیهای انسانی در طول یازده سال حضور نیروهای خارجی در این کشور تبدیل شده است.
پایان پیام/
 

کد خبر 117945

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha