خودسازی

با دل هایی غبار زده و تارهای عنکبوتی که هر بند آن به بندی از این دنیا بند است، می خواهیم تحویل سال کنیم؟!ای کاش از هفت سین سفره دلمان سوء عمل، سوء فعل، سوء تفاهم، سوء نیت را ...

خبرگزاری شبستان//قم

با دل هایی غبار زده و تارهای عنکبوتی که هر بند آن به بندی از این دنیا بند است، می خواهیم تحویل سال کنیم؟!
ای کاش از هفت سین سفره دلمان سوء عمل، سوء فعل، سوء تفاهم، سوء نیت را در هفت چشمه از آب کوثر خداوند تطهیر کنیم تا لطافت بهار و تجلی جمال خدا را از بهار زمینی درک کنیم، خدایی که روحش را دوباره به زمین مرده می دمد و زنده می کند و خفتگان نبات و جماد را به قیام می خواند.


انسان ها در واپسین روزهای سال که به کهنگی می گراید، تمام توان و توشه خود را جمع می کنند تا بهترین لباس ها و مایحتاج را خریداری کرده تا در سال جدید با ظاهری نو و آراسته و متفاوت با سایران عرض اندام کنند.


شاید تنها چیزی که این روزها در کوچه پس کوچه های شهر خودنمایی می کند، توجه و ریزبینی فروشندگان نسبت به مزاج پایان سال مردم است تا از این بزنگاه، کمال بهره مالی را ببرند و آدمیان غافل که نوسازی ظاهر مهم ترین دغدغه شان است، در این وادی گرفتار آمده اند.


 

به لحظه تحویل سال که نزدیک می شوی، می بینی آدم ها نونوار شده و با ظاهری متفاوت به استقبال بهار رفته اند، سفره های چند سین چیده و سال این آدم ها تحویل شده اما حال شان ...


خدا پدر صدا و سیمای ما را بیامرزد! اگر نبود این رسانه شاید همان دعای تحویل سال هم یادمان نمی آمد که کنار اعضای خانواده قرائت کنیم.


تنها سین معنوی! هم که در سفره هفت سین به چشم می خورد، قرآن مجید، کلام خداست که تنها به رسم عادت بر سر سفره های مان می گذاریم، یاد پدربزرگ ها بخیر که حتی عیدی کودکان را با تبرک به قرآن کریم از لابه لای صفحات این کتاب آسمانی برداشته و هدیه می دادند.


قرین بودن تحویل سال با تحویل حال نکته ای درخور اهمیت است که کم تر به آن توجه می شود. آن قدر که تحویل سال و رسوم آن خودنمایی می کند، تحویل حال جلوه ای ندارد و در پشت پرده غفلت هیچ انگاشته می شود، راستی چرا در این دعای پرمعنا و تنبه بخش، به هنگام تحویل سال، تحویل حال به احسن حال در خواست می شود؟

 


بهار حقیقی
سال که لباس نو به تن می کند، بهار از راه می رسد، با برگ های سبز و چلچله های پرندگانش و این نشانه ای از نشانه های خدا در طبیعت برای ما انسان هاست که ببینیم و پند بگیریم تا شاید از خواب غفلت برخیزیم و زنده شویم.


کاش در قرائت دعای تحویل سال کمی به این واژه ها بیندیشیم و تفکر کنیم که "یا محول الحول و الاحوال، حول حالنا الی احسن الحال" یعنی چه؟ ما در این دعا از خدا چه می خواهیم؟ از او می خواهیم که حال ما را به کدام حال تغییر دهد؟ منظور ما از "بهترین حال" چیست.
بهار واقعی ما وقتی است که بدترین حال مان را درک کرده و از خداوند بخواهیم این حال ما را به بهترین حال مان تحویل کند.


اما وقتی در اولین لحظات حضور بهار، زمزمه شیرین فرج را با ملقب القلوب سر می دهیم و از خداوند، تحول جهان را به "احسن الاحوال" طلب می کنیم برای همه جهانیان دعا کرده ایم که با حضور منجی حقیقی که بهار انسان هاست، بهار واقعی را شاهد باشند و بهترین احوال را در آغوش بکشند.
گل ها همه با اذن تو برخاسته اند از بهر ظهور تو خود آراسته اند
مردم همه در لحظه تحویل بهار اول فرج تو از خدا خواسته اند

 

بیت اله احمدی

 

پایان پیام/

کد خبر 117813

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha