سرزمین خورشید، چشم انتظار گردشگران و مسافران نوروزی

خراسان جنوبی، سرزمین شگفتی‌های طبیعی و تاریخی، استانی پهناور با آداب و سنن زیبا و ویژه، که هر سال شمار زیادی از مسافران وارده به این استان را به خود جلب می کند.

خبرگزاری شبستان// خراسان جنوبی

طبیعت خاص خراسان جنوبی، دشت بزرگ لوت و چشم اندازهای زیبای آن در جنوب استان همراه اشکال ژئومورفولوژی موجود در این استان در کنار ییلاق های کوهستان های شمال خاوری خراسان جنوبی از جمله مهم ترین جاذبه های توریستی – طبیعی این خطه است.

 

بیرجند، خوسف، سربیشه، نهبندان، قاین، درمیان، فردوس، بشرویه و سرایان از جمله شهرستان های خراسان جنوبی هستند که هر یک دربرگیرنده جاذبه‌های تاریخی و معماری با اهمیتی هستند که به لحاظ معماری و تاریخی استان خراسان جنوبی را غنی و پربار ساخته اند.

 

بیرجند، دیار علم و فرهنگ
شهر بیرجَند مرکز استان خراسان جنوبی و مرکز شهرستان بیرجند در شرق ایران است. این شهر، اولین شهر در ایران است که دارای سازمان آبرسانی بوده و بنگاه آبلوله بیرجند به عنوان اولین سازمان آبرسانی ایران شناخته می‌شود. این شهر همچنین دومین شهری در ایران است که در سال 1302 و پیش از تهران، از لوله‌کشی آب شهری برخوردار شد.

 


مدرسه شوکتیه این شهر، سومین مدرسه آموزش به سبک جدید، بعد از دارالفنون و رشدیه تبریز است. به علت موقعیت سیاسی و استراتژیک شهر بیرجند، سومین فرودگاه کشور در سال 1312 پس از قلعه مرغی و بوشهر، در این شهر ساخته شد و تا پیش از جنگ جهانی دوم، دو کنسولگری انگلستان و روسیه در بیرجند، مشغول فعالیت بوده‌اند.


خوسف؛ دیار گل‌های نرگس

از نظر تاریخی "خوسف" یکی از کهن ترین و قدیمی‌ترین شهرهای خراسان جنوبی به شمار می رود که وجود بافت قدیمی با آثار تاریخی ارزشمند از ویژگی های شاخص این شهر محسوب می شود.

 

این بافت که به لحاظ موقعیت طبیعی و واقع شدن بر روی هسته مقاوم، از زمین لرزه در امان مانده یکی از سالم ترین بافت های تاریخی کشور است.

 

سربیشه؛ دیار ایمان و اندیشه
بناهای تاریخی سربیشه به دوره پیش از اسلام می رسد و آثار تاریخی آن نشان دهنده غنای فرهنگی و سابقه تمدن این منطقه است. آثاری از قبیل محوطه های باستانی، قلعه و خانه‌های قدیمی، غارها و روستاهای شگفت انگیز در این منطقه دیده می شوند.

 

نهبنـدان؛ دیار دیرینه‌های پایدار
شرایط دشوار طبیعی مناطق کویری و بیابانی ایران سبب شده است تا مردم کویرنشین از ابتکار و خلاقیت خود استفاده کنند و با بیش ترین بهره گیری از عوامل، شرایط طبیعی را در تسلط خود درآورند. آسبادهای نهبندان از جمله این خلاقیت ها هستند که در این منطقه دیده می شوند.


منطقه نهبندان به دلیل گسترش دامنه بادهای 120 روزه سیستان تا این منطقه، امتیاز ویژه ای دارد و به همین سبب آسبادهایی در این منطقه دیده می شوند که برخی از آنها قدیمی هستند. قلعه بزرگ نهبندان که از خشت و چینه ساخته شده است، در داخل شهر نهبندان قرار دارد و سابقه آن به دوران اشکانیان و ساسانیان می رسد.

 

درمیان، دیار قلاع
شهرستان درمیان به لحاظ وجود آثار فرهنگی و تاریخی در زمره غنی‌ترین شهرستان‌های خراسان‌جنوبی‌ به شمار می‌آید. وجود قلعه‌های اسماعیلی، فورگ، درخش، آسبادها و مساجد نشان دهنده سابقه تمدنی با عظمت این شهرستان است.

 

فردوس، دیار یاقوت سرخ
شهرستان فردوس از جمله شهرستان‌های تاریخی کشور است که از 190 اثر تاریخی شناسایی شده در آن، تاکنون 90 اثر به ثبت آثار ملی رسیده‌اند. مهمترین جاذبه‌های گردشگری این شهرستان عبارتند از آبگرم معدنی فردوس، مدرسه علمیه علیا، مسجد جامع تون، قنات بلده، مسجد، آب انبار و حمام کوشک، کوه قلعه فردوس، روستای ییلاقی باغستان علیا، روستای ییلاقی بیدسکان، روستای تاریخی خانیک (خانیک شاه) و قلعه حسن‌آباد

 

 

قائنات؛ دیار آفتاب و طلای سرخ
شهرستان قائنات معروف به سرزمین آفتاب و طلای سرخ در جنوب خراسان قرار دارد. این شهرستان حدود 130 کیلومتر مرز مشترک نیز به کشور افغانستان دارد.

 

منطقه قائنات با تاریخی 30 هزار ساله، یکی از اولین زیستگاه های تمدن خراسان است. فخرالاسلام پیدایش قائن را به عصر قابیل پسر آدم نسبت داده است. البته این کلام، اشاره به قدمت این شهر دارد. قائن در زمان ساسانیان از معدود شهرهای مهم و پررونق به حساب می آمد.

 

به لحاظ قدمت تاریخی در این شهرستان بالغ بر 130 بنا، غار و مناطق باستانی شناسایی شده است که عبارتند از قلعه آفریز، مسجد جامع قائن، مسجد جامع افین، مقبره ابوذر جمهر قاینی: و ...

 

سرایان؛ سرزمین آب انبارها
سرایان یکی از شهرستان‌های استان خراسان‌جنوبی است که حدود هفت هزار کیلومترمربع مساحت دارد. آنچه از بررسی‌های باستان‌شناسی منطقه به دست آمده حاکی از آن است که سابقه استقرار جوامع پیش از تاریخ در حوالی آیسک به هزاره‌های چهارم و سوم پیش از میلاد می‌رسد.

 

همچنین می‌توان گفت سابقه‌ تاریخی سرایان به دوران قبل از اسلام بر می‌گردد سد تاریخی(زو) از یادگارهای باقی مانده از این دوران است.

 

در منابع جغرافیایی قرون اولیه اسلامی، اسمی از سرایان به میان نیامده اما بررسی‌های باستان شناسی منطقه وجود تپه‌ها و محوطه‌های مربوط به دوره سلجوقی را در این شهرستان تأیید می‌کند و با عنایت به بالا گرفتن نهضت‌های اسماعیلیان در این دوره و در اختیار گرفتن قلعه‌های قهستان و از جمله قلعه قلاع سرایان می‌توان گفت که این منطقه در دوره سلجوقی یعنی قرن پنجم و ششم هجری از رونق و آبادانی برخوردار بوده است.

 

وجود کاروانسرای شاه عباسی و آب انبارهای متعدد به دوره صفوی حاکی از اهمیت این منطقه در این دوره است.

 

پایان پیام/

کد خبر 117793

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha