بیانیه پایانی چهارمین جشنواره ملی شعر زاگرس قرائت شد

جواد محدثی خراسانی، نماینده هیئت داوران چهارمین جشنواره ملی شعر زاگرس بیانیه پایانی این جشنواره را در حضور دکتر سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرائت کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از یاسوج، جواد محدثی خراسانی، نماینده هیئت داوران چهارمین جشنواره ملی شعر زاگرس در یاسوج، شب گذشته ( 24 اسفند) بیانیه پایانی این جشنواره را در حضور دکتر سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرائت کردند.

 

متن کامل بیانیه پایانی چهارمین جشنواره ملی شعر زاگرس به این شرح است:

شعر فارسی، از همان برگ های آغازین تا به امروز که دفتری شکوهمند از معرفت و خرد و روشنی را فراروی بشریت گشوده است، همواره پرچم سرافراز فرهنگ، هنر و ادبیات ایران زمین بوده و به تنهایی رسالت فرهنگ سازی و انتقال مبانی فرهنگ را در طول تاریخ پرافتخار معرفت این مرز و بوم به عهده داشته است و تنها رسانه کارآمد و بی رقیب در این گستره خطیر شعر فارسی بوده است.

 

در دوره های معاصر نیز علیرغم رقبای رسانه ای جدی که برای شعر پیدا شده است اگر نگاهی ژرف و از سر بصیرت به حوزه فرهنگ و معرفت داشته باشیم خواهیم دید که کماکان شعر نقش بی بدیل و تاریخی خود را عهده دار است و نه تنها با همان رسالت دیرینه میدان دار عرصه فرهنگ است که خود منبع الهام بسیاری از گونه های هنری دیگر است که رقبای او قلمداد می شوند و چنین است که تعابیر بلندی چون هنر ملی و ثروت ملی را از زبان رهبر معظم و ادیب انقلاب در رابطه با شعر می شنویم.

 

گسترش شعر و نقش اجتماعی آن در دوره انقلاب شکوهمند اسلامی چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی، رشد چشمگیری داشته خصوصا در بین نسل جوان؛ به گونه ای که برای اولین بار تعبیر شعر جوان به اصلاحات نقد ادبی ما افزوده و در دهه های اخیر متداول شده است.

 

شعر معاصر در دوران پس از پیروزی انقلاب نه تنها به لحاظ ذهنی، محتوایی و معرفتی به غنای چشمگیری رسید، بلکه به لحاظ زبانی نیز به بالاترین ظرفیت بهره برداری از دستاوردهای نوین شعر پس از نیما دست یافت.

 

در سال های اخیر از هر حیث زمینه برای تکفیل دوران شکوفایی و نشر تاریخی شعر فارسی فراهم آمده است و گرایش نسل جوان چه در مقام شاعر و چه در مقام مخاطب جریان اصیل شعر فارسی خود یکی از گواهان محکم این ادعاست؛ جشنواره ملی شعر زاگرس و آثار رسیده به دبیرخانه آن و نمونه هایی که به عنوان منتخبان جشنواره معرفی می شوند، آیینه دیگری از این تصویر امروز فراروی ما قرار می دهد. مدار مقدس شعر فارسی مدار تعادل است که مبتنی بر اندیشه های والا و معارف عمیق و احساسات ناب و ارزش های انسانی است و گویندگان این طریق و مدارند که مصداق این بیت قرار می گیرند.

پیش و پسی بس صف کبریا            پس شعرا آمد و پیش انبیاء

 

جشنواره شعر ملی زاگرس در برخی بخش ها و گونه ها خوش درخشید و آثار ارزشمندی را به جامعه ادبی معرفی می کند و در بخش های اندکی نیز توفیق دست یابی به تمام ظرفیت های خود را نیافته؛ لازم است دبیرخانه این جشنواره در برنامه ریزی های آینده آنها را مدنظر داشته و به تقویت این بخش ها بپردازد، چرا که سرودن موفق در قالب های امروزی به مراتب دشوارتر است و نیازمند تجربه های ذهنی و زبانی فراوان و گذر از سوانحی که تنها با تلاش خستگی ناپذیر و از سر عشق و ارادت حاصل می شود.
 

پایان پیام/

کد خبر 117784

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha