محله تاریخی سردشت فردوس به محل نگهداری دام تبدیل شد

رمضانی با اشاره به محله سردشت فردوس گفت: این محله در سال ۱۳۴۷ بعد از زلزله خالی از سکنه شد و با توجه به اهمیت محله تاریخی و معاوضه زمین به افراد، متأسفانه این محل را رها نکرده و در حال حاضر این منطقه تاریخی به محل نگهداری دام تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «حسن رمضانی» امروز (23 فروردین) در جلسته ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان با اشاره به وجود پنج شهرستان دارای بافت ارزشمند تاریخی، فرهنگی دراستان اظهار داشت: در بیرجند 600 هکتار بافت تاریخی وجود دارد.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی به بازارچه میثم سرایان اشاره کرد و افزود: در این بازارچه که در ایام نوروز به بازارچه صنایع دستی تبدیل شده بود بالغ بر 1.5 میلیارد تومان فروش صورت گرفت.

 

وی در ادامه به محله سردشت فردوس اشاره کرد و گفت: این محله در سال 47 بعد از زلزله خالی از سکنه شد و با توجه به اهمیت محله تاریخی و معاوضه زمین به افراد متأسفانه این محل را رها نکرده و در حال حاضر این منطقه تاریخی به محل نگهداری دام تبدیل شده است.

 

رمضانی با بیان اینکه سال گذشته برای این منطقه 800 میلیون تومان هزینه شده است، گفت: 50 فرصت سرمایه گذاری در این منطقه وجود دارد و هزینه کرد در این منطقه با این وجود (تبدیل شدن به محله دامداری) توجیه ندارد.

 

«علیرضا عباس زاده» هم با بیان اینکه برای هر محله باید متنایب و بر اساس نیاز طرح و پروژه تعریف کرد، گفت: محلات هدف در مباحث بازآفرینی دارای معضلات و مشکلات عمده هستند.

 

معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی توانمندسازی پایدار شهری را از ضروریات مدیریت شهری اعلام کرد و افزود: بازآفرینی شهری از وظایف حاکمیتی است و حل معضلات پیش رو این محلات از وظایف پیش رو حاکمیت و دولت است.

 

عباس زاده بر توجه جدی به بازآفرینی شهری تأکید کرد و با توجه به محدودیت منابع ادامه  داد: در حال حاضر بر اساس نیازسنجی صورت گرفته در حال معرفی پروژه هستیم.

 

وی با اشاره به اختصاص اعتبارات ریاست جمهوری به بازآفرینی شهری خواستار پیگیری و تعیین تکلیف مصوبات سفر شد و تأکید کرد: مصوبات سفر مانند اعتبارات سنواتی نبوده و باید با همان اعتبار پروژه به صورت مشارکتی آغاز و تکمیل شود.

 

معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری با بیان اینکه خراسان جنوبی تنها استانی است که در سفر رئیس جمهور در زمینه بازآفرینی شهری به آن اعتبار اختصاص یافته است، خواستار ارسال مصوبات و پروژه های تعریف شده برای فرمانداری ها و دستگاه های اجرایی برای اجرای اقدام مشترک شد.

 

عباس زاده با اشاره به توجه دولت در بحث محرومیت زدایی ابراز امیدواری کرد: در سال جاری پروژه های بیشتری با اولویت و تخصیص اعتبار در دستور کار قرار گیرد.

 

وی در ادامه بعد از اعلام گزارش معاون بانک مسکن در خصوص دریافت تسهیلات و عدم استقبال مردم در زمینه دریافت تسهیلات، دریافت وام  150 میلیون تومانی با کارمزد صفر درصد، 150 میلیون تومان با کارمزد 18درصد و 50 میلیون تومان با کارمزد 16 تا 18 درصد را مشوق خوبی برای احداث واحد مسکونی در محلات جامعه هدف ندانست و گفت: مشوق ها برای احداث مسکن دراین مناطق کافی نیست.

 

عباس زاده در ادامه اجرای طرح و پروژه در محلات هدف توسط دستگاه های مربوطه و به دنبال آن تخریب سنگ فرش و آسفالت به وسیله دستگاه های خدمات رسان را باعث تمسخر مردم دانست و افزود: متأسفانه در صورت شخصی بودن کار هیچ همپوشانی انجام نمی شود و وقتی بحث بیت المال است دقت کافی صورت نمی گیرد.

 

مدیرکل امور بانوان استانداری خراسان جنوبی نگاه نرم افزاری در کنار پروژه ها و پرداختن به بحث خانواده را مهم دانست و خواستار آموزش زنان سرپرست خانوار، دختران در این محلات، نیاز سنجی و ارائه رشته های آموزشی به دفتر امور بانوان  برای توانمند سازی این اقشار  شد.

 

«فرشته اسدزاده»راه اندازی بازارچه های ثابت برای فروش و ارائه محصولات خانگی در کنار خانه محله ها، احداث پارک بانوان از اعتبارات بازآفرینی شهری را نیز خواستار شد.

 

«حسن کامرانی فر» سرپرست اداره کل فنی و حرفه ای استان با بیان اینکه سال گذشته برای 12 خانم و 36 آقا در شهرهای بیرجند، قاین، بشرویه و فردوس دوره های آموزسی برگزار شده است، افزود: برای سال 1401 بر اساس نیاز سنجی صورت گرفته آموزش 52 رشته جدید شامل مبل سازی، خراطی، ظروف چوبی و... در دستور کار قرار گرفته است.

 

مدیرکل راه و شهرسازی هم با بیان اینکه علاوه بر مشارکت در اجرای طرح ها در محلات هدف، پیگیری و تأمین سهمیه قیر برای این محلات نیز در دستور کاراین اداره کل قرار گرفته است.  

 

«وحید داعی» یادآور شد: در سال 99 و 1400 بالغ بر چهار میلیارد تومان در این زمینه (تأمین قیر) به شهرداری ها کمک شد و در حال پیگیری برای گرفتن سهمیه جدید قیر از مرکز برای استان هستیم.

 

 

 

کد خبر 1165255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha