راه اندازی کرسی دانشگاهی یونسکو در اقیانوس شناسی

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو گفت: کرسی دانشگاهی یونسکو در اقیانوس شناسی که می تواند کارهای آموزشی و پژوهشی خوبی انجام دهد در حال طراحی است، تا از دستاوردهای آن برای مردم ایران و کشورهای منطقه استفاده شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، سعید آبادی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران امروز در مراسم افتتاحیه مرکز ملی پیش بینی و هشدار مخاطرات دریایی و مرکز ملی داده های اقیانوسی و دریایی با بیان اینکه سه مولفه  مهم در توسعه پایدار نقش دارند، گفت: رشد اقتصادی از جمله مولفه های مهم در توسعه پایدار است و در امور دریاها و اقیانوس ها جزو موتورهای متحرک  محسوب می شود.

 

وی با بیان اینکه طبیعت و محیط زیست مولفه دوم در توسعه پایدار است، اظهار کرد: نمی توانیم بگوییم که توسعه پایدار هست ولی به بحث محیط زیست و طبیعت توجه نداشته باشیم بنابراین باید گفت بحث طبیعت و محیط زیست از جمله مولفه های مهم در توسعه پایدار یک کشور محسوب می شود.

 

وی ملاحظات و تاثیرات فرهنگی و اجتماعی را مولفه سوم توسعه پایدار عنوان کرد و افزود: اگر ما نتوانیم به اتفاقات و پیش آمدهایی که در دریاها ایجاد می شود توجهات لازم را داشته باشیم این امر تاثیرات منفی در حوزه اجتماعی و فرهنگی به جا می گذارد، بنابراین باید گفت، اقیانوس ها و دریاها ارتباط تنگاتنگی با مفهوم توسعه پایدار دارد.

 

سعید آبادی خاطرنشان کرد: اگرچه جمهوری اسلامی ایران در زمینه دریا و اقیانوس زحمات زیادی را متحمل شده است و همچنین اهمیت زیادی برای مباحث دریا و اقیانوس قایل است، اما همچنان نیازمند آن است که در زمینه دریا و اقیانوس برای مردم اطلاع رسانی کند که در این راستا محققان فعال و اصحاب رسانه نقش مهمی در اطلاع رسانی برای عموم دارند.

 

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو تصریح کرد: امروز باید جایگاه ملی اقیانوس شناسی، ساختارهای انسانی، امور سخت افزاری و نرم افزاری دریا و اقیانوس فراهم شود تا بتوانیم مرکز منطقه درجه 2 وابسته به جنوب و غرب ایران را فراهم و در خدمت مردم ایران و منطقه قرار دهیم.

 

وی ادامه داد: کرسی دانشگاهی یونسکو در اقیانوس شناسی که می تواند کارهای آموزشی و پژوهشی خوبی انجام دهد طراحی و در حال پیگیری است، تا از دستاوردهای آن برای مردم ایران و کشورهای منطقه استفاده شود.

 

همچنین تارجا ویرتانه، مدیر دفتر منطقه ای یونسکو در ایران نیز در همایش مراسم افتتاحیه مرکز ملی پیش بینی و هشدار مخاطرات دریایی، مرکز ملی داده های اقیانوسی و دریایی با بیان اینکه خانواده یونسکو همکاری خوبی در زمینه فرهنگ و آموزش با ایران داشته است، گفت: اقیانوس ها مزیت های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی بسیاری دارند که می توانند برای جهان موثر باشند حتی اقیانوس ها در کاهش فقر نیز تاثیرگذار هستند.

 

وی اظهار کرد: اقیانوس ها اهمیت زیادی دارند و به همین دلیل یونسکو در این زمینه سرمایه گذاری بسیاری کرده تا بتواند تحقیقات دریایی بسیاری داشته و توسعه و بهره برداری از اقیانوسها را داشته باشد.

 

وی یادآور شد: ما ابتکارات زیادی را برای تبادل اطلاعات داشتیم؛ زیرا تبادل و اشتراک گذاری اطلاعات علمی همیشه از سوی یونسکو مورد تشویق بوده است.

 

شایان ذکر است؛ مراسم افتتاحیه مرکز ملی پیش بینی و هشدار مخاطرات دریایی، مرکز ملی داده های اقیانوسی و دریایی دوشنبه 24 بهمن در سالن همایش های دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران برگزار شد.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 107899

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha