رونمایی از سند دفاع سایبری در سه ماهه اول سال 91

رییس سازمان پدافند غیرعامل بزرگ‌ترین نیاز کشور را نبود یک سند کامل در حوزه دفاع سایبری دانست و از رونمایی از سند دفاع سایبری در سه ماهه اول سال 91 خبر داد.

به گزارش خبرنگار شبستان، غلامرضا جلالی، رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه در حیطه سایبر تولید محتوا و رشد علمی نداشتیم، گفت: در بحث سایبر ابتدا به خطرات و تهدیدات بازی‌ها پرداخته شد، اما با توجه به توسعه فناوری‌ اطلاعات و اهمیت این حوزه در جنگ سایبری سه لایه ایمنی، امنیت و جنگ باید مورد توجه قرار گیرد.

 

رییس شورای سیاست‌گذاری جهاد دانشگاهی با بیان اینکه 38 کشور ساختار دفاع سایبری دارند، تصریح کرد: در حال حاضر 140 کشور در حال مطالعه برای فراهم‌کردن دفاع سایبری هستند. دفاع سایبری با هدف کوچک‌کردن ارتش نظامی و گسترش سازوکارهای سایبری انجام می‌شود.

 

وی از تشکیل قرارگاه دفاع سایبری در مهر امسال خبر داد و افزود: این قرارگاه در سازمان پدافند غیرعامل تشکیل شد تا بستر دفاعی و حفاظتی مناسب در برابر تهدیدات سایبری ایجاد کند.

 

جلالی با اشاره به بحث فناوری اطلاعات و فضای سایبری در برنامه پنجم توسعه کشور تصریح کرد: بزرگ‌ترین نیاز در کشور تدوین سند دفاعی سایبر است، به همین جهت در نخستین همایش ملی دفاع سایبری بخش‌هایی از سند دفاع سایبری تبیین می‌شود.

 

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به گستردگی فناوری اطلاعات و تهدیدات سایبری در این عرصه خاطرنشان کرد: با توجه به گستردگی فناوری اطلاعات تمام سازمان‌ها و نهادهای مختلف با توجه به عرصه فعالیتی مختلف‌شان باید بتوانند در حوزه دفاع سایبری فعال باشند، به همین جهت تدوین سند دفاع سایبری در کشور ضروری است، امیدواریم در سه ماه اول سال 91 با ارایه جمع‌بندی کامل از این موضوع سند دفاع سایبری را ارایه دهیم.

 

جلالی پیرامون ویژگی‌های ارتش سایبری افزود: با توجه به اینکه جنبه‌های تهدیدی موضوع سایبر افزایش یافته است به همین جهت در اصطلاحات و ادبیات جنگی در دنیا از آن استفاده می‌شود. حوزه محتوا و فرهنگی یکی از حوزه‌های کلان ارتش سایبری محسوب می‌شود که نیازمند توسعه بیشتر است و با توجه به توسعه شبکه‌های اطلاع‌رسانی و اجتماعی با اهداف خاص نیازمند سازوکارهای لازم در این حوزه هستیم.

 

وی با بیان اینکه فضای سایبری یکی از ابزارهای دشمن برای تسلط بر افکار عمومی است، گفت: دشمن از طریق این فضا می‌خواهد با تسلط بر افکار عمومی جهان و خارج کردن فناوری‌ها از دست دولت‌ها در اجرای انقلاب‌های مخملی و سایبری موفق شود.

 

وی ویژگی دوم ارتش سایبری را حوزه صنعت دانست و اظهار کرد: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در حوزه صنعت باید روش‌های بومی سایبری را در کشور تولید کنیم.

 

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور دفاع در فضای سایبری را از ویژگی‌های دیگر ارتش سایبری خواند و ادامه داد: حوزه‌های مختلف از جمله بهداشت و نیرو در کشور تحت تأثیر فضای سایبری هستند، به همین جهت تمام وزارتخانه‌ها و نهادهای مختلف باید در حوزه سایبری و دفاع سایبری اطلاعات کاملی داشته باشند.

 

وی گفت: ویژگی چهارم ارتش سایبری حوزه آفند و حمله است که باید ظرفیت‌های پاسخگویی به تهدیدات را داشته باشد، اما به دلیل اینکه دانش سایبری در دنیا بسیار جوان است بسیاری از کشورهای دنیا درصدد کسب اطلاعات مطلوب‌تر در این زمینه هستند.

 

جلالی اظهار کرد: متأسفانه مدیران در بخش‌های مختلف از علم و آگاهی کافی در حوزه سایبری برخوردار نیستند و ورود آنها به این فضا به صورت هوشمندانه و آگاهانه نیست، به همین جهت نیازمند تولید دانش بومی در فضای سایبری و اطلاع‌رسانی مطلوب در این زمینه هستیم.

 

شایان ذکر است؛ نشست خبری نخستین همایش ملی دفاع سایبری 24 بهمن در سازمان جهاد دانشگاهی برگزار شد.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 107792

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha