آغاز قرن جدید با کوله باری از تجربه و دگرگونی

طبیعت در فصل بهار دگرگون و زنده می شود و قرن جدید نیز با تجارب این سال ها و تحولات و اتفاقات حال و هوای دیگری دارد که پشتوانه ای برای روزگارانی متفاوت خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، قرن 300 با تمام فراز و نشیب هایش گذشت و خصوصا با شیوع بیماری کرونا تحولات جدی یافت تا با این دگرگونی ها به قرن 400 وارد شود و در کشور ما نیز که شاهد اتفاقات بزرگی در این قرن بودیم مطمنا در آینده اندیشه و تفکرات جدیدی که برگرفته از تجارب گذشته است شکل خواهد گرفت.

 

طبیعت در فصل بهار دگرگون و زنده می شود و قرن جدید نیز با تجارب این سال ها و تحولات و اتفاقات حال و هوای دیگری دارد که پشتوانه ای برای روزگارانی متفاوت خواهد بود و این تفاوت را احساس می کنیم.

گرایش به فناوری های نوین به جای فعالیت های سنتی، تفاوت نیازها، توجه به نیازهای روحی، تغییر در نظام آموزشی و تحولات اجتماعی در سال های پایانی قرن به ویژه در سال 99 اتفاق افتاد که فرصت خوبی برای پیشرفت آینده شده است.

 

این تحولات حوزه های مختلف در عرصه فرهنگ و هنر نیز رخ داده و در حوزه مسجد و اقدامات فرهنگی این مراکز دینی نیز شاهد اتفاقات جدیدی متناسب با نیاز جامعه و تحولات بین المللی بودیم.

فهما، با وجود مشکلات زیرساختی و سامانه ای اما فرصت های زیادی را برای کانون های مساجد ایجاد کرد که باید نقاط مثبت آن تقویت و ضعف های آن با اهتمام عمومی متولیان امر و مشارکت کانون ها بهبود یابد.

 

*مشارکت همدلی مردم برای رفع مشکلات

 

یکی از نکات مهمی که در برون رفت از مشکلات کارآمد است، احساس مسئولیت و مشارکت عمومی مردم در بهبود اوضاع است و این موضوع که از گذشته بین ایرانیان مرسوم بوده در سال 99 به نقطه عطف خود رسید و همین جریان موجب کنترل بیماری کرونا و کمک به اقشار آسیب پذیر شد.

 

امام جمعه اصفهان با بررسی رویدادها و اتفاقات سال 99تصریح کرد: کرونا، سیل و زلزله سه حادثه سخت در کشورمان بود اما همدلی و اتحاد مردم برای خروج از این مشکلات مورد توحه بود که جلوه های آن را دیدیم و نتایج آن موجب برون رفت از مشکلات شده است.

 

آیت الله سید «یوسف طباطبایی نژاد» افزود: مشارکت همدلی مردم برای رفع مشکلات کارآمد بود و این هماهنگی داخلی و انسجام باید در زمینه های دیگر نیز تکرار شود.

 

*توسعه کتابخوانی الکترونیکی و مطالعه در سبد فراغت

 

کرونا بر حوزه نتایج مختلفی داشته که برخی از حوزه های تقویت و برخی را تحت تاثیر قرار داده است اما بر اساس پیش بینی های میدانی، گرایش به مطالعه برای گذراندن اوقات فراغت نقش داشته است و مطالعه کتب الکترونیکی ترویج یافته است

 

مطالعه کتاب های الکترونیکی که در گذشته کمتر مورد توجه و دقت بوده بوده به اعتقاد کارشناسان این حوزه، این روزها گرایش به کتاب افزایش یافته است.

طرح های کتابخوانی مثل جام باشگاه های کتابخوانی، جشنواره مروجان کتاب و طرح های محلی بر توسعه فرهنگ مطالعه اثر گذاشته است که در این میان 249 کانون فرهنگی و هنری مساجد اصفهان نیز اعضا خود را در مسابقات کتابخوانی شرکت دادند.

 

*موج همدلی در بین مردم و به ویژه جوانان

 

شیوع بیماری کرونا از اواخر بهمن ماه سال گذشته تا به امروز، شاهد تغییرات و اقدامات متفاوتی در جامعه بودیم که حضور ارزشمند و هماهنگ این اقدامات فرصت های زیادی را در جامعه ایجاد کرده است.

 

 از اسفندماه سال گذشته به ویژه نوروز 99 تاکنون شاهد جریانی از همدلی و همکاری بین مراکز مردم نهاد مثل کانون های فرهنگی و هنری مساجد بودیم که امروز نیز تداوم این حرکت ها لازم است و مطمنا در نوروز امسال نیز اتفاقات گذشته را در مدل جدید خواهیم دید

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان گفت: کارکرد مساجد با فعالیت تشکل های مردمی باید تقویت بشود که این ظرفیت در دوران کرونا نشان داده شد.

 

حجت الاسلام «رمضانعلی معتمدی» ادامه داد:  مردم از فعالیت های فرهنگی و عمرانی مساجد حمایت می کنند و کارها وابسته به دولت نشده که در دوران کرونا با محوریت این مراکز دینی خدمتگزاری به مردم صورت گرفت.

 

*زیست بوم مجازی بچه های مسجد، تحولی در کانون های مساجد

 

رویدادهای کتابخوانی در زیست بوم بچه های مسجد راهبردی برای اوقات فراغت دوران کرونا است که همزمان با نوروز گشایش می یابد و در طول سال نیز ادامه دارد که به مناسبت فرا رسیدن ایام نوروز، ستاد فهما اقدام به برگزاری مسابقه کتابخوانی از کتاب «نقش و رسالت زن و خانواده» کرده است

 

معاون پشتیبانی و توسعه منابع ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد(فهما)با بیان اینکه بالغ بر 25 هزار کانون فرهنگی هنری مسجد در شبکه و زیست بوم مجازی به نام بچه های مسجد فعالیت می کنند، گفت: طرح ریزه های این شبکه بزرگ در طول 3 سال آینده فعالیت خود را با تمام توان ادامه خواهد داد تا بتوانیم خروجی مفیدی از این طرح داشته باشیم.

 

«جلال ریزانه» افزود: به دنبال قهرمان پروری نیستیم بلکه به دنبال اثربخشی هستیم، و طبقه بندی و گونه بندی کانون های فرهنگی هنری مساجد از برنامه های مهم طرح فهما در سال آینده خواهد بود.

کد خبر 1039425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha