هیاتی که با عنایت حضرت فاطمه(س) نیم قرن است پویا و فعال است/برپایی ۵ دهه اقامه عزای فاطمی در حسینیه فاطمیون

هیئت فاطمیون جزو هیئات مذهبی شاخصی است که مراسم ایام فاطمیه آ‌ن از قدیم الایام تاکنون به صورت معظم برگزار می شود، پیرغلامان این هیئت از اول جمادی الاول سالروز شهادت حضرت فاطمه(س) تا ۲۰ جمادی الثانی ولادت آ‌ن حضرت ۵ دهه مراسم عزاداری برپا می کردند.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، هیئت فاطمیون از سال1347 توسط مرحوم حاج‌آقا بزرگ کلاهدوز، مرحوم سیدحسین آل حسینی، مرحوم اسدالله نورانی، حسین میرسراجی و مرحوم حجت‌الاسلام سیدابوالقاسم شجاعی فعالیت خود را آغاز کرد.هیئت فاطمیون درابتدا با هئیت بنی فاطمه به صورت مشترک برنامه برگزار می کرد که بعد از این هیئت جدا و به صورت هیئت سیار مراسم مذهبی برگزار می کرد که بعد با پیشنهاد آیت الله مرعشی نجفی مکان فعلی در میدان بهارستان، خیابان مجاهدین اسلام که یک ملک قدیمی بود، برای هیئت فاطمیون خریداری و به نام حسینیه فاطمیون نامگذاری شد.

 

 

هيئت فاطميون از همان ابتداي فعاليت، جمعيت زيادي را به خود جذب كرد و بسياري از بزرگان و معتمدان تهران در جلسات آن حضور پيدا مي‌كردند. این هیئت برای معنويت بخشيدن به جلسات خود از همان ابتدا واعظان، مناجات‌خوانان تأثيرگذار و مورد اعتماد مردم را دعوت می کرد. حجج اسلام فلسفی،سیدابوالقاسم شجاعی، سید فاضل کاشانی، میر سراجی، سلطان الواعظین شیرازی، آيت‌الله صدراي اراكي، آیت الله مجتهدی  از خطبای حسینیه فاطمیون در قدیم الایام و در دوران قبل از انقلاب بودند.

 

 جلسات هیئت فاطمیون در دوران خفقان شاه تعطیل نمی شد و در شرایط سخت آن دوران هم اعضای هیئت و مردم یکدیگر را از برنامه های آن باخبر می کردند و در برنامه ها حضور می یافتند .همزمان با اوج گيري نهضت امام خميني (ره) اعضاي هيئت، فعاليت‌هاي انقلابي خود را گسترش دادند و نيروهاي نفوذي ساواك هم با حضور در جلسات فاطميون به شناسايي افراد انقلابي مي‌پرداختند. در احضارهاي که امنای هیئت را می کردند ازآنها می خواستند که  از افراد وابسته به انقلاب براي سخنراني و حضور در جلسات دعوت نكنند،اما بسیاری ازفعالین این هیئت درفعالیت های مبارزاتی گسترده ای انجام می دادند. به طوری که برخی از شعارهای انقلابی و نوحه‌ها در هيئت فاطميون تهیه و اعضاي فاطميون آنها را ميان تظاهركنندگان منتشر مي‌كردند.

 

پس از پيروزي‌ انقلاب اسلامي هم به دلیل آنکه حسينيه‌ فاطميون نزديك به خيابان ايران، محل توقف امام (ره) پس از ورود به خاك ميهن بود، اين حسينيه به مركز پشتيباني انقلاب تبديل شده بود.

 

 

 

با آغاز جنگ تحمیلی، حسينيه فاطميون كمك‌هاي خود را از طريق آيت‌الله شاه‌آبادي، امام جماعت وقت مسجد پامنار به جبهه ها اهدا مي‌كرد. بعد پایان دوران دفاع مقدس تصمیم گرفته شده که ساختمان فعلی هیئت فاطمیون گسترش یابد، به همین جهت در سال 68 حجت الاسلام فلسفی که امام خمینی(ره) به وی لقب زبان گویایی اسلام داده بودند، کلنگ بازسازی این حسینیه را زد.

 

مراسم عزاداری ایام فاطمیه در هیئت فاطمیون از همان ابتدای تاسیس که هیئت سیاری بود، به صورت معظم و ویژه برگزار می شد، «مرتضی کلاهدوز»، از اعضای این هیئت در گفت وگو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان این زمینه گفت: از قدیم الایام تاکنون هیئت فاطمیون جزو یکی و دو هیئات مذهبی شاخص بود که مراسم ایام فاطمیه را به صورت خاص برگزار می کرد، به طوری که از اول جمادی الاول سالروز شهادت حضرت فاطمه(س) در فاطمیه اول تا 20 جمادی الثانی یعنی سالروز ولادت آن حضرت به مدت 50 روز(5 دهه) در هیئت فاطمیون مراسم عزاداری و سخنرانی برگزار می شد و این شیوه عزاداری تا حال حاضر هم به همین شیوه ادامه دارد.

 

 کلاهدوز افزود: در حال حاضر بسیاری از هیئات مذهبی برنامه عزاداری را فقط در فاطمیه دوم را برگزار می کنند، اما ما همچنان به همان شیوه و سنت قدیم مراسم فاطمیه اول و دوم را در هیئت برپا می کنیم. پیرغلامان و ریش سفیدان هیئت فاطمیون از گذشته تاکنون با آغاز ایام فاطمیه برای اقامه عزای حضرت فاطمه(س) پیراهن مشکی بر تن می کردند و به مدت 5 دهه در هیئت مراسم عزاداری و سخنرانی با حضور واعظان برجسته برگزار می شد و مراسم تا شب ولادت آن حضرت( 20 جمادی الثانی) ادامه داشت. درشب ولادت حضرت فاطمه(س) حسینیه چراغانی و پیرغلامان و اعضای هیئت پیراهن مشکی را از تن خارج می کردند و مراسم جشن سالروز ولادت برپا می شد. در حال حاضر هم مراسم عزاداری فاطمیه اول و دوم در هیئت برگزار می شود و حتی امسال نیز با توجه به شرایط خاصی که در کشور به دلیل بحران کرونا مواجه بودیم، با رعایت پروتکل های بهداشتی مراسم عزاداری فاطمیه را برپا کرده ایم.

 

 

 

برخی از هیئات مذهبی مراسم هایشان به عزاداری محرم و یا مناسبت های خاصی اختصاص می یابد و یا برخی از هیئات بعد از چند سال فعالیت به دلیل مشکلات مالی ناچارهستند که جلساتشان را تعطیل کنند، اما هیئات فاطمیون از جمله هیئت هایی است که 50 سال است که به لطف حضرت زهرا(س) همچنان فعال و پویا است و برنامه های هیئت هیچ وقت تعطیل نشده است، به گفته کلاهدوز این هیئت در طول سال 212 مراسم مذهبی صبح، ظهر و شام برگزار می کند و یکی ازدلایل موفقیتش این است که اعضاء، هیئت را خانه حضرت زهرا(س) می دادند و تلاش می کنند که ائمه معصومین(ع) محور فعالیت در هیئت باشند.

 

یکی دیگر از دلایل موفقیت هیئت فاطمیون بهره گیری از تجارب پیرغلامان، ریشه سفیدان هیئت و انتقال تجارب آنها به جوانان و نیز حضور جوانان در شورای امنای حسینیه فاطمیون است، این عضو هیئت فاطمیون در این زمینه گفت: همواره سعی کرده ایم که مراسم های عزاداری سنتی را در هیئت حفظ کردیم زیرا شاهدیم که بسیاری از هیئات مذهبی که با چندین سال فعالیت به شیوهای نو روی برده بودند، اکنون دوباره به سمت عزاداری سنتی برگشته اند و می گویند هیچ عزاداری همانندعزاداری سنتی نمی شود،ما ازاول در هیئت فاطمیون سعی کردیم که سنتها راحفظ کنیم. زیرا که بیش از ۳۰ تا۴۰ درصد اعضای هیئت پیر غلامانی هستند که از گذشته در حسینیه بوده اند و ۵۰ و۶۰ سال در منبرامام حسین(ع) نشسته اند، به همین جهت سعی کردیم که ازتجارب آنها بهره بیریم و نظرات آنها را پیش روی قرار دهیم.

 

وی ادامه داد:در برنامه های هیئت گاهی پدر بزرگ و پدر و پسر در کنار هم می نشینند و عزاداری می‌کنند، این نشان می‌داد که میل به عزاداری سنتی در میان اهالی این هیئت حتی برای نسل‌های آینده هم وجود دارد.

 

وی ادامه داد: درکنار آن سعی کرده ایم که به فرموده امام علی(ع) که فرمودند:«بچه هایتان را به روز تربیت کنید»،عمل کنیم وضمن اینکه سنت ها را رها نکنیم، به دنبال مخاطب جدید نیز باشیم و برای جوانان نیز خوراک تهیه کنیم. به همین جهت از مداحان جوانی همچون حنیف طاهری، محمدحسین پویانفر وسید مجید بنی فاطمه نیز برای مراسم های هیئت دعوت می کنیم و همچنین در برنامه ها به جوانان به نیز اعتماد کنیم و به آنها نیز مسئولیت بسپاریم.

 

هیئت فاطمیون در کنار برپایی مراسم های مختلف در حمایت از نیازمندان هم فعالیت های گسترده ای درطول سالها فعالیت داشته است، به طوری که رفع گرفتاري‌ از مستمندان، تهيه جهيزيه براي خانواده‌هاي بي‌بضاعت، تأمين هزينه‌هاي درمان و ازدواج و پرداخت بدهي‌های مردم از جمله فعاليت‌هاي خيريه فاطميون است كه به دو صورت كمك بلاعوض و قرض‌الحسنه به نيازمندان از گذشته تاکنون انجام می شده است پس از شیوع بحران کرونا هم فعالین این هیئت در کمک رسانی به نیازمندان اقدامات گسترده ای انجام داده اند و در تهیه ماسک و موادضدعفونی فعالیت هایی داشته اند.

 

 

کد خبر 1015870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha