به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کردستان، ماموستا فایق رستمی، امام جمعه سنندج، در خطبههای نماز جمعه این هفته، ضمن تسلیت شهادت مظلومانه امام حسین(ع) و یاران باوفایش به مسلمانان جهان، به بیان دیدگاههای خود درباره مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور پرداخت و بر ضرورت توجه ویژه مسئولان به معیشت مردم تأکید کرد.
مسکن و اشتغال؛ دغدغه اصلی جوانان
رستمی با اشاره به دغدغههای معیشتی و رفاهی مردم بهویژه قشر جوان، اظهار کرد: مسئولان باید زمینه تأمین آسان مسکن و اشتغال برای جوانان را فراهم کنند و مانع از افزایش بیرویه قیمت اجناس و کالاهای اساسی شوند.
وی افزود: این دو موضوع، امروز به یکی از بزرگترین چالشهای پیش روی خانوادههای ایرانی تبدیل شده است و نیازمند عزم جدی و برنامهریزی دقیق در سطح ملی و استانی است.
وی با بیان اینکه باید عدم تمایل جوانان به ازدواج را بهطور جدی آسیبشناسی کرد، افزود: دولتمردان و دستگاههای مختلف وارد میدان حمایت از تولید و صنعت شوند، چراکه در این صورت، کشور توسعه خواهد یافت و بسیاری از معضلات اقتصادی و اجتماعی رفع خواهد شد.
خطیب جمعه سنندج خواستار استفاده درست از ظرفیتهای استان کردستان به ویژه در حوزه مرز و معادن در راستای رونق اقتصادی و توسعه منطقه شد و تصریح کرد: کردستان دارای ظرفیتهای بینظیری در حوزه مرز، معادن و منابع طبیعی است که متأسفانه تاکنون از این پتانسیلها بهخوبی استفاده نشده است.
وی افزود: باید با جذب سرمایهگذاری و ایجاد زیرساختهای لازم، زمینه توسعه همهجانبه استان را فراهم کرد.
میدانداری سهماهه مردم؛ نماد شجاعت و وفاداری
رستمی در بخش دیگری از خطبهها به حضور شبانه بیش از سه ماهه مردم در میادین اشاره کرد و افزود: بزرگترین پیام این میدانداری مردم به جهان، شجاعت و وفاداری نسبت به نظام و انقلاب است، پس چنین ملتی شایسته بهترین خدمات هستند.
وی در ادامه گفت: مردم کردستان با حضور گسترده و شبانهروزی خود در صحنههای مختلف، بار دیگر ثابت کردند که پای آرمانهای خود ایستادهاند و هیچ تهدید و فشاری نمیتواند آنان را از مسیر حق منحرف کند.
وی با اشاره به مذاکرات هستهای و عملکرد تیم دیپلمات کشور، یادآور شد: هیأت مذاکرهکننده در برابر فشارهای دشمن به خوبی ایستادگی کرد و با پافشاری بر حقوق ملت ایران، باعث تسلیم دشمن در برابر حقوق مسلم کشور شد. این پیروزی، نتیجه وحدت و همدلی میان مسئولان و پشتیبانی مردم از نظام بود.
ارادت اهل سنت کردستان به اهل بیت(ع)
امام جمعه سنندج در ادامه خطبهها، شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایش را به مسلمانان تسلیت گفت و افزود: واقعه کربلا، داغ بزرگی برای جهان اسلام بود و هیچگاه فراموش نمیشود؛ این حادثه غمانگیز، درسهای ماندگاری از ایثار، مقاومت و ظلمستیزی برای تمام اعصار به یادگار گذاشته است.
رستمی تأکید کرد: مردم کردستان و اهل سنت در گفتار و کردار، عشق و ارادت خود به اهل بیت پیامبر(ص) از جمله امام حسین(ع) ابراز کردهاند و به آن افتخار میکنند.
وی گفت: این ارادت، ریشه در باورهای عمیق دینی و فرهنگی مردم این دیار دارد و همواره در مراسم عزاداری محرم، جلوهای از این عشق و وفاداری به نمایش گذاشته میشود.
رستمی به هفته قوه قضاییه نیز اشاره کرد و گفت: قضات باید با مردم تعامل داشته و عدالت را اجرا کنند و پناهگاه مظلومان باشند.
وی افزود: دستگاه قضایی باید با قاطعیت در برابر ظلم و فساد ایستادگی کند و اجازه ندهد حقوق کسی پایمال شود.
کمک ۱۰ میلیاردی به خانواده زندانیان
در ادامه این مراسم و پیش از خطبهها، محمد جباری، دادستان عمومی و انقلاب مرکز کردستان، به مناسبت هفته قوه قضاییه با بیان اینکه توجه به مقوله حبسزدایی از سیاستهای قوه قضاییه است، افزود: تلاش ما این است که مجرمان به ویژه در زمینه جرایم مالی، به زندان نیفتند، چراکه خانوادهها بسیار متضرر خواهند شد.
جباری ادامه داد: طی یکسال اخیر، ۱۰ میلیارد تومان از طریق انجمن حمایت از زندانیان استان، به خانوادههای زندانیان کمک کرده است. همچنین در آیندهای نزدیک، مجموعهای درآمدزا برای انجمن حمایت از زندانیان در سنندج راهاندازی خواهد شد.
حمایت از تولید و رفع مشکلات واحدهای صنعتی
دادستان عمومی و انقلاب مرکز کردستان، حمایت از تولید را یکی از اقدامات مهم دستگاه قضا برشمرد و گفت: سال گذشته مشکلات ۳۵ واحد تولیدی برطرف و از بیکاری ۲ هزار و ۸۳۶ نفر جلوگیری شد.
وی افزود: این اقدام، نقش مؤثری در رونق اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری در استان داشته است.
جباری به بررسی روند پرونده ۲ خواهر سنندجی آزار دیده نیز اشاره و اظهار کرد: حدود ۷۵ درصد مشکلات جسمی آنان برطرف شده و مشکل مالی ندارند؛ دستگاه قضایی با حساسیت ویژه، این پرونده را پیگیری کرده و بر حمایت کامل از حقوق این دو خواهر تأکید دارد.
نظر شما