به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، حجتالاسلام غلامحسین نوفرستی، امام جمعه موقت بیرجند، امروز ظهر (۵ تیر) در خطبههای نماز جمعه این شهر با تسلیت ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، آغاز اسارت اهلبیت(ع)، خاکسپاری شهدای کربلا و بنابر برخی روایات، شهادت امام سجاد(ع)، اظهار کرد: یکی از مهمترین اسناد برای شناخت فلسفه قیام سیدالشهدا(ع)، وصیتنامه آن حضرت خطاب به محمد بن حنفیه است که امام حسین(ع) در آن، اهداف نهضت عاشورا را به صراحت بیان کردهاند.
وی با اشاره به فرازهایی از این وصیتنامه افزود: امام حسین(ع) پس از شهادت به توحید، رسالت پیامبر اکرم(ص) و حقانیت قیامت، تأکید میکنند که «من برای فساد، ظلم، خودنمایی، دنیاطلبی و کسب قدرت قیام نکردهام، بلکه برای اصلاح امت جدم، امر به معروف و نهی از منکر و حرکت بر اساس سیره پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) قیام کردهام.»
امام جمعه موقت بیرجند با بیان اینکه برخی در طول تاریخ تلاش کردهاند قیام عاشورا را به انگیزههای سیاسی و دنیوی نسبت دهند، گفت: خود امام حسین(ع) این شبهات را به صراحت رد کردهاند و تأکید دارند که هدف اصلی، اصلاح امت اسلامی و جلوگیری از انحراف در دین بوده است.
حجتالاسلام نوفرستی ادامه داد: زمینه قیام عاشورا، تحریفهایی بود که در جامعه اسلامی به وجود آمده بود و شرایطی که در زمان حکومت یزید شکل گرفت، در هیچ مقطع دیگری از تاریخ اسلام سابقه نداشت.
وی با اشاره به شرایط دوران پیامبر اسلام(ص) اظهار کرد: در زمان حیات رسول خدا(ص)، حکومت اسلامی در اوج اقتدار قرار داشت و پس از جنگ احزاب، صلح حدیبیه، فتح مکه و نزول سوره نصر، اسلام در مسیر گسترش و عزت حرکت میکرد.
امام جمعه موقت بیرجند افزود: پس از رحلت پیامبر اکرم(ص)، اگرچه جامعه اسلامی با انحرافاتی مواجه شد، اما این انحرافات تا پیش از دوران یزید به مرحلهای نرسیده بود که اصل دین را در معرض نابودی قرار دهد.
وی با اشاره به خطبه شقشقیه امیرالمؤمنین علی(ع) گفت: حضرت علی(ع) خود تصریح میکنند که یا باید با یاران اندک خود وارد جنگ میشدند و همه آنان به شهادت میرسیدند یا با تحمل سختیها صبر میکردند و برای حفظ اصل اسلام، راه دوم را برگزیدند.
حجتالاسلام نوفرستی خاطرنشان کرد: امیرالمؤمنین(ع) با وجود همه سختیها، شهادت حضرت زهرا(س) و مصائب فراوان، برای حفظ شجره طیبه اسلام صبر کردند تا زمینه هدایت جامعه از بین نرود.
وی ادامه داد: در طول ۲۵۰ سال حیات ائمه اطهار(ع)، تنها برای امیرالمؤمنین(ع) شرایط تشکیل حکومت فراهم شد و آن هم کمتر از پنج سال به طول انجامید، اما پس از شهادت ایشان نیز شرایط جامعه به گونهای بود که امام حسن(ع) و امام حسین(ع) ناچار به صبر بودند.
امام جمعه موقت بیرجند با بیان اینکه روی کار آمدن یزید نقطه عطف انحراف در جامعه اسلامی بود، تصریح کرد: یزید فردی بود که آشکارا شرابخواری، فساد، ظلم و خونریزی میکرد و امام حسین(ع) در برابر چنین فردی فرمودند که «مثل من با مثل یزید بیعت نمیکند.»
وی اظهار کرد: انحراف در آن مقطع به حدی رسیده بود که دیگر قابل تحمل نبود و اگر امام حسین(ع) قیام نمیکردند، چیزی از حقیقت اسلام باقی نمیماند.
حجتالاسلام نوفرستی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره فلسفه عاشورا افزود: خداوند متعال از آغاز خلقت، برای حفظ دین خود برنامهریزی کرده بود، زیرا دین الهی همواره با دشمنان خارجی و دشمنان داخلی روبهرو است و حادثه عاشورا یکی از مهمترین عوامل حفظ اسلام در طول تاریخ بوده است.
وی گفت: امام حسین(ع) برای اصلاح امت و حفظ دین خدا قیام کردند و برای ایشان تفاوتی نداشت که نتیجه این حرکت تشکیل حکومت باشد یا شهادت، زیرا آن حضرت تنها به انجام تکلیف الهی میاندیشیدند.
امام جمعه موقت بیرجند تأکید کرد: امروز همه مسلمانان و آزادیخواهان جهان، مدیون قیام امام حسین(ع) هستند و اگر عاشورا نبود، حقیقت اسلام نیز باقی نمیماند.
وی با مقایسه نهضت عاشورا و انقلاب اسلامی ایران افزود: در حادثه عاشورا مردم کوفه امام خود را تنها گذاشتند، اما در انقلاب اسلامی مردم با ایمان و بصیرت در کنار امام راحل و نظام اسلامی ایستادند و همین همراهی موجب پیروزی انقلاب شد.
حجتالاسلام نوفرستی اظهار کرد: امروز نیز هرگاه دشمنان علیه نظام اسلامی توطئه میکنند و فرماندهان، مسئولان و مردم بیگناه به شهادت میرسند، ملت ایران با حضور گسترده خود در صحنه، اقتدار و انسجام بیشتری پیدا میکند.
وی افزود: همانگونه که امام خمینی(ره) بارها تأکید داشتند، اگر خطری متوجه نظام اسلامی شود، خداوند مردم را به میدان خواهد آورد و این ملت کار را به سرانجام خواهد رساند.
امام جمعه موقت بیرجند با اشاره به نقش فرهنگ عاشورا در استمرار انقلاب اسلامی گفت: امروز به برکت فرهنگ عاشورا و فرهنگ انتظار، ملت ایران به رشد و بلوغی رسیده است که میتواند زمینهساز تحقق حکومت جهانی حضرت ولیعصر(عج) باشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به ماجرای دفن شهدای کربلا اشاره کرد و گفت: دشمنان حتی اجازه دفن پیکر مطهر شهدای کربلا را نیز ندادند و بدنهای مطهر امام حسین(ع) و یارانش تا سه روز بر روی خاک کربلا باقی ماند.
حجتالاسلام نوفرستی افزود: زنان قبیله بنیاسد نخستین افرادی بودند که پیکرهای مطهر شهدا را مشاهده کردند و از مردان قبیله خواستند برای دفن آنان اقدام کنند، اما آنان به دلیل ناشناس بودن پیکرها، قادر به شناسایی شهدا نبودند.
وی ادامه داد: در این هنگام امام سجاد(ع) به صورت معجزهآسا در محل حاضر شدند و تکتک شهدای کربلا را به بنیاسد معرفی کردند و فرمودند این پیکر، پیکر حضرت علیاکبر(ع)، این پیکر، پیکر حضرت قاسم(ع) و این پیکر متعلق به دیگر شهدای کربلاست.
امام جمعه موقت بیرجند بیان کرد: امام سجاد(ع) درباره دفن پیکر مطهر امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل العباس(ع) نیز خود اقدام کردند و فرمودند که پیامبر اکرم(ص)، امیرالمؤمنین(ع)، حضرت زهرا(س)، امام حسن مجتبی(ع) و فرشتگان الهی آنان را در این امر یاری میکنند.
حجتالاسلام نوفرستی در خطبه دوم با دعوت نمازگزاران به رعایت تقوای الهی، اظهار کرد: همه مؤمنان باید با عمل به دستورات الهی، تقویت و حفظ ایمان، همراهی با ولایت و امامت و قرار گرفتن در مسیر صادقین و اهلبیت(ع)، در مسیر نورانی الهی گام بردارند و از خداوند متعال عزت، توفیق و استواری در این راه را مسئلت کنند.
وی با اشاره به مناسبتهای پیشرو افزود: بر اساس یکی از روایات، دوازدهم محرم سالروز شهادت امام زینالعابدین(ع) است و از دیگر مناسبتهای مهم، ششم تیرماه سال ۱۳۶۰، سالروز سوءقصد منافقین به مقام معظم رهبری در مسجد ابوذر تهران به شمار میرود.
امام جمعه موقت بیرجند با بیان اینکه اگر اراده دشمن محقق میشد، مقام معظم رهبری نیز در زمره شهدای هفتم تیر قرار میگرفت، تصریح کرد: خداوند متعال با اراده خود وجود ایشان را حفظ کرد تا به عنوان ذخیرهای ارزشمند برای انقلاب اسلامی، بیش از سه دهه هدایت و رهبری نظام اسلامی را بر عهده داشته باشند.
حجتالاسلام نوفرستی ادامه داد: در حوادث اخیر نیز دشمنان تلاش داشتند تا بیت مقام معظم رهبری و اعضای این خانواده، از جمله آیتالله سیدمجتبی خامنهای را هدف قرار دهند، اما بار دیگر اراده الهی بر حفظ این نعمت بزرگ تعلق گرفت و خداوند متعال این شخصیت را برای هدایت جامعه اسلامی حفظ کرد.
وی با شکرگزاری نسبت به سلامت رهبر معظم انقلاب، از خداوند سبحان برای ایشان سلامتی، عزت، اقتدار و توفیق روزافزون مسئلت کرد.
امام جمعه موقت بیرجند در ادامه با اشاره به حادثه هفتم تیر سال ۱۳۶۰ و شهادت آیتالله دکتر بهشتی و یارانش اظهار کرد: امام خمینی(ره) درباره شهید بهشتی فرمودند «شهادت در برابر مظلومیت او ناچیز است.» دشمن پیش از ترور فیزیکی، شخصیت افراد را ترور میکند و برای تخریب شخصیت شهید بهشتی نیز تلاشهای گستردهای انجام داد، اما در نهایت به هدف خود نرسید.
وی افزود: دشمنان تصور میکردند با شهادت شخصیتهایی همچون شهید مطهری، شهید مفتح و شهید بهشتی میتوانند انقلاب اسلامی را از پا درآورند، اما سال ۱۳۶۰ با وجود همه حوادث تلخ، به سال تثبیت انقلاب اسلامی تبدیل شد.
حجتالاسلام نوفرستی با اشاره به حوادث آن سال گفت: سوءقصد به مقام معظم رهبری، انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی، شهادت شهیدان رجایی و باهنر، شهادت ائمه جمعه و نیز شهادت حجتالاسلام والمسلمین هاشمینژاد در مشهد از جمله رخدادهای تلخ آن سال بود، اما در همان شرایط، رزمندگان اسلام عملیاتهای بزرگی همچون شکست حصر آبادان، فتحالمبین، بیتالمقدس و آزادسازی خرمشهر را رقم زدند.
وی خاطرنشان کرد: تحلیلهای آن دوران نیز نشان میداد که پس از فتح خرمشهر، حتی دشمنان اذعان کردند که نظام جمهوری اسلامی تثبیت شده است.
امام جمعه موقت بیرجند با بیان اینکه امروز نیز با وجود همه توطئههای دشمنان باید قدر نعمت ولایت و رهبری را دانست، گفت: خداوند را باید به خاطر نعمت وجود رهبر بصیر، شجاع و حکیم انقلاب اسلامی شاکر باشیم و همچنین از حضور و همراهی مردم با ولایت قدردانی کنیم.
وی افزود: مردم ایران همواره دلسوز و پشتیبان رهبر معظم انقلاب، نیروهای مسلح و مدافع احقاق حقوق ملت ایران بودهاند و امروز کشور در شرایط ویژهای قرار دارد که باید بیش از گذشته نعمت ولایت فقیه و همراهی مردم با نظام اسلامی را قدر دانست.
حجتالاسلام نوفرستی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مسائل روز کشور اظهار کرد: در موضوع مذاکرات و تعهداتی که از سوی مسئولان مطرح شده است، باید مطالبات جمهوری اسلامی ایران به صورت جدی دنبال شود.
وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «نظر دیگری داشتم اما مسئولان متعهد شدند و من نیز رضایت دادم»، تأکید کرد: این موضوع نشاندهنده جایگاه ولایت فقیه در اداره کشور است و مسئولان موظف به تحقق تعهدات خود هستند.
امام جمعه موقت بیرجند شش مطالبه اساسی جمهوری اسلامی ایران را شامل پایان کامل جنگ، پایان هرگونه عملیات نظامی علیه جبهه مقاومت، اعمال حاکمیت جمهوری اسلامی ایران بر تنگه هرمز، حفظ حقوق هستهای ایران، آزادسازی داراییهای بلوکهشده کشور و لغو کامل همه تحریمها عنوان کرد.
وی تأکید کرد: این مطالبات، خواستههای رهبر معظم انقلاب، نظام اسلامی و ملت ایران است و باید با جدیت دنبال شود.
حجتالاسلام نوفرستی همچنین با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر حفظ انسجام ملی گفت: امروز همه مردم وظیفه دارند وحدت و همدلی را حفظ کنند و حتی اگر مطالبه یا حقی دارند، نباید اقدامی انجام دهند که موجب خدشه به انسجام ملی شود، چراکه دشمن به دنبال ایجاد اختلاف و شکاف در جامعه است.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب همچنین نسبت به خطا در محاسبات مسئولان هشدار دادهاند و تأکید کردهاند که نباید نسبت به دشمن دچار اشتباه محاسباتی شد.
امام جمعه موقت بیرجند با اشاره به سابقه بدعهدی آمریکا و رژیم صهیونیستی اظهار کرد: قرآن کریم بیش از هزار و چهارصد سال پیش، بیوفایی و عهدشکنی دشمنان را بیان کرده است و تجربه تاریخی نیز نشان میدهد که آنان به هیچ تعهدی پایبند نیستند.
وی با اشاره به صلح حدیبیه افزود: پیامبر اکرم(ص) از موضع اقتدار وارد مذاکره شدند و هنگامی که دشمن پیمان را نقض کرد، پیامبر اسلام(ص) دیگر عذرخواهی آنان را نپذیرفتند و این سیره، درس بزرگی برای مسلمانان است.
حجتالاسلام نوفرستی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران نیز باید با عزت، اقتدار و هوشیاری از حقوق ملت دفاع کند و در عرصه دیپلماسی نیز مسئولان با جهاد سیاسی، مسیر احقاق حقوق ملت ایران را دنبال کنند.
وی در پایان با تأکید بر برتری اسلام و وعده الهی درباره آینده امت اسلامی گفت: اسلام دین برتر است، آینده از آن امت اسلامی خواهد بود و سرانجام، پیروزی از آن اهل تقوا و مؤمنان است.
نظر شما